Ubuntu 6.06 vs 5.10

Henke32

Ubuntu 6.06 vs 5.10

Inlägg av Henke32 »

Tänkte bara kolla vad det är för skillnad på 6.06 om man jämför mot den 5.10 jag har till mina serverburkar? Fraförallt om det är värt att byta när man bara har burkarna till spelservers? 5.10 Går ju grymt uberstabilt till mitt ändamål,men om 6.06 är ännu bättre så vill man ju såklart byta^^:) Mwh Henke
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Ubuntu 6.06 vs 5.10

Inlägg av ozamosi »

Du skulle kunna vänta i alla fall ett tag med att uppgradera om du är rädd av dig - du har 18 månader kvar innan säkerhetsuppdateringarna till 5.10 slutar komma, och det är från och med nu 5 års säkerhetsuppdateringar för servrar av 6.06. Det skulle ju - det är inte troligt, men heller inte omöjligt - kunna vara så att någonting inte fungerar som det ska, och att det i så fall uppdateras senare.

På den här servern kör vi redan 6.06, och började med det redan innan det släpptes officiellt, och det har fungerat hittills (förutom ett användarmisstag under uppgraderingen).

Största skillnaden är väl nyare versioner av alla paket - linux, apache, mysql, php etc.
Henke32

Ubuntu 6.06 vs 5.10

Inlägg av Henke32 »

[quote="ozamosi"]Du skulle kunna vänta i alla fall ett tag med att uppgradera om du är rädd av dig - du har 18 månader kvar innan säkerhetsuppdateringarna till 5.10 slutar komma, och det är från och med nu 5 års säkerhetsuppdateringar för servrar av 6.06. Det skulle ju - det är inte troligt, men heller inte omöjligt - kunna vara så att någonting inte fungerar som det ska, och att det i så fall uppdateras senare.

På den här servern kör vi redan 6.06, och började med det redan innan det släpptes officiellt, och det har fungerat hittills (förutom ett användarmisstag under uppgraderingen).

Största skillnaden är väl nyare versioner av alla paket - linux, apache, mysql, php etc.[/quote]
Oki då väntar jag ett tag och börjar med att lägga in 6.06 på någon skräpmaskin så jag kan lära mig lite:)
ozamosi (eller någon annan kunnig^^) har du lust att slå ett öga på min tråd under denna,jag får inte till det med dual cpuer på ubuntu 64bit. Mwh Henke
Användarvisningsbild
Retardedpope

Ubuntu 6.06 vs 5.10

Inlägg av Retardedpope »

Jag kommer tidigast att uppgradera mina breezy burkar när Edgy Eft kommer. 6.06 är bara strul (iaf för mig och mina ändamål). 6.06 är visserligen fint, men det spelar ju ingen större roll på en server.

Det finns ju en regel som säger att om någonting redan fungerar, så är det större risk att det slutar fungera om man börjar ändra saker. Uppfyller breezy dina behov, vilket jag förstår att det gör, så finns det ingen anledning att uppgradera.
Henke32

Ubuntu 6.06 vs 5.10

Inlägg av Henke32 »

hmm jag installera 6.06 på en gammal 400mhz maskin bara för att jag tänkte ha och träna linux på:):) Men nu när jag installerat så har jag bara typ som dos att skriva i^^,och hur 17 vet man vad man ska skriva isåfall?:) Är det så på denna version?,jag vill ju gärna ha som det är på version 5.10 med webbläsare och grejor,har jag missat att installera något,Gnome tex?Ursäkta mina otroligt korkade frågor. Mwh Henke
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Ubuntu 6.06 vs 5.10

Inlägg av n4h0j »

Henke32: Ställ denna frågan i en ny tråd, förslagsvis under installationsproblem. Det ökar chansen för svar eftersom frågan inte riktigt passar in under det aktuella ämnet. :)
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Henke32

Ubuntu 6.06 vs 5.10

Inlägg av Henke32 »

[quote="flipside"]Henke32: Ställ denna frågan i en ny tråd, förslagsvis under installationsproblem. Det ökar chansen för svar eftersom frågan inte riktigt passar in under det aktuella ämnet. :)[/quote]
Okidoki:)
Henke32

Ubuntu 6.06 vs 5.10

Inlägg av Henke32 »

Jag satt och kollade lite igår på 6.06 som jag la in på en gammal 400Mhz maskin och jag så att jag bara kan köra 640x480 upplösning på 6.06 medans jag kan köra 1024x768 i 5.10. Är det mindre drivisar med i 6.06?
Användarvisningsbild
Linus Mannervik
Kontakt:

Ubuntu 6.06 vs 5.10

Inlägg av Linus Mannervik »

Nej, drivrutinsstödet torde snarare vara bättre. Testa att konfigurera om X-servern och se till att rätt drivrutin är vald och välj vilka upplösningar som ska användas. Kör följande i terminalen:

Kod: Markera allt

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Henke32

Ubuntu 6.06 vs 5.10

Inlägg av Henke32 »

[quote="bonvenon"]Nej, drivrutinsstödet torde snarare vara bättre. Testa att konfigurera om X-servern och se till att rätt drivrutin är vald och välj vilka upplösningar som ska användas. Kör följande i terminalen:

Kod: Markera allt

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
[/quote]
Tacka och bockar:) nu blev det bättre:) Dock var det en jäkla massa grejor man kunde ställa där inne så fråga är hur rätt det blev..haha tur man har den burka för att träna på bara^^
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"