HOWTO: Bluetooth - filöverföring

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

HOWTO: Bluetooth - filöverföring

Inlägg av Christian Johansson »

Det finns visserligen redan en HOWTO Bluetooth-tråd men eftersom den inte fick det att fungera för mig så gjorde jag på lite annat sätt. Här är instruktionen för hur jag gjorde för att ta emot och skicka filer med Bluetooth mellan min laptop och min mobiltelefon:

1. Först måste du ha en Bluetooth-modul ansluten och aktiverad. I min laptop finns en inbyggd Bluetooth-modul och det är bara att trycka Fn + F12 för att aktivera den. Förmodligen fungerar denna guide om du ansluter en Bluetooth-modul via USB också även om jag inte kan garantera det för jag har inte testat.

2. Öppna Synaptic och installera GNOME-Bluetooth.

3. Vill du nu ta emot en fil på din dator från din mobiltelefon så är det bara att starta Applications -> Tillbehör -> Bluetooth-fildelning. Då dyker en ikon upp på panelen. Sedan aktiverar du Bluetooth på din mobiltelefon och väljer att skicka en fil via Bluetooth. Mobiltelefonen kommer att leta efter enheter i närheten och förhoppningsvis hitta din laptop. Sedan är det bara att skicka filen på mobiltelefonen. På datorn kommer det att dyka upp ett meddelande om en inkommande fil och en fråga om du vill ta emot den.

4. Vill du istället skicka en fil åt andra hållet, d.v.s. från din dator till din mobiltelefon (vilket nog är det vanligaste fallet för det kan användas för att t.ex. skicka ringsignaler till telefonen) så är det lite knepigare. Efter punkt 2 så dyker det visserligen upp ett  "Bluetooth (OBEX)"-alternativ när du högerklickar på en fil och väljer Send to... Det fungerar dock inte för mig (datorn söker för evigt efter enheter utan att hitta något) och när jag tittade på mailinglistan för GNOME-Bluetooth verkar det inte fungera för andra heller. Gör på följande sätt istället så kommer du att kunna högerklicka på en fil och välja Scripts -> SkickaMedBluetooth för att skicka filen:

4.1: Aktivera Bluetooth på din mobiltelefon och på datorn, öppna ett Terminal-fönster och skriv:

Kod: Markera allt

hcitool scan
Förhoppningsvis kommer telefonen att hittas och dess s.k. BD-adress, t.ex. 00:0F:DE:97:99:1B, att visas.

4.2. Skapa ett textdokument under /home/dittanvändarnamn/.gnome2/nautilus-scripts som du kallar SkickaMedBluetooth och som ser ut på följande sätt där du ersätter exempel-BD-adressen efter "--dest=" med den adress du fick i 4.1.

Kod: Markera allt

#!/bin/bash
IFS='
'
for file in $NAUTILUS_SCRIPT_SELECTED_FILE_PATHS
do
  if [ -f "$file" ]; then
	gnome-obex-send $file --dest=00:0F:DE:97:99:1B
  fi
done
4.3 Högerklicka på den just skapade filen, välj Properties, gå till Permissions-fliken och bocka i rutan efter "Execute:" (före "Allow executing file as program"). Klicka på Close. Nu är det klart :) .
Senast redigerad av 1 Christian Johansson, redigerad totalt 12 gånger.
Okänd

SV: HOWTO: Bluetooth, alternativ

Inlägg av Okänd »

Oj !! Stort tack för den, Christian !
Christian Johansson

Ingen orsak :) .
Okänd

Inlägg av Okänd »

Förslag: Att lägga in den i wiki:n sen.
Vi har problem där just nu. Men om du inte ha nånting emot så hör jag av mig sen  ;) ;)
Christian Johansson

Ja, det går bra att du hör av dig sedan.
Användarvisningsbild
Victor
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av Victor »

Jag har problem att aktivera min blåtand. Har en HP compaq nc8000, är det någon som vet hur jag aktiverar den? Använder Feisty för övrigt..
// So long, and thank you for all the fish

"Your Ubuntu User number is # 10448"
Christian Johansson

Jag vet inte om det är mycket till hjälp men på min laptop finns det ingen symbol som visar hur man aktiverar Bluetooth, det är med andra ord lite undangömt. På F11-tangenten finns det en antennsymbol som ska symbolisera WLAN men på F12-tangenten som är den tangent man på min dator ska trycka på samtidigt som Fn för att aktivera Bluetooth finns ingen symbol. Jag läste i handboken som följde med datorn att det var så man skulle göra för att aktivera Bluetooth. Annars hade jag inte kunnat gissa det. Handboken var visserligen Windows XP-centrerad men just Fn + F12 fungerade lika bra under Ubuntu. Hur man ska göra på din dator kan jag tyvärr inte svara på men som sagt så finns det en möjlighet att det saknas symbol på tangentbordet för den tangent som ska användas.
Användarvisningsbild
oGGe
Kontakt:

Inlägg av oGGe »

tackar! är inne på att köpa en Bluetooth-mottagare pga extrafunktionerna i LinuxMCE.

Det är otroligt vad mycket saker man kan använda bluetooth till ^^
The tux generation is now.
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
Användarvisningsbild
Victor
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av Victor »

Christian Johansson skrev: Jag vet inte om det är mycket till hjälp men på min laptop finns det ingen symbol som visar hur man aktiverar Bluetooth, det är med andra ord lite undangömt. På F11-tangenten finns det en antennsymbol som ska symbolisera WLAN men på F12-tangenten som är den tangent man på min dator ska trycka på samtidigt som Fn för att aktivera Bluetooth finns ingen symbol. Jag läste i handboken som följde med datorn att det var så man skulle göra för att aktivera Bluetooth. Annars hade jag inte kunnat gissa det. Handboken var visserligen Windows XP-centrerad men just Fn + F12 fungerade lika bra under Ubuntu. Hur man ska göra på din dator kan jag tyvärr inte svara på men som sagt så finns det en möjlighet att det saknas symbol på tangentbordet för den tangent som ska användas.
ja, men det borde ju att gå att få fram vi google :), tack
// So long, and thank you for all the fish

"Your Ubuntu User number is # 10448"
Christian Johansson

Jag missförstod lite. Denna tråd handlar om att använda Bluetooth för filöverföringar mellan dator och mobiltelefon. Den andra Bluetooth-tråden handlar om att använda Bluetooth för trådlös mus och tangentbord. Kanske någon snäll moderator skulle kunna ändra titlarna på trådarna för att förtydliga. Titeln på denna tråd kan vara "HOWTO: Bluetooth; filöverföring" och titeln på den andra tråden kan vara "HOWTO: Bluetooth; mus och tangentbord".
Okänd

SV: HOWTO: Bluetooth - filöverföring

Inlägg av Okänd »

Fixat  ;D ;D ;D
Christian Johansson

Tack :) .
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Den här funkade bra, nu kan jag skicka musik till min mobil :)
Bild
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Kan man inte binda en mobils mac adress till en miniport?
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
fuze
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av fuze »

Man tacka och buga. Det fungerar kanon bra  :D
fuze
Användarvisningsbild
HellRat

Inlägg av HellRat »

Jag fick det att funka, tänkte bara flika in att
Högerklick - Skicka till... - Bluetooth (OBEX Push)
funkade för mig nu (Märkte självklart det efter att jag gjort howto:n =D). Kanske är det en senare version av gnome-bluetooth nu som funkar bättre..

Det kan vara idé att lägga till detta faktum i första posten så att man kan testa det innan man gör how-to:n. En tanke bara..

Tack iaf!
Max 350; tecken återstår: 321
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

För er som har problem med att hitta telefonen:

Min Nokia 5300 måste båda aktivera OCH göra telefonen synlig.
Aktiverar man bara är den fortfarande dold för andra enheter, kolla era inställningar.
Skriv svar

Återgå till "Guider"