KVM-switch med Ubuntu..?

Etum

KVM-switch med Ubuntu..?

Inlägg av Etum »

Hej alla Ubuntuentusiaster!
Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.
Det är nämligen så att jag har kopplat båda mina PCs till samma monitor, via en KVM-switch. Med windowsburken är det inga probs, men däremot med Linuxburken. Den verkar nämligen inte känna igen monitorn om den måste gå via switchen. Kopplar jag monitorn direkt till datorn så går det bra, men med switchen emellan så får jag inte en högre upplösning än 800*600, vilket är lite i lägsta laget...
Finns det något sätt att "tvinga" Ubuntu att köra en högre upplösning, trots att den inte kan identifiera monitorn?

Tack på förhand!

/Jimmy
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

SV: KVM-switch med Ubuntu..?

Inlägg av Urban Anjar »

Det borde gå att lösa. Enklast är det nog att tillfälligt koppla bort KVM-switchen och låta X identifiera om monitorn. sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg, tror inte det finns något grafiskt verktyg för detta. Efteråt får du starta om X: [ctrl]-[alt]-[backspace].

Du kan också redigera filen /etc/X11/xorg.conf, men spara först en originalfil ifall du skulle fummla till det.

cd /etc/X11
cp xorg.conf xorg.conf.original

Att redigera filen för hand är ingen omöjlighet, men det är inte det lättaste. Dock finns det en hel del beskrivningar ute på nätet.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Etum

SV: KVM-switch med Ubuntu..?

Inlägg av Etum »

Tack för svaret. Inte för att det hjälpte, faktiskt krashade datorn efter det där (eftersom jag satt och ändrade på saker jag inte hade en aning om vad de var!  ;D). Men det är ok, jag hade inget annat än själva operativet på datorn ändå, så det blir nog en ominstallation, det verkar enklast. Jag får nog återkomma när jag stöter på samma problem igen.  ;D
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"