Nejdå, det är ingen fara att ta bort någonting där, iallafall inte sålänge du bara tar bort filerna i /var/cache/apt/archives
Det är i den mappen alla paket du installerar med apt-get/Synaptic hamnar, och de ligger kvar där även efter installationen, men oftast så behöver man inte de igen (och skulle man behöva dem är det inte pest och pina att ladda ner dem igen, iallafall inte för alla med någorlunda skaplig uppkoppling).
Du kan jämföra det med hur materialet på hemsidor du surfar in på sparas tillfälligt ("cahcas") på din dator, så att det går mycket snabbare att gå in på sidan nästa gång du går dit eftersom du inte behöver ladda ner allt igen.
EDIT: Om du har lite plats kanske det kan vara intressant att kolla in Xubuntu, som jag tror även tar lite mindre hårddiskutrymme än (Ku,U)buntu, och inte bara är resursnålare (d.v.s. passar sig bättre för äldre datorer). Jag kör själv Xubuntu, och det är inte så mycket för resurserna som för att jag - vid tidpunkten då jag installerade Ubuntu första gången - uppskattade Xfce, som är Xubuntus skrivbordsmiljö.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...