HD-problem vid installation av ubuntu

ricky

HD-problem vid installation av ubuntu

Inlägg av ricky »

Hej, jag har stött på ett jobbigt lite problem som jag inte vet hur jag skall komma runt.
Har nu ett så kallat "datorpaket" (Fujitsu siemens, ) av diverse anledningar, fråga inte :). Men iallafall, det sitter 2 st 250gb WD diskar i den, vad jag inte vet är om de är raidade eller ej, men biosen säger att de är IDE så jag antar att de inte är det.
När jag skall installera Ubuntu så hittade ubuntu ingen utav mina diskar, jag hade ntfs system på båda och Xp installerat på en utav dom, så jag testade att formatera systemdisken och partitionera den med 50gb till windows, resten lämnade jag opartitionerat och tänkte att nu kanske det skall funka. MEN ICKE, hittar fortfarande ingen utav av diskarna.
Kan de vara så att diskarna faktiskt är raidade och ställer till med problem pga det och kan jag ta reda på det utan att slita upp burken?

Vad skall jag ta mig till? :)

Tacksam för alla svar. // ricky

Edit. Diskarna är sata...
http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=135
Senast redigerad av 1 ricky, redigerad totalt 15 gånger.
zoombywoof

SV: HD-problem vid installation av ubuntu

Inlägg av zoombywoof »

Du borde kunna se i BIOS om de är raidade eller inte, WinXP har väl ingen mjukvaru-raid vad jag vet så isåfall är de raidade i hårdvaran. Sen att Ubuntu inte hittar diskarna är lite konstigt, BIOS måste ju ha hittat dem eftersom du kört WinXP på dem...
Vilken Ubuntu har du provat ? Kört en Live-CD ? Om inget funkar skulle jag nog slita upp burken och koppla ur den ena disken och se om Ubuntu hittar den kvarvarande. Jag har haft konstiga problem med sata och Debian tidigare, (den gillade inte att jag hade mixat sata och IDE devices typ DVD läsaren) men Ubuntu och sata har funkat bra
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"