Två frågor kring terminalen
1. Bytte språk i Ubuntu till Svenska och undrar hur man ställer om för att få å ä ö i terminalen, nu blir det bara konstiga tecken. Vore bra om jag kan ändra det direkt i terminalen och inte via X för jag sitter på SSH.
2. Hur lägger man in ett motd som kommer upp när man loggar in?
Två frågor om terminalen språk/motd [LÖST]
Två frågor om terminalen språk/motd [LÖST]
Senast redigerad av 1 Demodog, redigerad totalt 6 gånger.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: Två frågor om terminalen språk/motd
Vad har du satt för locale?
Dessa filer sourcas vid inlogging.
/etc/bash.bashrc (Denna innehåller texten som visas när jag loggar in; kör dapper)
$HOME/.bash_profile
$HOME/.bash_login
Det är bara att lägga in det du vill i någon av dessa.
Kod: Markera allt
locale
Dessa filer sourcas vid inlogging.
/etc/bash.bashrc (Denna innehåller texten som visas när jag loggar in; kör dapper)
$HOME/.bash_profile
$HOME/.bash_login
Det är bara att lägga in det du vill i någon av dessa.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
1. Teckenkodningen över SSH bestäms i alla fall delvis av klienten, bäst är om båda använder t.ex. UTF-8
2. Se "man issue" och "man motd", filerna du kan ändra är /etc/motd, /etc/issue och /etc/issue.net. Filerna issue och issue.net visas innan du loggar in, och motd visas direkt efter inloggning.
2. Se "man issue" och "man motd", filerna du kan ändra är /etc/motd, /etc/issue och /etc/issue.net. Filerna issue och issue.net visas innan du loggar in, och motd visas direkt efter inloggning.
Tack för era svar! /etc/motd samt UTF-8 löste mina problem!