Måste vi vänta på Jono? [LÖST]

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

Måste vi vänta på Jono? [LÖST]

Inlägg av Okänd »

Måste vi vänta på Jono egentligen ?
Vi har fina kandidater som ställer upp. Varför inte starta valet helt enkelt ?
Jono verkar inta vara särskild angelägen....

Har jag fel? Vad tycker ni ?
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 1 gånger.
Okänd

SV: Måste vi vänta på Jono?

Inlägg av Okänd »

Det verkar som om han ville att vi skulle ta hand om det här själva. Så han vore nog snarast nöjd om vi fixade till det på egen hand tror jag.

Så, varför inte?

Jag tror du har en poäng i ditt resonemang Little John.
Användarvisningsbild
pcfixaren
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av pcfixaren »

Hur ska det gå till rent praktiskt ?
Hur undviker vi att det blir bråk igen?
Hur undviker vi att det blir kaos av alltihop?
Det är väl de största frågorna om vi skulle göra det själva

det bästa i dagslägent och med allt som har varit, vore att  låta jono som utomstående och representant för canonical hålla i det praktiska av ovan nämnda skäl men det får inte ta för lång tid
om någon av moderatorerna förslagsvis kan ta på sig att skriva till honom och fråga  när valet kommer att bli av enligt hans planering och sen ger vi honom en vecka att höra av sig på
har han inte gjort det så får vi ta tag i det själva på något vis
men vi bör nog ha som första allternativ att låta mr bacon sköta det

http://ggsdata.se , http://Ubox.se
http://compless.se, http://www.effbe.se
http://www.ferni.se, http://www.unode.se
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Jag tror väl att Urban tog på sig att knuffa lite på Jono, och tills dess vi har fått ett svar från honom så tycker jag att vi avvaktar. Det hade, på ett sätt, varit skönt om vi lyckas få Jono att hjälpa oss, just eftersom Jono väl är att betrakta som mer eller mindre helt utomstående och oberoende. Så min åsikt är att vi avvaktar lite till iallafall, även om jag väl kan tycka att det börjar dra ut lite väl långt på tiden. Men jag låter det hellre ta sin tid och förhoppningsvis bli bra, än är otålig och lyckas få till något som inte blir bra.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Okänd

Inlägg av Okänd »

Vidarebefordra en hälsning från Broder Tuck !
Hej Peter.

Jag såg din tråd om att kanske själva starta omröstningen av ny
kontaktman. Det är något jag själv verkligen också tycker. Just nu är
jag på väg hemifrån.

Första nya arbetsdagen efter en veckas pensionsledighet........ ;-)

Pcfixarens inlägg är också bra. Någon punkt där kan vara ett rättesnöre:

Någon från forumet skall nog kontakta Jono. Skriva att vi vill komma
till avslut i frågan. Nämna de två kandidaterna (Jono KAN sitta med
några till, som aldrig presenterade sig på forumet (Du gissar nog. . )).

Fråga Jono hur han ställer sig till att vi själva startar. Med de
kandidater vi redan har. Får vi Ja, finns inget hinder. Då kör vi till
helgen, eller något sådant.

Får vi nej, så kanske Jono i vart fall startar upp relativt snart.

Hade jag inte känt mig stressad inför att komma iväg till jobbet, hade
jag skrivit in detta i tråden. Nu får det vänta till inatt, när jag
kommit hem. Har inte mer lagts till där då, lägger jag in något liknande
detta ovan.

Känn dig helt fri att själv lägga in det, om du vill.

Vi hörs, ha en bra dag, både du och damen. Laila hälsar.

Hälsningar

Leif
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Jag kan väl hålla med om att Jono är en flaskhals i frågan men vill samtidigt varna för att vi agerar på ett sätt som gör att vi "stöter" oss med honom. Han är Ubuntu Community Manager och avgör om en loco har Ubuntu godkänd staus eller ej. Dessutom så hade Jono också ett förslag på hur ett val skulle kunna genomföras utan att riskera eventuell dubbelröstning osv. IOFS så nämnde han aldrig vad det var men i alla fall...

Hur som helst; jag tycker det vore bra om vi tog tag i valet själva men jag tror att det är viktigt att vi i så fall kör på med Jonos välsignelse...

My 2 cents,
Johan
Okänd

Inlägg av Okänd »

Johan R-E skrev:
Hur som helst; jag tycker det vore bra om vi tog tag i valet själva men jag tror att det är viktigt att vi i så fall kör på med Jonos välsignelse...
Yup.. håller med... och hans önskemål var ju glasklara angående hur han ville ha det.

Intresserade kandidater skulle då skicka sin intresseanmälan till honom.

Sedan har ju "UA" ställt en fråga till Jono så det är nog mycket bättre att vänta och
inte riskera en till "soppa" av allting.
Okänd

Inlägg av Okänd »

plun skrev:
Johan R-E skrev:
Yup.. håller med... och hans önskemål var ju glasklara angående hur han ville ha det.

Intresserade kandidater skulle då skicka sin intresseanmälan till honom.

Sedan har ju "UA" ställt en fråga till Jono så det är nog mycket bättre att vänta och
inte riskera en till "soppa" av allting.

Jo men vad som än händer tror jag knappast att det går fel. Allting funkar så fint nu och så vill vi ju har det, eller?
Jag själv tycker, att vi har kommit över allting och kan själv avgöra det där med valet.
Mailade förslaget till Jono som allmänt fråga. Om han inte vill har det så, då var åtminstone Urbans och mitt mail
en "knuff"  ;)
/peter
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Jag "knuffade" på honom den 11/3, nu är det den fjortonde. Låt oss ge honom lite mer tid. Det vore skönt att höra någonting ifrån honom innan vi kör igång, till exempel att inte han har fått in några fler nomineringar.

Vi vill ju att det blir rätt gjort, så att ingen i efterskott kan komma och säga att vi fuskat igenom det här på något vis, och det är ju bara Jono som med säkerhet vet vilka som är nominerade.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Urban Anjar skrev: Vi vill ju att det blir rätt gjort, så att ingen i efterskott kan komma och säga att vi fuskat igenom det här på något vis, och det är ju bara Jono som med säkerhet vet vilka som är nominerade.

Har vi väntat så här länge så måste vi kunna vänta nån vecka till åtminstone. Jag tror också att det skulle funka bra idag om vi håller valet själva, men det vore bra med klartecken från Jono först.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;)

Gott, folks,
Vi avvaktar . . . .

Samtidigt måste jag få säga till er alla, ni som skrivit i tråden och till er som nöjer er med att läsa
i den, att det är ju underbart härligt att se all den eftertänksamhet, respekt och goda vilja som
helt genomsyrar inläggen.

Det får mig att känna det som det var hela förra året, fram till november/december. Det ändrades
väl kanske lite tidigare iochmed att nahoj lämnade oss och forumansvaret. Det var ju han som
myntade förhållningssättet på forumet till:
                  .  .  .  .  be good!
Det var hans stadgar och allmänna krav på sättet att umgås här inne. Det räckte vid den tiden.

Sedan kom tonläget att succesivt ändras och bli annorlunda en tid.

Men när jag inatt, efter hemkomsten från jobbet, läser inläggen här ovan, känns det som om allt är
och börjar bli sig likt från i höstas. Återbördat. En ovärderlig skatt har återfunnits, tror jag. Lite kantstött
kanske, men ack så hårt vi nu skall värna och vakta den, så att vi inte återigen tappar, eller blir fråntagna den.

Eftertänksamhet, respekt och god vilja  .  .  .  . Be good.  Make Ubuntu (Linux), not war .
Det känns som om det är den genomgående andemeningen i inläggen och det är vist och rätt.
Jag känner mig rörd, glad och full av tillförsikt inför framtiden efter att få ha känt detta ikväll.
För mig är det kväll. Ännu en stund.

Munken plockar ihop sina fåtaliga pinaler, blåser ut det falnande ljuset och rullar ut sovmattan på
golvet i klostercellen. Här skall snarkas, så snart John Blund anländer!

Ha en bra dag allesammans, onda så väl som goda och  . . . be good!  :-*

Hälsar
Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Okänd

Inlägg av Okänd »

*bump*
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

:D

Ja ni, vänner, nu har det gått 21 dagar ( ! ) sedan det att deadline för nomineringarna passerades.

Under senare tid har synbarligen två mail från forumanknutna personer  sänts till Jono
i frågan om att ta tag i valet av ny kontaktperson. Om jag har förstått det hela rätt har både
Urban o Little John mailat honom. Det verkar inte som om någon av dem har fått ett svar.

Hos mig inställer sig frågan om det kan vara så, att Jono kanske rent av vill att vi skall ta
tag i detta på egen hand. Fixa lösningen. Av egen kraft. Inom Locot.

Istället för att sitta modstulna och handlingsförlamade och vänta på "pappas" hjälp. Knäckta av
ett tidigare mer eller mindre besynnerligt ledarskap med negativa förtecken.

Han kanske vill att vi skall visa egen kraft och vilja att komma vidare och lämna det unkna
bakom oss. Han kanske önskar att forumets medlemmar inte längre skall behöva yttre hjälp för att
lösa interna frågor om förtroendeskap. Han vill nog väldigt gärna se att vi nu kan avgöra vår egen
framröstning av en ny kontaktman. Att locot äntligen har vuxit sig så starkt igen efter en svår tid.

Vi kan göra ett försök, som
a) ett bevis på att vi kan ta tag i frågan själva,
b) och att vi nu har lämnat Den Stora Krisen bakom oss
och inte längre behöver hans stöd för att orka, vilja, eller kunna gå vidare för egen maskin.

Det är ju ett styrkebesked för oss i det Svenska Locot om vi kan hantera detta på egen hand
och utan hjälp utifrån och utan kriser och interna kamper. Det visar Jono att vi nu har gått styrkta ut ur det
onda som varit och att vi kan hantera vardagsfrågorna utan att vare sig behöva träta eller ändra några stadgar
stup i ett.

Den viktigaste regeln i detta gav oss Jono redan i initialskedet. Att den som ville stå upp som kandidat
och bli valbar, själv skulle göra en presentation av sig och vad denne vill göra med sin insats, om han/hon
blir vald.

Två sådana presentationer har vi registrerade på forumet.
Därmed är det ju klart mellan vilka som valet kan stå.

Jag undrar för egen del vad det överhuvud taget är som stoppar oss från detta just nu?
Jag kan inte för mitt liv tro, att detta är något som Jono inte skulle kunna hålla med om.
Är det inte så att han har ytterligare intresseanmälningar hos sig, sådana som inte publicerades på vårt forum
kan Jono knappast ha något att erinra mot att vi tar tag i detta på egen hand.

Skulle han nu sitta med anonyma (för oss på forumet) intresseanmälningar, är det några anmälningar vi
skulle vilja lägga vikt vid? Om vederbörande valt att inte följa det exempel de andra två gjort, med att presentera
sig även för medlemmarna i det forum vederbörande vill vara kontaktman för, skulle det kunna vara en kontaktman
vi skulle vilja ha?

Jag har svårt att tro det.

Jag lutar åt att någon (  jag och hustrun kan göra det om övriga vill  ) tar ytterligare en kontakt med Jono  och då
redogör för ovan sagda om de två kandidaterna och att vi nu inte längre vill sitta och vänta på andras hjälp, utan
har för avsikt att på ett eller annat sätt gå till val i någon form, på en av dessa personer som fyllt de grundläggande
kraven på att vara valbar och därtill även gjort tillkännagivandet av sitt intresse även på vårt eget forum.

Men att vi vill ha hans (Jonos) sanktion för att det är OK även för hans del.

Tar ni detta förslag till er så kanske det känns oöverstigligt med hur valet skall genomföras? Det tror jag
kan vara enkelt.

Förslag:
Moderatorgruppen fixar en nyreggad "medlem" kallad t.ex. Val.

Moderatorerna skall var och en ha behörighet att läsa medlemmen Vals PM.
Under en given tid skall alla som vill rösta, göra det via PM till Val och där ange vilken av de två presenterade
kandidaterna denne vill se som ny kontaktperson.

Via PM-funktionen kan valet följas upp. Varje registrerad medlem får chansen. Man kan följa upp vem som har röstat.
Dubbelröster kan inte göras. Om man nu inte har flera nick.

Det hela skulle kunna vara genomfört under en period av, exempelvis, två helger och mellanliggande vecka.
Då får de flesta en maximal möjlighet att lägga sin röst. Andra alternativ finns, självfallet. Jag ger bara mina förslag.

Jag tror att det ovan skissade skulle kunna bli tämligen väl mottaget av Jono. Jag tror rent av att detta skulle göra
honom glad. När han får se att vi nu kommit tillräckligt långt ifrån forumets svarta och svåra period, så att vi själva
vill ta tag i vår egen situation. Att han får se, att vi inte längre behöver hjälp med ett val i rädsla för manipuleringar
och skumma förehavanden. Vi har inte denna typ av krafter kvar på forumet. Nu kan vi gå för egen kraft och behöver
ingen stöttning för att hålla den egna balansen. Det onda som fanns, har lämnat oss.

Han ser att vi har två starka kandidater som presenterat sig öppet på forumet. Han ser också att forumet i sig har
blivit så starkt och enat, att det självt kan ta hand om ett val mellan de två.

Vad har vi att förlora?

Hälsningar
Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Synnerligen välformulerat - som det alltid är när du skriver, Broder Tuck, det är en fröjd att läsa dina inlägg!

Jag har haft liknande tankar och, ja, jag håller med: det är läge att höra av sig till Jono och kanske t.o.m säga "om du inte tar tag i det innan ~070401, så fixar vid det själva. Hoppas du samtycker" Kanske inte med den formuleringen, men med den andemeningen.

Vad gäller vilken lösning som skall gälla för att ordna valet borde det nästan startas en ny tråd. Vilken lösning vi än kommer fram till måste det vara en lösning alla är nöjda med och litar på - det tål att diskuteras. Fast även där bör vi kanske sätta ett slutdatum, annars kan vi hålla på i all evighet...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Jag tycker det är en bra idé. Givetvis måste Jono informeras, men jag tror inte att han blir direkt ledsen om vi fixar valet själva. Bra idé om en tråd där vi spånar om hur valet ska gå till.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag tyckte att Jono snarast verkade förvånad att vi behövde hjälp med det här. Han verkade mer vara inne på att vi skulle ta hand om det här själva. (vilket vore det naturligaste tror jag)

Jag vet ett flertal som kom med inlägg om att, vi svenskar är inte bra på det här, vi svenskar är inte så beslutsfasta, etc.

Typiskt svenskar!

Faktum är att vi är rätt bra på att både organisera och fatta beslut. Vi är världsbäst på många saker men jante lagen lyser igenom i många fall. Det är så typiskt att vi svenskar kommer med ursäkter om vår dåliga engelska till exempel, ändå snackar vi bättre engelska än många andra länder. Vi har också mycket "tur". En som jobbat smart och stenhårt och tjänat 30 miljarder säger, - Det var en hel del tur, och ju mer jag jobbar ju mer tur har jag.

Vår försiktiga och blyga attityd uppskattas dock många gånger utomlands. Sverige blev valt till världens bästa land enligt BBC, svenskar var "polite, educated, honest and trustworthy citizens." Enligt undersökningen.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/4579815.stm

En sådan här situation är fruktansvärt svensk.........

- Det var en hel del tur, och han kämpade bra, jag fick ta i allt vad jag kunde.

(ändå spöade svensken skiten ur honom hur lätt som helst)

Dags att ta fram vikingen i oss, och med det menar jag INTE att vi skall vara olyckliga för att vi har rätt. ;)

Det här fixar vi lätt som en plätt.

Vi säger till Jono att vi ordnar det här på egen hand, det tror jag han kommer att uppskatta, ju mer självständigt vi agerar, desto mer förtroendeingivande verkar vi i hans ögon. (är jag övertygad om)

But, that's my personal opinion........
Okänd

Inlägg av Okänd »

Skjut ett mail till Jono, Br Tuck, och hör efter om han har något emot att vi går vidare på egen hand. Hör vi inte av honom inom en viss förutbestämd tid som anges i mailet så drar vi igång vår egen show.

Har han däremot något att erinra eller tillägga så lär han nog höra av sig innan dead-line i så fall.

Angående röstningsförfarandet, så anser jag nog att vi bör hålla röstningen på irc, men, om någon inte kan närvara på aktuellt datum så bör registrerade medlemmar av forumet kunna förtidsrösta i en specifik tråd med en poll , och det resultatet öppnas först efter valdatum per automatik (förinställd tidpunkt som sätts när förtidsröstningspollen skapas).
Alla som förtidsröstar i den pollen måste även göra en post med besked om att en röst har lagts (men inte på vem denne har röstat på) så vi lätt kan se vem som avlagt sin röst och att en kontroll räkning av röster där gentemot pollens resultat lätt kan genomföras.

Dessutom så när vi annonserar valdatum, tid och plats, så ska det i samma annons finnas en poll med bara en valmöjlighet, vilket skulle vara att man läst annonsen och delgetts informationen.
På så vis kan vi lätt se hur många som verkligen har nåtts av budskapet.

Jag tycker detta är viktigt så ingen kan komma och säga i efterhand att det på något sätt har mörkats med någonting, någonstans.
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 21 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Bobcat skrev: Skjut ett mail till Jono, Br Tuck, och hör efter om han har något emot att vi går vidare på egen hand. Hör vi inte av honom inom en viss förutbestämd tid som anges i mailet så drar vi igång vår egen show.
Aj då, då blir det ett oherrans översättningsjobb igen. Brodern skriver så långa, långa mail han... :P
Bobcat skrev: Angående röstningsförfarandet, så anser jag nog att vi bör hålla röstningen på irc, men, om någon inte kan närvara på aktuellt datum så bör registrerade medlemmar av forumet kunna förtidsrösta i en specifik tråd med en poll , och det resultatet öppnas först efter valdatum per automatik (förinställd tidpunkt som sätts när förtidsröstningspollen skapas).
Alla som förtidsröstar i den pollen måste även göra en post med besked om att en röst har lagts (men inte på vem denne har röstat på) så vi lätt kan se vem som avlagt sin röst och att en kontroll räkning av röster där gentemot pollens resultat lätt kan genomföras.

Dessutom så när vi annonserar valdatum, tid och plats, så ska det i samma annons finnas en poll med bara en valmöjlighet, vilket skulle vara att man läst annonsen och delgetts informationen.
På så vis kan vi lätt se hur många som verkligen har nåtts av budskapet.
Blir inte detta att komplicera saker i onödan?
Om mötet/omröstningen på IRC annonseras ut i vettig tid, så bör nog de flesta kunna ta sig de få minuter det handlar om just för att sköta själva omröstningen. Före- och efterliggande diskussioner får ta den tid de tar, men omröstningen ligger fast inom en 5-minutersperiod då alla som har intresse av den kan vara inne och rösta. Om man fösöker ta hänsyn till middagstider, tv-tablå (nyheterna är heliga för somliga t.ex.) och ev. andra tilldragelser som kan vara generella över hela Sverige så bör man kunna fixa det enkelt.

Och, husbandet, nu har du suttit där och varit sådär klok igen.  :-*
Okänd

Inlägg av Okänd »

DimensionX skrev: Jag vet ett flertal som kom med inlägg om att, vi svenskar är inte bra på det här, vi svenskar är inte så beslutsfasta, etc.
Jag vet att jag skrev att vi svenskar inte är så bra på att berömma oss själva och att en del höll med mig, men inte minns jag så mycket mer "elakt" som jag sa om oss?
DimensionX skrev: Dags att ta fram vikingen i oss, och med det menar jag INTE att vi skall vara olyckliga för att vi har rätt. ;)
Aj aj aj aj aj aj.....[img width=237 height=127]http://bwr.hyperchat.com/newchat/u/shia ... r/whip.gif[/img] Nog sagt av mig.  ;)
DimensionX skrev: Det här fixar vi lätt som en plätt.
Håller med dig och de som talat om samma sak.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Blir inte detta att komplicera saker i onödan ?
Jo det blir det när vi rösta med IRC. Massvis med störande grejer där  :P

Om vi däremot gör som Broder Tuck föreslog, kan vi efteråt offentliggöra allting
och alla har god tid på sig att rösta.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"