Ny Ubunutu användare
Ny Ubunutu användare
Hallå där alla Ubunities, här har ni en ny ubuntuanvändare...
Jag är imponerad över hur bra det fungerar med hårdvara osv. samt Synaptics
// Johan
Jag är imponerad över hur bra det fungerar med hårdvara osv. samt Synaptics
// Johan
Ny Ubunutu användare
Välkommen!
Ny Ubunutu användare
Tack tack, slängde upp freenx och vad fint det fungerar, kan nu titta till maskinen från jobbet ;-)
Jag blev faktiskt vän med Ubuntu på en gång, har testat lite olika distar... slack, fedora, mandrake m.m, men har aldrig kört riktigt fullt ut någon gång, men nu har XP åkt ut för gott från min burk..
Jag blev faktiskt vän med Ubuntu på en gång, har testat lite olika distar... slack, fedora, mandrake m.m, men har aldrig kört riktigt fullt ut någon gång, men nu har XP åkt ut för gott från min burk..
Ny Ubunutu användare
[quote="GuPpY"]men nu har XP åkt ut för gott från min burk..[/quote]
Vågat.
Vågat.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Ubuntu guide
Ny Ubunutu användare
Har totalt haft XP 3 dygn på min burk om jag inte minns fel, så det går alderles lysande att klara sig utan 
Jag är ett stort fan av "learning-by-throwing-away-the-alternatives-metoden", dvs att ge fan i att dual-boot:a, utan istället ge sig fan på att lära sig gnu/linux en gång för alla. Den är väldigt drastisk för de flesta, men även effektiv. Jag råkade genomgå den metoden när jag installerade Gentoo för några år sedan - tydligen är FAT32 och ReiserFS inte kompatibelt
- och det var först då jag verkligen lyckades bli av med Windows - jag hade försökt tidigare, men så ibland bootade man windows för att något fungerar där men inte i GNU/Linux, och så orkar man inte boota om, och så blir man till slut kvar. 

Jag är ett stort fan av "learning-by-throwing-away-the-alternatives-metoden", dvs att ge fan i att dual-boot:a, utan istället ge sig fan på att lära sig gnu/linux en gång för alla. Den är väldigt drastisk för de flesta, men även effektiv. Jag råkade genomgå den metoden när jag installerade Gentoo för några år sedan - tydligen är FAT32 och ReiserFS inte kompatibelt

Ny Ubunutu användare
Ja jag har kört med dualboot förut hemma, men det krånglade för det mesta.. men nu har jag som du skrev gett mig fasiken på att jag ska lära mig detta, och det är ju faktiskt inte så svårt, det finns ju så mycket hjälp och vänliga människor man kan få hjälp av via nätet.
sen jobbar jag med M$ produkter hela dagarna så jag får nog av det krånglet där.
sen jobbar jag med M$ produkter hela dagarna så jag får nog av det krånglet där.
- LadyFrost
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
Ny Ubunutu användare
Jag dualbootade gentoo och XP då jag konverterade till linux. Dessvärre verkar jag sända ut någon form av "förstörelsevågor" mot det jag bytt från, så XP blev bara konstigare och konstigare och dog sedan.
Jag har på något vis lyckats göra exakt samma sak med gnome när jag bytte till KDE: Om jag nu startar gnome får jag gnomebakgrunden och INGET mer 
Min åsikt är att man klarar sig helt utmärkt utan vare sig windows eller macOS. Jag har en gammal macintosh powerbook G3 som tuffar finfint med xubuntu och en jätterar skrothög med kubuntu, och jag känner aldrig att jag saknar något.

Min åsikt är att man klarar sig helt utmärkt utan vare sig windows eller macOS. Jag har en gammal macintosh powerbook G3 som tuffar finfint med xubuntu och en jätterar skrothög med kubuntu, och jag känner aldrig att jag saknar något.
Frihet, jämlikhet, vänlighet. Det är väl inte så svårt?
Ny Ubunutu användare
XP blev bara konstigare och konstigare och dog sedan.
Det där känner jag igen
Men jag är fortfarande väldigt nöjd med ubuntu, har mekkat och installerat diverse, bara för att lära mig och inget har gått åt pipan ännu, x hängde sig en vända, men det var ju lätt att lösa genom ctrl+alt+backspace
till och med frugan fixar det hon behöver i ubuntu..
// GuPpY

Det där känner jag igen

Men jag är fortfarande väldigt nöjd med ubuntu, har mekkat och installerat diverse, bara för att lära mig och inget har gått åt pipan ännu, x hängde sig en vända, men det var ju lätt att lösa genom ctrl+alt+backspace

till och med frugan fixar det hon behöver i ubuntu..
// GuPpY
Ny Ubunutu användare
Jag brukade behöva installera om XP var 3 månad för att de bara började krångla och fucka upp allt. Har brukat haft Suse eller mandrake bara för att rädda filer när XP craschat.
Sen upptäckte jag Ubuntu
:D:D
Sen upptäckte jag Ubuntu

- Anton Fosselius
- Kontakt:
Ny Ubunutu användare
Jag brukade behöva installera om XP var 3 månad för att de bara började krångla och fucka upp allt.
Jag brukade behöva installera om ME varje vecka för att de bara började krångla och fucka upp allt.
Jag behöver installera om UBUNTU var 10 månad för att jag har lyckat haxxa sönder den totalt
senaste felet var att jag tog bort alla användare utom "dakilla" och "root", sen var det inte mycket som fungerade
lyckades även skriva över backup filen för användare när jag skulle "rädda" min dator
Jag brukade behöva installera om ME varje vecka för att de bara började krångla och fucka upp allt.
Jag behöver installera om UBUNTU var 10 månad för att jag har lyckat haxxa sönder den totalt

senaste felet var att jag tog bort alla användare utom "dakilla" och "root", sen var det inte mycket som fungerade

lyckades även skriva över backup filen för användare när jag skulle "rädda" min dator

Ubuntu Linux
Robotic Fantastic
“Those who desire to give up freedom in order to gain security, will not have, nor do they deserve, either one.â€
Robotic Fantastic
“Those who desire to give up freedom in order to gain security, will not have, nor do they deserve, either one.â€
Ny Ubunutu användare
[quote="dakilla"]Jag brukade behöva installera om ME varje vecka för att de bara började krångla och fucka upp allt.[/quote]
Hehe... Jag som nästan hade glömt av gamla ME. Låt oss aldrig mer tala om det!
Att konvertera till ubuntu var det bästa jag gjort för min stackars dator!
Hehe... Jag som nästan hade glömt av gamla ME. Låt oss aldrig mer tala om det!
Att konvertera till ubuntu var det bästa jag gjort för min stackars dator!

- fonsterbage 2.0
Ny Ubunutu användare
Har kört ubuntu i en månad, Dapper en vecka. Löjligt enkelt. Väntar bara på att något ska skita sig och allt bara låsa burken så det blir att ta fram slagborren.
Allt är inte frid och fröjd. Men var det någonsin det med xp?
Man ska inte göra det här med operativsystem och datorer till religion. Det ska bara funka och hjälpa oss utföra, "verka men inte synas", det vi verkligen vill, Men visst kan man fastna och bli fascinerad. Datorvärlden är det häftigaste jag varit med om sedan Gagarin.
Näe. Och ubuntu bara tuffar på. I år får nog inte Bill något julkort av mig.
Allt är inte frid och fröjd. Men var det någonsin det med xp?
Man ska inte göra det här med operativsystem och datorer till religion. Det ska bara funka och hjälpa oss utföra, "verka men inte synas", det vi verkligen vill, Men visst kan man fastna och bli fascinerad. Datorvärlden är det häftigaste jag varit med om sedan Gagarin.
Näe. Och ubuntu bara tuffar på. I år får nog inte Bill något julkort av mig.
- Linus Mannervik
- Kontakt:
Ny Ubunutu användare
[quote="fonsterbage"]Man ska inte göra det här med operativsystem och datorer till religion.[/quote]
Varför inte? Ge mig några bra argument!
(Jag håller med dig, men tycker samtidigt att det finns värre saker att "göra religion av".)
Varför inte? Ge mig några bra argument!

- fonsterbage 2.0
Ny Ubunutu användare
Menar att det är lätt att bli hängiven anhängare som med den nyfrälstes blick bortser från brister och enbart framhåller fördelar. Och visst är det lätt att bli missionerande då det gäller ubuntu/linux. Många blir det, det är bara kolla vissa halleluja-artiklar på nätet.
En släng har man väl själv av det. Tvångsomvände min särbos laptop till xubuntu förra veckan när hon inte såg på. Hon blev väl inte direkt glad. Framför allt inte över det ganska fula gränssnittet.
Själv är jag inte helt frälst på ubuntu/linux. Det finns några stora programbrister som måste rättas till innan det får stor spridning. Den största bristen är ett bokföringsprogram. Det duger inte med internationella program utan måste vara svensk anpassning. Liten marknad. Utan ett sådant behöver varje litet skruttföretag i vart fall en extra dator enbart för bokföring och varför ska man då ha två burkar igång samtidigt?
Det finns inte ens (i vart fall kan inte jag hitta något) ett faktureringsprogram. Ett program typ Dreamwever skulle nog många behöva och i vart fall en avancerad css-editor/läsare. Men sånt kanske finns. Har inte kollat så nog, men tar tacksamt emot tips.
Antagligen finns det fler brister på andra områden, men det här är i vart fall vad jag kommit i kontakt med. D v s program som behövs för små och medelstora företag. Skulle det finnas pålitliga sådana tror jag microsoft fick känna flåset i nacken.
En släng har man väl själv av det. Tvångsomvände min särbos laptop till xubuntu förra veckan när hon inte såg på. Hon blev väl inte direkt glad. Framför allt inte över det ganska fula gränssnittet.
Själv är jag inte helt frälst på ubuntu/linux. Det finns några stora programbrister som måste rättas till innan det får stor spridning. Den största bristen är ett bokföringsprogram. Det duger inte med internationella program utan måste vara svensk anpassning. Liten marknad. Utan ett sådant behöver varje litet skruttföretag i vart fall en extra dator enbart för bokföring och varför ska man då ha två burkar igång samtidigt?
Det finns inte ens (i vart fall kan inte jag hitta något) ett faktureringsprogram. Ett program typ Dreamwever skulle nog många behöva och i vart fall en avancerad css-editor/läsare. Men sånt kanske finns. Har inte kollat så nog, men tar tacksamt emot tips.
Antagligen finns det fler brister på andra områden, men det här är i vart fall vad jag kommit i kontakt med. D v s program som behövs för små och medelstora företag. Skulle det finnas pålitliga sådana tror jag microsoft fick känna flåset i nacken.
Ny Ubunutu användare
Jag gillar ubuntu och det är den första linux jag provat. Kan inte installera XP så jag hade 98:an... YIIPII!! eller inte.
Fast jag har lite lite minne i min burk så det går så j*vla långsamt ibalnd så man kan dö. Kan ju inte göra 2 saker samtidigt. Ã… så stör jag mig på att det är så svårt att få javan att funka å shockwave funkar nite alls.
Men men... i det stora hela så är den jätte bra ju. Ska bara lära mig lite till så jag inte känner mig så dum varje gång jag sätter mig här.
Fast jag har lite lite minne i min burk så det går så j*vla långsamt ibalnd så man kan dö. Kan ju inte göra 2 saker samtidigt. Ã… så stör jag mig på att det är så svårt att få javan att funka å shockwave funkar nite alls.

Men men... i det stora hela så är den jätte bra ju. Ska bara lära mig lite till så jag inte känner mig så dum varje gång jag sätter mig här.

*girlpower*
Ny Ubunutu användare
har kört diverse linuxdistributioner från och till sedan 95, då jag installerade Slack för första gången.. ubuntu har allt jag behöver.. lätt att använda, lätt att confa.. o man kan ändå mecka o köra alpha om man vill.. precis så som det ska vara..
Ny Ubunutu användare
[quote="fonsterbage"]Datorvärlden är det häftigaste jag varit med om sedan Gagarin.[/quote]
Menar du Gagarin?
Hur gammal är du då om du var med när han flög upp 1961, om man får fråga?
Menar du Gagarin?
Hur gammal är du då om du var med när han flög upp 1961, om man får fråga?
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Ubuntu guide