Betatestare?

Okänd

Betatestare?

Inlägg av Okänd »

Varför uppmuntra oss nybörjare att uppgradera till Dapper Drake? Vi är inga beta testare.

Vore det inte bättre med en rekommendation om att avvakta tills den nya versionen släpps nu i juni och då göra en ren och snygg Ubuntu nyinstallation istället.

Tror att en hel del strul skulle undvikas då.
Aggro69

Betatestare?

Inlägg av Aggro69 »

Visst är det en hel del strul men det hade jag med Breezy med...dessutom är det kul med strul och man lär sig lite mer. Men däremot ska man kanske inte ge sig in på en betaversion om man inte är förberedd på att det kan krångla =)
Powered by caffeine
Okänd

Betatestare?

Inlägg av Okänd »

Jo, man lär ju av misstagen sägs det. Men kul med strul ... i lagom dos i så fall ...
Användarvisningsbild
Linus Mannervik
Kontakt:

Betatestare?

Inlägg av Linus Mannervik »

northface: vem har uttryckligen uppmuntrat nybörjare att agera beta-testare?
Okänd

Betatestare?

Inlägg av Okänd »

bonvenon - jag raljerar lite.

Jag uppfattar dock personligen att lite av andan i forumet är "det kommer att finnas i Dapper" och det "löser sig med Dapper". Hur många av er moderatorer och andra drivna användare kör Dapper och nämner detta i förbifarten i forumet? Eftersom ni har kunskap och erfarenhet från Ubuntu är det därför väldigt lätt för oss dödliga att trilla dit och försöka uppgradera. "Kan dom - kan jag."

Min poäng är att man bör diskutera och försöka reda ut för- och nackdelar med uppgraderingar. Bara frågan - varför uppgradera - kan nog ge en hel del intressanta svar. Sen kan var och en ta ställning och välja sin väg - experimental eller production.

Hur upprätta och upprätthålla ett stabilt "säkert" system?
Användarvisningsbild
Retardedpope

Betatestare?

Inlägg av Retardedpope »

northface: Jag är moderator och jag har bestämt mig för att vänta till den officiella dapper releasen och kommer inte att uppgradera förrän Ubuntu 6.06 LTS kommer ut.

Än så länge har jag bara sett dapper på bild och det ser ju väldigt lovande ut, men 5.10/breezy fungerar och därför känner jag inget behov av att uppgradera. I alla fall inte innan 6.06 LTS kommit.

Jag har kört endel beta-versioner av annat än ubuntu, så jag vet att vissa beta-versioner är nästan helt oanvändbara (speciellt om det inte har funnits en stabil release tidigare), i andra fall märker man knappt någon skillnad på den beta releasen och den kommande stabila releasen.

Jag tycker att det är upp till var och en att avgöra om de är beredda att ta risken som det innebär att uppgradera till en beta version. Sen vet jag att det är många/flera som har valt att installera dapper parallelt med breezy, så att de kan gå tillbaks till breezy ifall dapper skulle strula. Som sagt, det är upp till var och en vilka risker de vill ta.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Betatestare?

Inlägg av ozamosi »

Självklart ska man inte slänga in Dapper på den systemkritiska företagsservern - men har man ansvar för den bör man nog ha tillräckligt med förstånd för att förstå att betautgåvor inte är någon bra ide.

Däremot kör alla ubuntudatorer (även servrar) jag kommer inom en meters avstånd från dapper utom två: flickvännens (ladyfrosts) mammas dator kör fortfarande breezy, och min mammas dator kör fortfarande XP. På de datorer enbart jag använder körs alltid den instabila varianten, och på övriga datorer har det varit saker som inte funkar utan dapper. Dapper slutade gå sönder för flera månader sedan, och det har sedan dess varit fråga om buggfixuppdateringar enbart. Så om någonting absolut inte fungerar i breezy men fungerar i dapper, och det inte är en server det är fråga om, då brukar jag tipsa om att dapper fungerar och finns, men att det eventuellt finns lite buggar kvar. Detta gäller självklart enbart i de senare delen av produktionscykeln. De första 3-4 månaderna skulle jag aldrig rekomendera någon att uppgradera, om inte jag själv personligen kan fixa den om den pajjar.

Notera att det idag är en vecka kvar till release. De senaste 2 månaderna har det i princip enbart varit buggfixar som gjorts. Tänker man lite på det tidsförhållandet inser man snart att det inte kan vara hel-trasigt idag, för att om en vecka plötsligt vara perfekt. Det är ganska klart nu.
Användarvisningsbild
Retardedpope

Betatestare?

Inlägg av Retardedpope »

När kommer den första instabila versionen av edgy eft?

Dagen efter stabila dapper? :P

Om man buggraporterar en bug i en stabil release kommer den då att fixas i den stabila releasen eller kommer den inte att fixas förrän nästa version av ubuntu? Finns det någon gräns för hur stora buggarna ska vara för att fixas?

Jag har hört att det är säkerhetshål som uppdateras i stabila releaser i första hand, så därför undrar jag hur mycket buggfixar uppdateringarna innehåller?
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Betatestare?

Inlägg av ozamosi »

De öppnar väl förråden precis kring nästa ubuntukonferens. Det är dock ingen version ;)

Inga buggfixar om de inte är säkerhetsrelaterade, är vad jag hört.

Dock finns ju alltid backports, som kommer med nya versioner av program, där buggarna borde vara fixade.
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Betatestare?

Inlägg av n4h0j »

[quote="northface"]Hur många av er moderatorer och andra drivna användare kör Dapper och nämner detta i förbifarten i forumet?[/quote]
Själv kör jag sedan ca en månad tillbaka dapper och tycker att det funkar mycket bra. De flesta felen jag hittar är klassiska exempel på felkod:58. Jag är fortfarande väldigt ny med ubuntu, ozamosi kommer säkert ihåg mina panikinlägg på kanalen för inte allt för länge sedan, men jag lär mig mycket för varje dag som går. Just det är en av anledningarna till varför jag kör dapper, jag vill inte ha det för enkelt och smidigt, då lär jag mig inget nytt. :P

[som kuriosa kan nämnas att jag sedan i tisdags (idag torsdag kväll) har gjort 5 ominstallationer på grund av klåfingrighet.]

NOTE: Felkod:58 = Felet befinner sig med största säkerhet cs 58cm från skärmen.. :P
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"