Marvell 88E8056 GB nätverkskort

beppe34

Marvell 88E8056 GB nätverkskort

Inlägg av beppe34 »

Hej alla.

Är helt rudis på Linux men tänkte göra ett seriöst försök att ta till mig denna plattform.
Vill använda LinuxMCE och den vill tydligen ligga på Ubuntu distributionen och därför valdes Ubuntu.

Fick hem grejor i förrgår med bl a ett nytt moderkort (Gigabyte GA-965P-S3) och körde in Ubuntu Desktop 6.10.

Första problemet är nu nätverkskortet Marvell 88E8056 phy (10/100/1000 Mbit).
Det hittades inte vid installationen och jag kan inte få igång det.

Har gjort enligt följande;
Försökte köra ./install.sh från GIGABYTECD/Network/Marvell/Otherdriver/Linux/install-7_06.tar.bz2
Får då nått fel om att "(" was not expected !!! Alltså nått fel i scriptet.

Surfade lite och hittade denna tråd http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,5928.0.html
och gjorde som han gjort.
Installerade alltså build-essential paketet från skivan.
Provade ovanstående paket igen med samma fel.

Surfade till Marvell och försökte ta ner en drivrutin men misslyckades även där.
Hittade inga drivrutiner för plattformen "Linux 2.6 Fedora" utan hittade nått för Linux Kernel 2.4 (or higher).

Tankade ner den filen och fick över den till burken men där går den inte att packa upp. "Archive type not supported" !!!

Man blir ju lite less.

Är detta normalt i Linuxvärlden? Att behöva stånga sig blodig bara för att få igång ett nätverkskort!

Andra problemet är Grafikkortet. Nvidia Geforce NX7950 GT.
Försöker följa en guide med rubriken Latest Nvidia Dapper.
Problemet där är att det funkar inte (delvis säkert för att nätverkskortet inte fungerar!)

Försöker följa en Offline metod men komandot sudo apt-get install linux-686 hittar inget paket på skivan! (inte linux-386 heller)

Det känns otroligt tungrott och att försöka brottaigång en enkel dator med detta systemet. Har nu hållit på i snart 2 dagar med att bara få igång skiten. Gör jag nått fel? Är det nått helt grundläggande som jag missat?

Kan nån försöka guida mig i rätt riktning så att jag kommer framåt.

Med frustrerade hälsningar
beppe34

SV: Marvell 88E8056 GB nätverkskort

Inlägg av beppe34 »

puh!
Har "löst" nätverkskortsfrågan genom att smacka in ett annat nätverkskort och det fungerade.
Vet fortfarande inte hur jag ska få igång det inbyggda nätverkskortet.

Installerade nvidias drivrutiner med resultatet att X servern slutade att fungera!

Loggen visade att den försökte hitta grafikkortet på fel PCI plats.

Blir frustrerad!! Tror inte blodtrycket klarar att köra ubuntu, men jag skall ge systemet en liten chans till.
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Marvell 88E8056 GB nätverkskort

Inlägg av DeepThought »

Hejsan beppe34, och välkommen till forumet!

Jag gjorde en mindre sökning efter ditt kort, och hittade bland annat den här tråden på ubuntuforums.org: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=365385. Det är inte samma kort, men det fanns lite intressant information. T.ex. det här inlägget.

Antagligen är det så att drivrutinerna är lite buggiga (jag gissar att du kör Ubuntu "Edgy" 6.10?), och en lösning skulle kunna vara att byta kärna, från 2.6.17 till 2.6.20 (det beskrivs hur i inlägget ovan). Dock är det kanske inte att rekommendera (och dessutom svårt om du inte får igång nätverkskortet ;)).

Däremot finns det en annan sak jag kan rekommendera dig, om du inte hittar en lösning på problemet: testa Feisty! ;D Det är nämligen så att det släpps en ny version av Ubuntu snart, som heter Feisty Fawn och är version 7.04 (släpps 2007.04.19). Den innehåller kärnan 2.6.20 (har jag för mig :-\) och borde då teoretiskt sätt kunna fungera mycket bättre med ditt kort! Den är fortfarande i BETA-stadie, men det finns en hel del här på forumet som kör med Feisty (och har gjort det länge nu), fast det är ju inte långt kvar tills den 19 april om du inte vill testa BETAn! Kolla in Experimentverkstaden för mer info om Feisty!

Feisty kan du hämta här: http://releases.ubuntu.com/7.04/
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"