Installera Frets On Fire. [LÖST]

För spelentusiaster !
Dvudd

Installera Frets On Fire. [LÖST]

Inlägg av Dvudd »

Hej!
Jag behöver lite hjälp att installera Frets On Fire, jag är helt ny till Ubuntu och kan i princip ingenting :P

Men jag har laddat hem senaste frets från http://louhi.kempele.fi/~skyostil/uv/fretsonfire/ samt nångting kallat SDL från http://www.libsdl.org/ som man tydligen ska behöva för att få det att fungera.

Jag har försökt att förstå mig på readme filerna vad som ska göras men jag förstår absolut INGENTING vad som ska göras för att det ska fungera.

Så om någon trevlig liten själ har lust att hjälpa mig att få igång detta underbara spel så hade det varit kanon :)
Senast redigerad av 1 Dvudd, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Installera Frets On Fire.

Inlägg av DeepThought »

Hejsan Dvudd, och välkommen hit!

Jag tror inte att du behöver hämta libsdl från deras hemsida, utan det borde vara installerat från början (jag är inte säker, så om du inte har det kan du gå in i Pakethanteraren Synaptic och installera libsdl, tror paketet heter libsdl1.2debian eller nåt, sök på libsdl så skall du hitta det).

För att installera behöver du inte göra någonting eftersom det du får är binära filer som redan är färdiga för körning på din dator. Det enda du behöver göra är helt enkelt att packa upp filen du laddat ner (FretsOnFire-1.1.324-linux.tar.gz) och gå in i mappen /vart/du/packade/upp/den/FretsOnFire och dubbelklicka på filen FretsOnFire ;D Kanonbra!

Jag tror att det kan blir lite problem om du försöker lägga in en startare i Program-menyn, men det är bara att säga till om du inte får det att fungera! (Tror nämligen jag själv fick skriva ett litet startskript som sparkar igång programmet, när jag ville göra det).
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Okänd

Inlägg av Okänd »

DeepThought, jag blandar i mig här. Du kan kanske förklara det där med att packa upp.
Jag tror det är just det som inte är lätt i början....Filerna hamnar kanske på skrivbordet, jag minns det.
Har du möjlighet att förklara det närmare ?

/Peter
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Givetvis! Jag tänkte bara att eftersom Dvudd uppenbarligen läst readme-filen, som ju finns i arkivet, så kanske just det inte var det stora problemet. ;) Dessutom kör jag Xubuntu, och minns inte exakt hur allting ser ut i Gnome/Ubuntu. Men visst! Här kommer det:

Det är antigen bara att lägga filen där man vill packa upp den, högerklicka och välja "Packa upp här"/"Extract here". Eller så dubberklickar du på filen så öppnas pakethanteraren, så kan du välja "Packa upp"/"Extract" och välja var du vill packa upp den. Förslagsvis packar du upp den i din hemkatalog (eftersom det är där du får lov att spara filer). Det är bra att se till att katalogstrukturen behålls vid uppackning, men jag tror att den gör det som standard. Leta efter en liten kryssruta om alla filerna hamnar på samma ställe.

OBS: din hemkatalog /home/din-användare refereras ibland till som ~/, så /home/din-användare/Desktop är samma som ~/Desktop

Tittade lite här: https://help.ubuntu.com/community/FileCompression (jag får "fuska" lite ibland, när folk ställer Ubuntu/Gnome-specifika frågor ;D)
Dvudd

Inlägg av Dvudd »

Tack för svar :)
men grejen är att när jag dubbelklickar på filen FretsOnFire så händer det ingenting  ???

När jag dubbelklickar på filen kommer det upp en ruta där det står "FretsOnFire är en körbar textfil" och jag får 4 alternativ (Kör i Terminal, visa, avbryt och kör) sen spelar det ingen roll vad jag väljer för inget händer. Väljer jag Visa så laddar datorn en liten stund sen händer det inget mer.

Jag har kollat i det där Synaptic och libsdl1.2debian är installerat.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Ah, då tar vi reda på vad det kan vara för fel! :) Gör såhär:

Starta ett terminalfönster (jag hittar inte i Gnome/Ubuntu, men hittar du inte terminalen i menyn är det bara att trycka Alt-F2 och skriva in gnome-terminal tror jag, annars funkar alltid Alt-F2 och xterm). Skriv sedan:

cd /vart/du/packade/upp/filen/FretsOnFire

Detta skall ta dig till rätt plats (cd - change directory). Om du står i din hemkatalog (~/) och mappen ligger i ~/FretsOnFire räcker det att skriva cd FretsOnFire för att komma dit (relativ sökväg, kallas det när man inte börjar från / utan från där man befinner sig). Tänk också på att Linux/Ubuntu skiljer på små/stora bokstäver!

Väl där skriver du:

./FretsOnFire

Vilket betyder att du vill köra filen. Sannolikt kommer du att få en utskrift i terminalen med meddelande om vad det kan vara som går fel, om programmet inte startar. Om du inte förstår felmeddelandet, och själv kan åtgärda problemet, så är det bara att säga till, så skall vi hjälpas åt! (posta gärna felmeddelandet här isåfall :))
Okänd

Inlägg av Okänd »

Absolut.
Och om du inte vet öppna terminalen och knappa in:
locate FretsOnFire
Tryck ENTER.

Då har du sökvägen. Sen följer du DeepThoughts anledning  ;)
Dvudd

Inlägg av Dvudd »

Jag fick fram detta när jag körde filen i terminalen :

"Traceback (most recent call last):
  File "/home/skyostil/src/cx_Freeze-3.0.3/initscripts/Console.py", line 27, in ?
  File "src/FretsOnFire.py", line 27, in ?
  File "src/GameEngine.py", line 34, in ?
  File "src/Data.py", line 27, in ?
  File "ExtensionLoader_pygame_mixer.py", line 12, in ?
ImportError: libsmpeg-0.4.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory
"

Så jag antog att det var det där libsmpeg-0.4 som var boven i det hela, så jag kikade i det dära synaptic och bingo där fanns det mågot som hette libsmpeg, installerade det så fungerade det sen  ;D

Tack så mycket för hjälpen, jag hade då aldrig löst det själv :) Nu är kvällen räddad  8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

GRATTIS ! Så ska det vara !!
Markera tråden som LÖST!

Välkommen åter med nya problem ( och dom kommer  ;D ! )

/Peter
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Installera Frets On Fire. [LÖST]

Inlägg av DeepThought »

Härligt!

Nu är det bara att spela så att tangenterna ryker ;D
Skriv svar

Återgå till "Spel"