Problem att stänga av laptopen i feisty

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Problem att stänga av laptopen i feisty

Inlägg av Pinky »

Ja, som i rubriken. Installerade feisty för ett tag sen på laptopen, och det funkar underbart, förutom en liten punkt.
När jag ska stänga av, så kommer splash-grejen upp där mätaren går ner, och när den är "tom" så ska datorn stängas av helt, men på min så stannar den bara där så att jag får stänga av den manuellt.

Lösningsförslag? Har googlat lite, men kom inte fram till något vettigt mer än att jag inte är den enda med detta problem.
morfar

SV: Problem att stänga av laptopen i feisty

Inlägg av morfar »

Det är mest troligt en bugg i acpi systemet.

lättast gör man i att stänga av acpi helt. Det är dock inget att föredra om det är på en bärbar dator.
fläktar kan fungera konstigt osv.

men vill du pröva stänga av acpi så kan man lätt göra det med att lägga till en parameter till kärnan vid boot

sudo nano /boot/grub/menu.lst

hitta kärnan du bootar och lägg till acpi=off

det blir något sånt här :
kernel          /vmlinuz-2.6.20-12-generic acpi=off
förövrigt anser jag att gui:n är överskattade
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"