Håll i hatten, dagens nybörjar fråga? [LÖST]

Gomenor

Håll i hatten, dagens nybörjar fråga? [LÖST]

Inlägg av Gomenor »

:o
Tja
har kört en sudo apt-get install dia.
Och programmet la sig inte i application menyn. Var finns den / Hur kör jag programmet?

MVH Gomenor
Senast redigerad av 1 Gomenor, redigerad totalt 27 gånger.
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Håll i hatten, dagens nybörjar fråga?

Inlägg av DeepThought »

Antigen kör du dpkg -L paketnamn i en terminal, eller så startar du Pakethanteraren Synaptic, letar upp paketet, högerklickar, väljer Egenskaper -> Installerade filer, så får du en lista på alla filer som installerades med paketet.

Om det är körbart är det filer i /bin-mappar du letar efter (oftast /usr/bin/programnamn). Om du hittar en fil som sannolikt är rätt så kan du testa att skriva namnet (ex. så borde det räcka att skriva dia i ditt fall, men jag är ej säker), du kan också köra det med Alt-F2 och sedan skriver du in filnamnet.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Gomenor

Inlägg av Gomenor »

Schyrrans, funkade perfekt.
Riktigt fint att du skriver förklaringar också, så man vet varför man skriver så också.  :-*

MVH Gomenor
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Gomenor skrev: Riktigt fint att du skriver förklaringar också, så man vet varför man skriver så också.  :-*
Lika bra det! Man kan undra länge hur det egentligen hänger ihop annars - bara bra att lära sig med en gång vad det är som händer, lättare att tänka ut hur det skall vara nästa gång då ;D Förresten vet jag inte om du har hittat manualen i Linux än, det är en höjdare! Skriv kort och gott man vad-du-är-nyfiken-på, t.ex. man apt-get eller man xorg.conf så får du info (avsluta med q).

Tråden löst? Isåfall är det kanon om du markerar den med [LÖST] (går in i första inlägget och lägger till [LÖST] under Ämne: och ändrar Meddelandeikon: till LÖST)!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"