.rar script

Användarvisningsbild
unk
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

.rar script

Inlägg av unk »

Kan någon koda ett .rar skript eller länka nåt till ett script för att packa upp alla .rar filer + skapa en mapp utav namnet på .rar filen.

t.ex.

fil
jag.heter.arne.rar ->

innehåll
mapp - jag.heter.arne
fil - fil1
fil - fil2

ett script liknande för .zip som fungerar;

for i in *.zip ; do unzip $i ; done
condition ; do action ; done

Men där måste jag lägga scriptet i samma mapp och sen dubbelklicka på det. Kan man lägga scriptet någonstans så det kan användas med ett "namn" i terminalen?

sen har jag en till fråga, hur får man bash / terminalen att komma ihåg detta script. Kan man på nått sett fixxa så man skriver kanske;

"root@dator:~$ packaupp jag.heter.arne.rar "
NybergKent

.rar script

Inlägg av NybergKent »

Om jag förstår det hela rätt så kan du använda det skript du har för zip filer med skillnad att du byter ut unzip mot exempelvis "unrar x". dvs,

for i in *.zip ; do unrar x $i ; done
condition ; do action ; done

Det ser iaf ut som ett bra förslag i väntan på bättre idéer.
Vad som dock kan skapa problem är om du kör ett sådant skript på ett rar-arkiv som är uppdelade på olika .rar-filer (.rar, .r01, .r02 osv)
för i sådana lägen ska du börja packa upp .rar-filen så kommer unrar att fortsätta med hela arkivet automatiskt. Men det visste du nog.

För att bash ska komma ihåg skriptet(dvs, formellt uttryckt: för att du ska kunna köra ditt skript utan att behöva ange hela sökvägen till det - så måste det ligga i någon av de kataloger som nämns i $PATH-variabeln. Det gör du antingen i .bash_profile i din användares hemkatalog - och då gäller det bara för just den användaren (vilket kan ha sin poäng för skript/program du inte vill dela med dig) annars så gör du det i filen "/etc/environment". Det vill säga, du lägger ditt skript i någon katalog du finner lämplig och sedan ser du till att den katalogen finns i $PATH. Om du inte har något emot att skriptet är körbart för alla på din dator så lägger du den i /usr/local/bin. Den katalogen finns redan i $PATH och det gör det enklast att hålla reda på filer du själv skapat och filer som tillhör systemet. För att kopiera filer till /usr/local/bin måste du använda sudo eftersom katalogen ägs av root.
markspark

.rar script

Inlägg av markspark »

unrar e , inte unrar x.. eller de e kanske olika i olika versioner? men varför inte bara skriva unrar e jag.het...... ?
Användarvisningsbild
unk

.rar script

Inlägg av unk »

[quote="markspark"]unrar e , inte unrar x.. eller de e kanske olika i olika versioner? men varför inte bara skriva unrar e jag.het...... ?[/quote]
okey, men om det sår ut såhär;

fil1.rar
fil2.rar
fil3.rar

Jag vill kunna packa upp alla de så det blir:

fil1 (mapp)
fil2 (mapp)
fil3 (mapp)

scriptet skapar aldrig några mappar, de packar upp alla filer men i den mappen som man står i t.ex;

fil1.rar
fil2.rar
fil1-2.doc
fil1-3.txt
fil2-1.png
fil2-2.png

osv.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

.rar script

Inlägg av ozamosi »

unrar x packar upp med korrekt katalogstruktur, unrar e dumpar bara alla filer i den mappen man är.
Användarvisningsbild
unk

.rar script

Inlägg av unk »

Kan man på nåt sett använda unrar x så man får alla filer att packas upp i hela mappen med massa rar filer.

t.ex.

downloads (mapp)

fila.rar (rar)
filb.rar (rar)

fila (mapp)
fila2fil.bmp (fil)

filb (mapp)
filb2fil.bmp (fil)

Det blir så jobbigt att "markera" (den klarar bara att packa upp 1 åt gången) alla filer som ska packas upp bara :X
Användarvisningsbild
unk

.rar script

Inlägg av unk »

Nu har jag lagt unzip.sh i ~/home/bin/ som jag länkat ill i .bash_profile . Hur får jag det sen att hoppa igång? Vad ska jag skriva i bash? Kan man "döpa" scriptet så den går igång på t.ex. unzip2 fil1.zip ?

edit: unzip.sh i mappen fungerar nu.

fick upp nåt felmeddelande på koden då, men det fungerar :/. Postar kanske output senare.

Tips på problemet med .rar filer finns fortfarande med att skapa en mapp av arkivet på kanske 100 filer som inte är arkiv.

Sen problemet med att unzip.sh inte skapar mappar.
An3Azz

.rar script

Inlägg av An3Azz »

Jag har ett problem, unrar vägrar packa upp mina rarfiler jag får failed hela tiden, vad beror det på tro?
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

.rar script

Inlägg av ozamosi »

Den frågan hör hemma i en ny tråd...
marwal

.rar script

Inlägg av marwal »

Kod: Markera allt

#!/bin/bash
ls *.rar | while read file
do
        file=${file%.*r}
        mkdir $file
        rar e $file.rar $file/
done
OBS!! Inte testat så du får debugga lite kanske.
An3Azz

.rar script

Inlägg av An3Azz »

[quote="ozamosi"]Den frågan hör hemma i en ny tråd...[/quote]
Jaha ok, trodde det gick bra här jag men jag får väl starta en ny tråd ist..
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"