Ubuntu på flera hårddiskar.

Användarvisningsbild
Rebell

Ubuntu på flera hårddiskar.

Inlägg av Rebell »

Hallo!
Äntligen dags för mitt första inlägg här på forumet  :D

Jag har nyligen fått en uppenbarelse om att jag ska skippa XP och gå över till ubuntu istället.
Så jag har testinstallerat det på datorn för att se hur det funkar, och har blivit glatt övertygad.

Men min fråga är nu, jag har två hårdiskar i datorn, en 40gig och en 120gig. Jag har då gjort en partition på 120gigarn för ubuntu och vill nu lägga ubuntu på hela 40gigaren istället där jag nu har XP, går det att formatera om den hårdisken och sedan lägga in ubuntu?

Undrar förövrigt, kan jag på något sätt komma åt mina saker på 120gigaren genom ubuntu? Hade tänkt spara vissa saker som spel, musik mm. och sedan formatera den med.

Kort sammanfattat så undrar jag om det går att ha två hårdiskar i ubuntu, och går det då innan man fixar till detta få tag på mina filer som ligger i windows? Hur gör jag sedan för att få in den hårdisken i ubuntu?

Känns som att detta blev väldigt rörigt  ;D Men hoppas ni förstår vart jag vill komma!
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

SV: Ubuntu på flera hårddiskar.

Inlägg av ycc »

Hej, välkommen till forumet. Såvitt jag förstår så skall allt det du beskriver gå att genomföra. Du borde redan nu kunna läsa dina Windowsfiler genom att lägga in din gamla Windowpartition i Ubuntu. Du kan till exempel göra det genom att skriva:

Kod: Markera allt

sudo mkdir /media/windows
sudo mount /dev/hda1 /media/windows/
hda1 är ett exempel på partitionsnamn. Vilken som är din Windowspartition kan du se genom att göra kommandot:
sudo fdisk -l

Senare kan man ändra i filen fstab så att partitionen monteras automatiskt. Mer erfarna Ubuntister än jag kan säkert leda dig vidare i forumet v.b.  :)
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 5 gånger.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Ska du komma åt windows partitioner med ntfs, rekomenderar jag dig att installera ntfs-3g. Det finns flera trådar här på forumet. Beklagar att jag inte kan ge en länk (måste jobba oxå...)

Mount kommandot för ett filsystem som inte ligger i /etc/fstab behöver ett argument som anger typ av filsystem.

Kod: Markera allt

sudo mount -t ntfs-3g /dev/hda1 /media/windows
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

Om du ska komma åt NTFS hårddiskar från Linux så rekommenderar jag att du installerar "ntfs-3g" som föregående talare har sagt. Funkar utmärkt!  :)

ntfs-3g finns i Lägg Till/Ta bort program!

Välkommen och lycka till med Linux!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Serverar även Ubuntus wiki om NTFS-3G

https://help.ubuntu.com/community/Mount ... artyNTFS3G

Den automagiska vägen (The automatic way) funkar alldeles utmärkt.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"