ldap server
- mickej79
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
ldap server
Finns någon svensk guide hur man sätter upp den ldap server? o hur man gör för att få klienternat o kontakta ldap servern?
Mvh micke
Mvh micke
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
SV: ldap server
Nej, inte vad jag vet. Den engelska dokumentationen är ju här: https://help.ubuntu.com/community/OpenLDAPServer & https://help.ubuntu.com/community/LDAPC ... entication
men någon (jag?) kanske skall ta tag i en översättning...
men någon (jag?) kanske skall ta tag i en översättning...
- mickej79
- Kontakt:
Okej . Ja översätt det gärna. ju mer guider på svenska destobättre o flera ubuntu användare i sverige tro jag det blir också i såfall... finns det inget grafiskt program o sätta upp en ldap server? Jag menar så man slipper jobba i text editorer o så vidare?
mvh micke
mvh micke
- mickej79
- Kontakt:
Ingen som kan hjälpa mig?
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hoppsan, har missat svara på det här...
Mickej79; det är fortfarande så i Linux (och Ubuntu) att servermjukvaror framförallt konfigureras via text editor. Det finns inte så mycket grafiska gränsnitt för att göra det ... än! Ge det 2-3 år till så kommer det förmodligen börja dyka upp allt fler {Linux-distributions-}generiska grafiska gränsnitt mot serverkomponenter.
Det närmaste du kan komma idag för LDAP administration är förmodligen webmin och / eller directory-administrator.
Skall se om jag orkar ta LDAP dokumentationen någon gång. Just nu drunknar jag i arbete på jobb så utrymmet på fritiden är för tillfället begränsat till små riktade insatser.

Mickej79; det är fortfarande så i Linux (och Ubuntu) att servermjukvaror framförallt konfigureras via text editor. Det finns inte så mycket grafiska gränsnitt för att göra det ... än! Ge det 2-3 år till så kommer det förmodligen börja dyka upp allt fler {Linux-distributions-}generiska grafiska gränsnitt mot serverkomponenter.
Det närmaste du kan komma idag för LDAP administration är förmodligen webmin och / eller directory-administrator.
Skall se om jag orkar ta LDAP dokumentationen någon gång. Just nu drunknar jag i arbete på jobb så utrymmet på fritiden är för tillfället begränsat till små riktade insatser.
Tja !!
Skulle kunna hjälpa dig.
Kolla i en tidigare post om ldap auth där har vi redan kommit ganska så långt.
Där finns hjälp hur man sätter upp och confar basen
Det finns nu tydligen ett program som sammankopplar samba med ldap åt en.
annars kör jag phpldapadmin för att kolla i databasen och webmin för användarna.
//matte
Skulle kunna hjälpa dig.
Kolla i en tidigare post om ldap auth där har vi redan kommit ganska så långt.
Där finns hjälp hur man sätter upp och confar basen
Det finns nu tydligen ett program som sammankopplar samba med ldap åt en.
annars kör jag phpldapadmin för att kolla i databasen och webmin för användarna.
//matte
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kolla den här tråden: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,15295.20.html
har iof inte satt upp LDAP på ubuntu utan endast Gentoo men iaf. det finns webbaserade verktyg för att sköta om ditt LDAP träd. jag körde "phpldapadmin". angående en guide för att få det att funka skulle jag nog kunna putsa lite på min gamla och göra om den för ubuntu.
Gotus sum, Cave cornua