Lösta/Ickelösta problem

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Lösta/Ickelösta problem

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Det vore najs med något system för att se om en viss fråga är löst eller inte. Ungefär:

1. En tråd som är löst är blå:
Q: Jag har hittat en snygg repo, hur lägger jag till den i min ubuntu?
A: Ändrar i /etc/sources.list eller direkt i den pakethanterare du nyttjar (tex Settings - Reposatories i synaptic).

2. en tråd som har fått en lösning som kanske inte är riktigt tillfredställande, men ger en oftast fungerande lösning, är orange
Q: Jag vill flytta min gamla ubuntu till min nyinköpta dator, hur göra?
A: Nyinstallation, installera alla extrapaket, och sedan flytt av din /home-katalog samt alla konfigurationsfiler.

3. en tråd som inte är löst alls är givetvis röd:
Q: Hur installerar jag program?
A: Höhöa, Vafför ska du gö de fö?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Lösta/Ickelösta problem

Inlägg av Quartus »

Vem ska sitta och kontrollera det i så fall?
Visserligen är inte forumet så stort än, men om det blir det får administratörerna det jobbigt.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Lösta/Ickelösta problem

Nja, till att börja med så kan användaren själv få plita i om han känner sig hjälpt eller inte, sedan så blir det gärna så att om användarantalet ökar så kommet förmodligen att samlas en hel del kunniga som svarar, om de har lätt att hitta obesvarade inlägg som de kan få "poäng" eller liknande (som inlägg) så finns det möjlighet att de vill ha status, eller om det inte är så, vill de iaf ha lätt att hitta obesvarade frågor så de kan hjälpa. Sådana människor vill nog gärna vara andra gradens admins som dessutom har möjlighet att gradera svar i "bra"/"halvbra".

Dessutom premierar ett sådant system att obesvarade frågor besvaras både snabbare och utförligare.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Lösta/Ickelösta problem

Inlägg av Broder Tuck »

Hej på er, Ubuntuvänner .

Med all respekt för våra moderatorer och deras nedlagda arbetstid här, för att hjälpa oss nya till att komma igång, så tycker jag nog i all stillhet att idén är inte helt fel. Självfallet vill jag inte påtvinga någon idéellt arbetande människa än mer tidsödande arbete enbart för den "goda sakens skull".

Förr eller senare kroknar man på sådant. Jag har egen erfarenhet av det, från andra håll i samhället.

Men vår apelsin har förslag på alternativa lösningar även för att mildra arbetet för moderatorerna.

Tanken är tillräckligt intressant för att kunna få generera lite mer diskussion, tycker jag.

Det är kanske främst vi som känner oss nya och osäkra som skulle ha största glädjen av något sådant här, men sannolikt skulle det även innebära att man får en bättre koll på eventuellt lösa eller obesvarade trådar även från dem som känner sig lite mer ansvariga och som vill "hålla undan" lite av problemställningarna här i Forumet.

Jag har skrattat gott vid ett antal tillfällen åt Ozamosis svar på vissa inlägg. Det behöver inte alltid vara allt för tillkrånglat. Ozamosis "jupp" och "japp" som svar, har fått mig att le gott.

Nåväl, systrar o bröder, oavsett vad och hur, så är jag sannerligen tacksam för att det både finns de som frågar och de som svarar här inne. Mig ger det väldigt mycket. Men jag tycker mig ha en lång väg att vandra ännu.

Varma hälsningar till envar, Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Okänd

Lösta/Ickelösta problem

Inlägg av Okänd »

Utan att motivera varför så vill jag ändå säga att poängsystem inte är något jag tycker passar här men att märkning av lösta trådar låter som en mycket bra idé :)
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Lösta/Ickelösta problem

Poängsystemet i sig skiljer sig inte så mycket från att man numera räknar antalet inlägg. :P

Poängen är egentligen bara en biprodukt av att markera vilka frågor som är obesvarade när forumet blir stort, och som bonus få folk att svara snabbt, och därigenom få många människor hit och få forumet stort. Att bara ha ett system för att markera lösta/olösta frågor ger mest admins en massa jobb för att kolla när varje fråga har blivit löst, så jag tror att ett poängsystem med tillhörande "halvadmins" kan behövas för att få folk att filja efterfölja färgkodningssystemet. Annars lär alla tycka att det kanske är en bra idé, men ingen skulle följa det.

Andra forum har system där man har "poäng" av olika slag, som ökar efter att man gör inlägg och är man dessutom gossig nog att göra saker som förhöjer tillvaron för folk (t.ex. skivar artiklar, förbättra systemet) så får man en klump extra poäng. Ett forum som främst är till för problemlösning och Q&A skulle nog må bra av att försöka främja detta, men att byta ut inlägg mot "pingvinger"/"nyanser av brunt" kanske är för äventyrligt för vissa.
Okänd

Lösta/Ickelösta problem

Inlägg av Okänd »

Förstår inte riktigt. Kan du ta det igen. Vem får poäng, när, hur och av vem?

Förresten: Vad är en mekaniserad apelsin ;)
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Lösta/Ickelösta problem

Ta en kort titt till vänster om ditt inlägg. Där står det "sebastean Hyperaktiv användare" och lite längre ner "Inlägg: 341". Kort sagt, vi har redan poäng i systemet vi använder nu. Du har 341, jag har 11. För mina elva poäng har jag fått epitetet "Ubuntuanvändare". Du däremot har fått det mångdubbelt tuffare "Hyperaktiv användare". Du har 30poäng mer än mig, det visar redan där att du är en mer aktiv användare, antagligen så har du hjälpt fler människor än mig här på forumet och du har troligtvis större tyngd bakom de förslag du för fram, just pga dessa tidigare nämnda. Kort sagt, du har genom de poäng du samlat ihop högre status en en liten fjant som mig. Om vi nu kallar det "poäng", "nyanser av brunt", "koppar kaffe", "xp" eller "inlägg" spelar ingen roll. Inte egentligen heller hur man räknat ihop dem.

Jag föredrar en metod där man får mycket av "poängen" för att man deltar med huvudverksamheten för forumet. typexempel för "bra" utdelning av chokladkoppar kanske vore: 1 för ett inlägg (varsomhelst på forumet) +2 för ett delsvar (i supportforumet) som hjälper och ytterligare +4 för det supportsvar som är det första fullkomliga.

Så vad är forumet till för? Främst support och som samlingspunkt för ubuntuanvändare. Så hur ska vi fränja ett sådant beteende? (Och att räkna inlägg är faktiskt en dålig variant).

Enkelt: Det vore bra att indela/markera inlägg efter om de är lösta, nödlösta eller olösta, för att enkelt hitta folk med problem. Det verkar de flesta tycka är en bra idé. Så vem ska bestämma om en tråd är löst eller inte? De som frågar själva är ju ett ganska bra svar på frågan. Nu är det så att kanske hälften kommer att skita i att göra det, av olika anledningar (de tycker det är töntigt, de bryr sig inte om det eftersom de ändå aldrig kommer hit igen, det kanske tog för lång tid innan svaret kom). Kort sagt: det kommer bli ett helvete för administratörerna att sitta och plita i vilka frågor som är besvarade eller inte.

In kommer småpåvarna!

Admins tar och utnämner folk som redan är aktiva med supporten till småpåvar som kan hjälpa till att bestämma när en fråga är besvarad, om den frågande själv är seg, eller om den frågande får ett korkat svar som denne godkänner, eller om... (osv) Av den enkla anledningen att somliga kommer att sitta och vara arga på användare som inte ger ut de fruktansvärt eftersträvansvärda poängen så kan de behövas.

Så de som kan dela ut poäng är i första hand den frågande, i andra hand en småpåve, och sist men inte minst en överstressad admin.
Okänd

Lösta/Ickelösta problem

Inlägg av Okänd »

Nu förstår jag och jag tycker det är ett intressant förslag :) Men jag hade inte tyckt det systemet var bättre än idag.

Jag tänker såhär:
Ett inlägg efter bästa förmåga som inte riktigt hjälper, det perfekta svaret och inlägget av den som har problem är alla lika värda. Det är att engagera sig som borde poängsättas inte uppnått resultat. Därför tycker jag att antalet poster är en bättre mätsticka.

Sen är jag glad för min titel "hyperaktiv användare" (som jag faktiskt haft mina senaste 243 poster ;)) och tycker den visar att jag engagerar mej, i.a.f. i forumet och just jag skulle inte känna mer motivation för att status uppnåddes p.g.a. om jag var duktig.

Men att ge utmärkelser för olika saker som görs (som syns vid antalet poster) och då inte bara när det gäller forumet tror jag skulle öka intresset för att engagera sig.

Föresten så tycker jag absolut att du borde skaffa en avatar med någon sorts apelsin på. Tycker du det är en bra idé men inte hittar något bra så säg till så ska jag nog kunna leta rätt på något. Ubuntupåvens avatar som han verkar vara nöjd med är förresten hittad av mej ;)
Användarvisningsbild
Retardedpope

Lösta/Ickelösta problem

Inlägg av Retardedpope »

[quote="MekaniseradApelsin"]In kommer småpåvarna![/quote]
Syftar du på mig då eller :P

Helt klart ett instressant förslag, men jag tror att det är alldeles för svårt att administrera. Dessutom vet jag inte vem som skulle vara intresserad av att bygga ut PunBB (forumet vi använder heter så) för att få dessa funktioner. Bara att planera hur ett poängsystem skulle fungera är ju ett jättejobb. Jag tycker att du beskriver problematiken ganska väl och dina förslag på lösningar är bra, men jag tror inte att de är tillräckliga.

Om det inte finns någon här som har kunskapen, tiden och viljan att genomföra en sådan förändring kommer det inte att bli av. :/
Okänd

Lösta/Ickelösta problem

Inlägg av Okänd »

Ubuntupåven: Vad tycker du om det jag skrev om utmärkelser precis ovanför dej?
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"