Problem med ÅÄÖ, apache och teckenkodning [LÖST]

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
nibbo

Problem med ÅÄÖ, apache och teckenkodning [LÖST]

Inlägg av nibbo »

Hejsan allihopa!

Jag kör apache2 på en ubuntu-burk men har stött på ett problem; en kompis ska publicera sin sida på min server, men alla hans åäö-tecken blir frågetecken eller visas inte rätt på annat sätt. När jag har haft detta problemet med sidor tidigare har jag bara sett till att spara koden med utf-8 som teckenkodning, men jag känner inte för att gå igenom alla hans kodfiler och göra det. Går det att ändra något i apaches konfiguration för bara just den v-hosten?

Efter lite research i forumet så gavs förslaget att man skulle avkommentera AddDefaultCharset ISO-8859-1 i apache2.conf i denna [url=http://AddDefaultCharset%20ISO-8859-1]AddDefaultCharset ISO-8859-1[/url] tråd. Men det gjorde så att alla mina sidor tolkades med ISO-8859-1 vilket skapade problem åt andra hållet :P

Jag söker alltså en lösning som klarar att appliceras på enstaka vhost.
Senast redigerad av 1 nibbo, redigerad totalt 31 gånger.
beer-it
Kontakt:

SV: Problem med ÅÄÖ, apache och teckenkodning

Inlägg av beer-it »

Kanske fungerar med en .htaccess fil?
nibbo

Inlägg av nibbo »

Jag lyckades lösa det på egen hand precis. Ganska logisk lösning :P man la bara till AddDefaultCharset ISO-8859-1 i vhost-configurationen :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

nibbo skrev: Jag lyckades lösa det på egen hand precis. Ganska logisk lösning :P man la bara till AddDefaultCharset ISO-8859-1 i vhost-configurationen :)
Utmärkt nibbo !!!
Markera tråden som LÖST !  ;D
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"