Vista stoppar pirater!!

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
25an

Vista stoppar pirater!!

Inlägg av 25an »

Hej!

Är det någon som läst artikeln "Vista stoppar pirater" i Dator Magazinet nr4 2007 väldigt intressant.
Tänkte bara lägga upp några citat från och höra vad ni tycker.

"Det nya operativsystemet lanserar inbyggd kryptografisk skyddsteknik som ska uppnå två primära syften:
1. Säkerhet, att validera och skydda känd data mot insyn och påverkan av körd kod som inte är validerad.
2. Ensamrätt, att validera och skydda mot olovlig kopiering av alla datastörmmar i systemet, speciellt då HD multimedia."

det verkar inte så farligt, eller?

"..... all kod som ska köra med full funktionalitet i Vista behöver Microsoft PMP-certifiering. Övervakaren HFS validerar ständigt mot enhetsidentifikation och tillhörande drivrutin. Varje stycke kod måste konsekvent generera en unik signatur i HFS....
För att HFS ska fungera tillförlitligt anser microsoft att dess detaljer måste bevaras.....
Bara betrodda tillverkare ska få tillräckligt med information för att skriva drivrutiner med full funktionalitet. Tillverkare uppmanas vidare att mörka tekniska detaljer kring sin hårdvara och inbyggd skyddsteknik. Därmed blir PC-platformen stängd för oberoende utvecklare och vi får en likriktning mot Vista. Drivrutiner från andra än tillverkaren, eller för andra operativsystem än Vista, riskerar i praktiken bli omöjliga."

Gräver de sin egen grav eller kommer de lyckas att göra PC-platformen till sin egen????
Okänd

SV: Vista stoppar pirater!!

Inlägg av Okänd »

Storebror inte bara ser dig, han avgör åt dig vad du får och inte får göra på den egen PC.

Skrämmande!!

Ja nog skjuter de sig i foten, och det rejält.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Vet inte om du läst den, men det här är också mycket intressant:
http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.html
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
25an

Inlägg av 25an »

det ska bli intressant och se vad som händer.
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Här får linux sin chans att vinna drivrutins kriget om man kan säga så. Många tillverkare väljer nog linux framför vista om fortsätter såhär. :D
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Jag blev riktigt arg när jag läste artikeln. Bojkott av vista och hela microsoft helt klart! Problemet är att microsoft kan göra precis som de vill, ingen hindrar dem. Jag tycker dock att nu om någonsin så borde EU ge dem ordentliga böter!
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Louie »

baah, finns det ingen källa till nyheten? Källkritik är en av det viktigast sakerna :]
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Louie skrev: baah, finns det ingen källa till nyheten? Källkritik är en av det viktigast sakerna :]
Det finns förmodligen i artikeln. Har inte hunnit läsa den ännu och kolla, men DMZ brukar ha ordning på sina info-källor.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Om detta är sant blir jag verkligen glad! ;D

Känns som att dom snart har skjutit av hela foten. ::)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Den här artikeln var intressant hos DMZ:

Intel skyndar långsamt till Windows Vista
2007-03-07 | 13:45 Innan Microsoft har släppt Service Pack 1 till Windows Vista är det inte aktuellt för Intel att uppgradera till den senaste Windows-versionen.

- Jag känner inte till någon organisation som uppgraderar innan Service Pack 1 har släppts, så Intel uppgraderar inte heller, sa Intel-chefen Paul Otellini till deltagarna vid Bank of Americas teknikkonferens i San Francisco tidigare i veckan.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"