Lokala diskar och live cd

pezmannen

Lokala diskar och live cd

Inlägg av pezmannen »

Hej

Har precis testat Ubuntu direkt från Live CD:n. Hur gör jag för att hitta min c-drive?

Nybörjare, javisst!
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Lokala diskar och live cd

Inlägg av DeepThought »

Hej och välkommen pezmannen!

Antagligen är filsystemet på din hårddisk för tillfället NTFS (säg till om du har FAT32), och isåfall har du bara begränsad möjlighet att använda disken i Linux utan att installera NTFS-drivrutiner (ntfs-3g heter paketet du skall ha isåfall, men det är en senare fråga om du inte har krav på att kunna skriva till din disk för tillfället). Vet du inte vad du har för filsystem, och du kör WinXP på burken innan så har du nästan garanterat NTFS.

Du kan montera (göra din disk åtkomlig så att du kan hitta den) även om du har NTFS, men då kan du inte skriva till disken, utan bara läsa ifrån den. OBS: Filsystemet kommer att ändras till ext3 när du installerar Ubuntu, så var inte orolig för att du inte kommer att kunna läsa från/skriva till disken i linux, det löser du vid installation när du skall partitionera disken. :)

Jag insåg nu att det lättaste sättet är nog att tipsa om den här sidan (så får du fråga om det är något du undrar): https://help.ubuntu.com/6.10/ubuntu/desktopguide/sv/partitions-booting.html. Och då är det framför allt delen Gör Windowspartitioner tillgängliga från Ubuntu som är intressant för din del (jag vet inte, men eventuellt måste du kolla in Grafisk partitionsredigerare först).

Värt att veta är också att din "c-drive" kommer att heta något helt annat under linux - hårdisken kommer antagligen att finnas som /dev/hda, och upplägget är helt annorlunda, kolla in: http://ubuntu-se.org/Wiki/Filsystem (observera att namnet på Wikisidan är lite missvisande och inte bör blandas ihop med de typer av "Filsystem" som jag har skrivit om - NTFS/FAT32/ext3).

Lycka till, och fråga om det är något som är oklart eller som du inte förstår!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
pezmannen

SV: Lokala diskar och live cd

Inlägg av pezmannen »

Jag foll pa forsta punkten...

Öppna System->Administration->Disks .

Finns ingen Disks
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"