Hifi Snack mm
Hifi Snack mm
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 19 gånger.
Hihi Snack mm
Jag får säga samma sak till dig Peter, vi har gjort rätt många inlägg båda två. 
(på ett av mina forum har jag nästan 18000 inlägg, he he)

(på ett av mina forum har jag nästan 18000 inlägg, he he)
Hihi Snack mm
Vilket forum är det då ? Lunastorm ?

Hihi Snack mm
Nä, jag talade om ett av mina egna forum. (jag har ett flertal både svenska och engelska).
På Tribe.net San Francisco har jag säkert gjort ännu fler inlägg. Men då är det ett nätverk av tusentals "Tribes", jag var som mest medlem i runt 200 st "Tribes" och postade ganska flitigt i många av dom. Sen startade jag en egen Tribe, mest för amerikaner som ville lära sig mer om Skandinavien. Du skulle se när vi postade news om de där danska Allah/Mohammad bilderna, jag var nog uppe i 100-150 inlägg om dagen när jag bevakade alla nyhetskanaler med RSS feed.

På Tribe.net San Francisco har jag säkert gjort ännu fler inlägg. Men då är det ett nätverk av tusentals "Tribes", jag var som mest medlem i runt 200 st "Tribes" och postade ganska flitigt i många av dom. Sen startade jag en egen Tribe, mest för amerikaner som ville lära sig mer om Skandinavien. Du skulle se när vi postade news om de där danska Allah/Mohammad bilderna, jag var nog uppe i 100-150 inlägg om dagen när jag bevakade alla nyhetskanaler med RSS feed.

Hihi Snack mm
Och vad gör du annars ?

Ibland är det verkligen fantastiskt att vi har datorer.
Vad gjorde vi egentligen förr i tiden ?

Ibland är det verkligen fantastiskt att vi har datorer.
Vad gjorde vi egentligen förr i tiden ?
Hihi Snack mm
Man kan fråga sig.............
Om du undrar vad jag gör för något så kan jag berätta en del av vad jag håller på med.
Jag gillar att bildbehandla och fotografera. Jag gillar allt som har med musik att göra. Sen läser jag gärna historia, synestesi, psykologi, filosofi mm. Ett tag var jag väldigt intresserad av hifi. Sen gillar jag ju naturligtvis datorer väldigt mycket och är alltid villig att lära mig något nytt. Packprogram var ett stort intresse ett tag och jag gjorde många postings på diverse forum för kompression ett tag.
Jag är väldigt intensiv när jag gör någonting, i gengäld så orkar jag kanske inte hålla på lika länge och det tar ett tag innan jag fortsätter igen.
Sen är jag synestet, det betyder att jag har analoga sinnen, dvs alla kanaler mellan de olika sinnena är öppna. När jag hör ljud, så ser jag dem också. När jag känner en lukt så kan jag se hur den ser ut. Jag får även visuella intryck av smak, känsel, smärta, känslor, osv. Det gör dels att man får väldigt lätt för saker, dels att man blir trött snabbare. Folksamlingar är gärna något som jag undviker, det blir lite för många intryck för en sådan som mig.
Vad det kallas?
Synestesi (samtidig förnimmelse)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Synestesi
http://www.synestesi.se/
Om du undrar vad jag gör för något så kan jag berätta en del av vad jag håller på med.
Jag gillar att bildbehandla och fotografera. Jag gillar allt som har med musik att göra. Sen läser jag gärna historia, synestesi, psykologi, filosofi mm. Ett tag var jag väldigt intresserad av hifi. Sen gillar jag ju naturligtvis datorer väldigt mycket och är alltid villig att lära mig något nytt. Packprogram var ett stort intresse ett tag och jag gjorde många postings på diverse forum för kompression ett tag.
Jag är väldigt intensiv när jag gör någonting, i gengäld så orkar jag kanske inte hålla på lika länge och det tar ett tag innan jag fortsätter igen.
Sen är jag synestet, det betyder att jag har analoga sinnen, dvs alla kanaler mellan de olika sinnena är öppna. När jag hör ljud, så ser jag dem också. När jag känner en lukt så kan jag se hur den ser ut. Jag får även visuella intryck av smak, känsel, smärta, känslor, osv. Det gör dels att man får väldigt lätt för saker, dels att man blir trött snabbare. Folksamlingar är gärna något som jag undviker, det blir lite för många intryck för en sådan som mig.

Vad det kallas?
Synestesi (samtidig förnimmelse)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Synestesi
http://www.synestesi.se/
Hihi Snack mm
Där kommer vi in i min special område, som rör-förstärkare fantast under många år.Jag har det bästa som finns,jag lovar!!var jag väldigt intresserad av hifi
Kolla just det med Synestesi.............
Hihi Snack mm
Själv körde jag med hifi klubbens prylar. Rör förstärkare, det låter något det. Jag hade till och med en av de där pennorna som målade kanterna på CD skivorna gröna (för att ta död på reflektioner), och läste vansinniga tweaks i tidningarna, som att förvara sina CD skivor i frysen. 
Det enda jag haft i rör väg är diverse gitarrförstärkare, en Music Man bland annat.

Det enda jag haft i rör väg är diverse gitarrförstärkare, en Music Man bland annat.
SV: Hihi Snack mm
Jag tog och flyttade ämnet eftersom det övergick i något helt annat och passade bättre på Cafet. 

Jag är oxå en HiFi-klubbs kund sedan -87 då jag köpte mig en NAD anlägging med Dali 7a lådor.
Dali högtalarnas bas element har släppt i ytterkant så de låter inte så mycket längre....lol.....men NAD grejorna lever men har hamnat på lite undantag sedan surroundanläggningen gjorde intåg i huset.
Rör grejor har jag aldrig haft, inte ens haft tillfället att lyssna på något sådant heller, så jag har ingen uppfattning om det alls mer än det jag läst i olika hifi tidningar.
Dali högtalarnas bas element har släppt i ytterkant så de låter inte så mycket längre....lol.....men NAD grejorna lever men har hamnat på lite undantag sedan surroundanläggningen gjorde intåg i huset.

Rör grejor har jag aldrig haft, inte ens haft tillfället att lyssna på något sådant heller, så jag har ingen uppfattning om det alls mer än det jag läst i olika hifi tidningar.
Det är så man blir sugen på en provlyssning, särskilt när det gäller så fina prylar som rörförstärkare. Jag var på en hifimässa för ett antal år sedan och lyssnade på lite dyrare prylar, det lär bra, men kostade därefter.
Såg ett par rätt små icke märkvärdiga högtalare, 60.000 kronor paret.
Såg ett par rätt små icke märkvärdiga högtalare, 60.000 kronor paret.

En till hifi entusiast.Bobcat skrev: Jag är oxå en HiFi-klubbs kund sedan -87 då jag köpte mig en NAD anlägging med Dali 7a lådor.

Det var NAD prylar här också, billiga men förvånanstvärt bra.
NAd:en jag köpte var på 2x40W, men den klarade att driva vad sjutton som helst. 2x25A ut till högtalarna....lol.
Numera har jag en Denon surroundare och B&W som front/center/sub. Ett par små NAD högtalare som bak.
Bra tryck när det börjar hända lite grejor i filmerna.....
Numera har jag en Denon surroundare och B&W som front/center/sub. Ett par små NAD högtalare som bak.
Bra tryck när det börjar hända lite grejor i filmerna.....

Hemmastudio:
Rörslutsteg: Harman Cardon med guld sockel på alla rör (60talet)
Högtalare: Lansing ( 4 st ) 500W kabinett på marmorsockel och i massiv ek (70talet)
Quadrofoni-kaskade hemmabyggd (70talet)
Yamaha studio mixer med försteg (rör) från 70 talet
RullbandspelareRevox AC77, den bästa som finns
Skivspelare LENCO M75 med Shure System ( 70talet )
Allt det där är fortfarande oslagbart. Ingen CD, eller digitalt ljud kommer ens i närheten.
Allt detta beror på min tid som lärare i en skola för ljudtekniker

EDIT: Jag börja bli gammalt
Högtalare: Lansing ( 4 st ) 500W kabinett på marmorsockel och i massiv ek (70talet)
Allt det där är fortfarande oslagbart. Ingen CD, eller digitalt ljud kommer ens i närheten.
Allt detta beror på min tid som lärare i en skola för ljudtekniker

Jag har en kompis som hade en NAD på hela 2x60 w. Högtalarna han hade var ena riktiga hembyggda monstrum. Jag glömmer ALDRIG när han skulle visa vad förstärkaren kunde levera ut, det var i en källare som var enormt resonant, ljudet gick runt hur som helst. När han krämade på som värst (med synthen) så vart det rena jordbävningen, har aldrig hört något liknande, det var rent otäckt. Förstärkaren var så varm att det hade gått att steka ägg på den efteråt, men kraften i en NAD var minst sagt imponerande.
Å andra sidan, så var det bara för att visa kraften i en NAD som han gjorde det här. Men som tur är så låter en NAD också väldigt bra, med rätt högtalare.
Denon är minsann inte fy skam. Kul att höra att du kan lyssna på bra ljud idag också Bobcat.
Å andra sidan, så var det bara för att visa kraften i en NAD som han gjorde det här. Men som tur är så låter en NAD också väldigt bra, med rätt högtalare.
Denon är minsann inte fy skam. Kul att höra att du kan lyssna på bra ljud idag också Bobcat.

Oboy, inga dåliga grejor direkt.Little John skrev: Hemmastudio:
Allt detta beror på min tid som lärare i en skola för ljudtekniker![]()
![]()

Imponerande L.J.DimensionX skrev:Oboy, inga dåliga grejor direkt.Little John skrev: Hemmastudio:
Allt detta beror på min tid som lärare i en skola för ljudtekniker![]()
![]()

SV: Hifi Snack mm
Och jag köpte inget nytt sedan dess, men experimentera fortfarande med oscilloscop
och olika mätinstrument

Jo, förresten en MP3. Frugan min ville ha den
och olika mätinstrument

Jo, förresten en MP3. Frugan min ville ha den

SV: Hifi Snack mm
Du borde stänga av datorn ibland. Annars hinner du ikapp migHund skrev: Ja var ju med på en lista iaf.![]()