hejsan är det nån som vet hur man får grub till diskett?
har nyss installerat ubuntu och jag kunde inte välja vart han skulle lägga grub.
går det att välja under installationen eller?
grub på diskett?
grub på diskett?
Det går inte att välja under installationen såvitt jag vet i alla fall...
När Ubuntu är installerat kan du köra programmet "grub-floppy /dev/fd0" i en terminal för att installera grub till en diskett.
När Ubuntu är installerat kan du köra programmet "grub-floppy /dev/fd0" i en terminal för att installera grub till en diskett.
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
grub på diskett?
okej.. har testat det nu.. men när jag bootar från disketten kommer man in i en terminal för grub...
vad ska man skriva i den terminalen för att starta upp datorn sen?
jag är inte så duktig på grub än...
vad ska man skriva i den terminalen för att starta upp datorn sen?
jag är inte så duktig på grub än...
grub på diskett?
Jadu...
Jag har faktiskt inte testat grub-floppy, så jag vet inte exakt hur det ser ut. Jag antar dock att det är ungefär samma sak som när du startar datorn - när "grub-menyn" kommer upp kan du med hjälp av instruktionerna i undre delen av skärmen (det här är kodspråk för "jag kommer inte ihåg exakt kommando"
) som hjälper dig att se vad grub kör för något normalt, så det bör väl vara samma sak du ska skriva i grub-disketten.
Det finns en fil, menu.lst, som på din dator ligger i /boot/grub, och som också borde finnas på disketten, som du skulle kunna kopiera från datorn till disketten, och på det sättet få den att starta automatiskt.
Jag har faktiskt inte testat grub-floppy, så jag vet inte exakt hur det ser ut. Jag antar dock att det är ungefär samma sak som när du startar datorn - när "grub-menyn" kommer upp kan du med hjälp av instruktionerna i undre delen av skärmen (det här är kodspråk för "jag kommer inte ihåg exakt kommando"

Det finns en fil, menu.lst, som på din dator ligger i /boot/grub, och som också borde finnas på disketten, som du skulle kunna kopiera från datorn till disketten, och på det sättet få den att starta automatiskt.
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
grub på diskett?
okej..ska ta och testa lite sen.. men det är bara det att det finns inga instruktioner i undre delen av skärmen...
grub på diskett?
På en vanlig Ubuntu-dator, alltså. Möjligen måste du trycka på esc först.