En Ubuntuhistoria

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

En Ubuntuhistoria

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag hjälpte min kompis med att installera Ubuntu för några veckor sedan med dualboot eftersom det kan behövas en övergångsperiod från Windows.
Grejen var det att hans sambo var i Norge vid den tidpunkten och ingen hade frågat henne vad hon tyckte.
Nu migrerade jag alla hennes mailinställningar, bokmärken i Firefox m.m. från Windows
Hon brukar dock använda Firefox i Windows också så det är ingen större skillnad.
Default satte jag till att Ubuntu skulle startas i Grub.
Tanken var den att jag hade även gjort så hon kunde använda Windows som tidigare med mail och annat.

Idag när min kompis kom hem så satt hon och kollade på bilder m.m. i Ubuntu utan att någon hade visat henne. Hon sa inte ens något om det så det verkade inte finnas någon övergångsperiod :)
Jag satte samma användarnamn och lösenord för henne som hon brukar ha i Windows.

Roligt att man lyckats få en till Ubuntist  ;D ;D ;D
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: En Ubuntuhistoria

Inlägg av vulfgar »

Läckert!

Det där är säkert genomförbart på fler personer, jag tror inte alltid att dom märker om man byter system.  :D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

k_jermeus skrev: Jag hjälpte min kompis med att installera Ubuntu för några veckor sedan med dualboot eftersom det kan behövas en övergångsperiod från Windows.
Grejen var det att hans sambo var i Norge vid den tidpunkten och ingen hade frågat henne vad hon tyckte.
Nu migrerade jag alla hennes mailinställningar, bokmärken i Firefox m.m. från Windows
Hon brukar dock använda Firefox i Windows också så det är ingen större skillnad.
Default satte jag till att Ubuntu skulle startas i Grub.
Tanken var den att jag hade även gjort så hon kunde använda Windows som tidigare med mail och annat.

Idag när min kompis kom hem så satt hon och kollade på bilder m.m. i Ubuntu utan att någon hade visat henne. Hon sa inte ens något om det så det verkade inte finnas någon övergångsperiod :)
Jag satte samma användarnamn och lösenord för henne som hon brukar ha i Windows.

Roligt att man lyckats få en till Ubuntist  ;D ;D ;D
Precis vad jag propagerat för hela tiden.

Folk måste känna igen sig.................

(roligt att övergången gick såpass smidigt och bra)
choel

Inlägg av choel »

Har en liknande historia.
Syrran skulle låna min burk för att redigera en massa bilder. Hon fotar mycket. Detta var under den tiden jag körde dualboot. Sa åt henne att välja windows i uppstarten. Kom hem senare på kvällen å hon satt å redigera bilderna.... i gimp  :P samt att hon hade kopplat in kameran i datorn och hittat bilderna. frågade henne varför hon satt i linux, hon svara "-det var det som startade, det gör väl inget?" bara titta på henen å skaka på huvudet. Då var syrran 18 år, var ett par år sedan.  hon viste inte ens vad gimp var utan lyckade leta reda på det.

Så nog fasiken är linux användarvänligt.
Kan det jävlas, så jävlas det.
Recordable
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Recordable »

Jag har tänkt att installera Ubuntu på min pappas dator i morgon. Ska bli väldigt intressant om han märker något, men det tvivlar jag på.  ::) ;D
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Mina föräldrar fick en ny dator nyss och dom ville inte ha windows, dom ville ha ubuntu. :D Ganska hejigt eftersom det är deras första dator.  :) Fördelen med det är ju att dom inte vant sej vid windows. Dom har dock hört alla sina vänner beklaga sej när dom blivit drabbade av diverse otyg och dom vill inte råka ut för det.
Recordable
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Recordable »

Häftigt, vulfgar  8) Dina föräldrar verkar som ett par riktigt vettiga människor.  :)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Recordable skrev: Häftigt, vulfgar  8) Dina föräldrar verkar som ett par riktigt vettiga människor.  :)
Dom har väl kanske också utsatts för lite indoktrinering... ;)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"