dualboota

covox

dualboota

Inlägg av covox »

jag vet att det finns flertalet trådar om detta ämne men jag lyckades inte riktigt hitta ett svar på frågan jag har.
Jag har två hårdiskar på min bärbara och skulle vilja dualboota mellan xp på den ena och ubuntu på den andra (det finns flertalet program som jag behöver i xp plus att skrivaren endast fungerar mot windows tyvärr)
hursomhelst så skulle jag vilja instalera ubuntu och kunna dualboota utan att ändra xp-instalationen. och jag tror inte jag kan ändra om huvudhårdisk å så om det skulle behövas.

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: dualboota

Inlägg av vulfgar »

Hej covox och välkommen till forumet!  :)

Det är inga problem med att ha 2 hårddiskar och att ha kvar windows på den ena och installera ubuntu på den andra. Efter ubuntuinstallationen kommer du att kunna välja vid uppstarten vilket operativsystem du vill starta.

Det är ändå alltid viktigt att ta backup på allt som är viktigt innan du installerar och var mycket noga vid installationen att kontrollera att ubuntu hamnar på rätt disk.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
covox

Inlägg av covox »

ok. så det är inget problem att windows ligger på den som är huvudhårddisk eller vad det nu egentligen heter? och att ubuntu instaleras på den andra?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Nejdå, det är inget problem. Det är en bra lösning med att ha ett OS/hårddisk. Så har jag det på båda mina dual-bootande datorer.

Var som sagt bara väldigt noga med att du väljer rätt disk vid installationen, se till att du tagit bort allt som du vill spara från den disken före installationen och glöm inte backup:)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
covox

Inlägg av covox »

Tack så mycket för hjälpen

en fråga till bara. det här faller väll kanske lite utanför ämnet å så. men jag har en 300 gigs extern hårdisk och skulle kunna göra en backup till den på hela hårdisken. men behövs det nått speciellt program till det? eller finns det nått som kanske kan underlätta?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"