phpMyAdmin [LÖST]
phpMyAdmin [LÖST]
Jag installerade nyss Apache, PHP5 och phpMyAdmin. Jag har dock en liten fråga, om än en väldigt dum sådan - hur kommer jag in på phpMyAdmin? Måste jag skapa en ny användare, och isåfall - hur gör jag det? Eller finns det någon "förinlagt" admin login?
Senast redigerad av 1 Cornwall, redigerad totalt 24 gånger.
SV: phpMyAdmin
Löste det. Användarnamnet var root och lösenordet skulle lämnas blankt.
SV: phpMyAdmin
Härligt! Glöm inte att lägga till en användare för säkerhetens skull.

SV: phpMyAdmin [LÖST]
Jag har för ovanlighetens skull ytterligare en fråga. 
I vilken mapp ska jag lägga mina sidor? Säg att jag skriver en index.php, hur gör jag om jag vill komma åt genom localhost/index.php. Provade att lägga dem i mappen var/www men där räckte tydligen inte mina rättigheter till (jag som trodde att jag hade fulla rättigheter).

I vilken mapp ska jag lägga mina sidor? Säg att jag skriver en index.php, hur gör jag om jag vill komma åt genom localhost/index.php. Provade att lägga dem i mappen var/www men där räckte tydligen inte mina rättigheter till (jag som trodde att jag hade fulla rättigheter).
Det var rätt mapp !
1.
Går in jätte försktigt med att trycka på Alt+F2 och knappa in
Då hamnar du i ditt filsystem som root och kan ändra rättigheterna på mappen.
2. Om du vill skriva eller lägger in en fil där, öppna terminalen och gör så här:
Då öppnas det en tomt sida, där du kan klistra in din php kod.
Sen är det bara att spara sidan och går in på http://localhost
och du har den !!!
1.
Går in jätte försktigt med att trycka på Alt+F2 och knappa in
Kod: Markera allt
gksudo nautilus
2. Om du vill skriva eller lägger in en fil där, öppna terminalen och gör så här:
Kod: Markera allt
sudo gedit /var/www/index.php
Sen är det bara att spara sidan och går in på http://localhost
och du har den !!!

En liten rättelse bara:
Little John: Man behöver inte trycka alt + f2, funkar fin fint med att skriva det i en vanlig terminal i gnome också!
Bara så att alla vet!

Little John: Man behöver inte trycka alt + f2, funkar fin fint med att skriva det i en vanlig terminal i gnome också!