LTSP?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
thoase

LTSP?

Inlägg av thoase »

Hej!
Någon som har erfarenhet av LTSP(The Linux Terminal Server Project), http://www.ltsp.org/? Problem? Lätt att administrera? osv...

/Thomas
Okänd

SV: LTSP?

Inlägg av Okänd »

Jag satte upp det på ca 400 datorer för några år sedan och det fungerade ruskigt bra. Hade ett kluster med 10 "servrar" (high end arbetsstationer) med 4 gig ram var. Vi körde alla konton i LDAP, med modifierade PAM-filer, administrerade SaMBa/NFS-shares med Webmin och skrivare med CUPS och var helnöjda. :)

Eftersom allt ligger på en server-park så blir det ganska enkelt att administrera. Vi hade även ett antal arbetsstationer med lokala hårddiskar som vi installerade med FAI och även där hanterade vi inloggning via LDAP/Kerberos. Mycket smidigt, på det hela taget. Hur det ser ut nu, två år senare, vågar jag inte spekulera i men det körde utan större problem under det halvåret jag var där.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

CryingFreeman skrev: Jag satte upp det på ca 400 datorer för några år sedan och det fungerade ruskigt bra. Hade ett kluster med 10 "servrar" (high end arbetsstationer) med 4 gig ram var. Vi körde alla konton i LDAP, med modifierade PAM-filer, administrerade SaMBa/NFS-shares med Webmin och skrivare med CUPS och var helnöjda. :)
Coolt!  8)
thoase

Inlägg av thoase »

CryingFreeman:
- På serversidan: Ubuntu server?
- Kan klienterna både vara linux och win?
- Bra dokumentation?

/Thomas
Okänd

Inlägg av Okänd »

Vi körde det som så småningom kom att bli Edubuntu på servrarna.

Vi hade några Win98-burkar som körde mot de utdelade kataloger som fanns iom Samba, men de kunde ju av förklarliga skäl inte köra Linux-miljön samtidigt. LTSP går på gamla beprövade XDMCP (X Display Manager Control Protocol) och inte via ex.vis RDP eller VNC.

Edubuntu verkar vara snorenkelt att sätta upp, om du vill testa med det först. Det kör LTSP i botten och är nog det mest väldokumenterade alternativet. Det finns gott om dokumentation på http://www.ltsp.org men den verkar inte vara nyligen uppdaterad.

Det som händer med LTSP är att du antingen bootar från nätverkskortet via PXE och BOOTP/DHCP och får kärnan över nätverket, eller sätter i en specialdiskett (för datorer som inte har PXE på nätverkskortet) och bootar över nätet på det sättet. En annan variant är att lägga en minimal Linux-installation på klienterna så att de får upp X, och logga in via XDMCP där istället. Nackdelen är att det tar lite mera kräm från maskinerna.

Vi hade rena terminalklienter som var Pentium 166MHzare med 64MByte RAM, och det gick hur bra som helst. Fördelen var att man kunde ha en lokal installation av Win98 eller vad som helst, men bootade man över nätverket så hade man en fungerande Linux-miljö.

Klustring och lastbalansering mellan servrarna var lite klurigare och inget som jag vet är dokumenterat i det sammanhanget, men vi körde till att börja med en round-robin variant och det fungerade bra. Men om man inte ska köra det i alltför stor skala så slipper man ju sånt. :)
thoase

Inlägg av thoase »

Tack för svaren på min fråga ang LTSP!!

Tanken jag har med LTSP jag har är att jag skulle vilja sätta upp två klienter(Edubuntu) och en server här hemma. Går det bra att köra Edbuntu på 'servern'? Eller måste jag installera Ubuntu-serverversionen?

Utan att ha tittat något på Edubuntu, bara läst på webben, så verkar det vara bra för barn i lärande syfte + att pappa får leka med datorerna!!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det går alldeles utmärkt att köra Edubuntu på servern också. Läs mer på

http://www.edubuntu.org/GettingStarted

Kolla specifikt under Installation, där står det att man kan
  • installera till hårddisk, vilket innebär att man installerar LTSP
  • installera en workstation, vilket innebär att man installerar en arbetsstation (klient), vilket är samma som ovan utan serverprogramvara.
Men ska du testa LTSP behöver du som sagt inte installera något på barnens datorer.. :) Kolla under Configuring Diskless Thin Client Booting.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"