Spel, ett solklart måste.

För spelentusiaster !
NightCircle

Inlägg av NightCircle »

Jag funderar skarpt på att byta från XP till ubuntu, men XP driver mig fortfarande vidare på grund av en anledning. Spel. Jag vill absolut kunna spela spel som StarCraft, Oblivion, Quake4 etc. etc. etc. istället för att sitta med bara UT2004 som ska vara Linux-kompitabelt.
Jag har läst lite om Wine, men folk jag känner säger att det inte alls har fungerat bra, och att de är missnöjda med det. En annan fundering jag har är om emulering som Wine gör drar ner prestandan på datorn mycket, eftersom jag gärna vill kunna utnyttja datorn till fullo.

Inga svar som "Spel är onödigt", "FreeCraft äger allt", osv. Tack.
Äntligen ubuntu!
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

Jag har personligen inte lyckats köra någonting i wine, men jag har inte kännt något större behov av att emulera windows applikationer i linux, eftersom att jag tycker att linux alternativen oftast är bättre (och lagligare och billigare).

Har du hört talas om cedega? Annars borde du ta dig en titt på det. Cedega kostar visserligen pengar, men det lär vara mycket bättre än wine på att emulera windows-spel.
Lite länkar:
http://www.transgaming.com/ (officiella sidan)
http://transgaming.org/gamesdb/ (lista på spel som fungerar)

Jag har ingen erfarenhet av cedega, men jag vet att det finns andra här som har det. :)
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Wine drar inte ner prestandan på datorn alls, eftersom det är en implementation av W32-API, precis som den i windows - ibland är det en smula långsammare än att köra det direkt i Windows, ibland är det till och med snabbare.

Du kan se vilka spel/program Wine stödjer här: http://appdb.winehq.org/

Cedega är en kommersiell produkt som stödjer lite fler spel än Wine, men å andra sidan kostar pengar (de har betalat för att kunna läsa kopieringsskydd, de har anställda programmerare, ...). De har också en databas över spel här: http://transgaming.org/gamesdb/ Jag hörde för ett tag sedan att den databasen skulle vara utdaterad - jag vet inte hur det är med den saken.

En tredje lösning är att Dualboota, dvs ha både XP och Ubuntu på hårddisken.

Jag säger inte att Cedega eller Wine har 100%:ig kompatiblitet - absolut inte - men det är möjligt att du kan få igång flera av de spel du vill spela mha det.
Användarvisningsbild
Linus Mannervik
Kontakt:

Inlägg av Linus Mannervik »

WINE är en förkortning som står för Wine Is Not an Emulator, så att tala om emulering är, som ozamosi antydde, fel.
NightCircle

Inlägg av NightCircle »

Skulle jag ha Dualboot skulle det bli att jag använde XP hela tiden ändå, eftersom jag spelar en del. Cedega verkar dock intressant.
Äntligen ubuntu!
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Inlägg av Dick Lundberg »

Den stora skillnaden mellan Cedega och Wine är väl att Cedega har DirectX innbyggt om jag förstått det rätt..? Jag har heller inte lyckats så bra med spel i Wine. Heroes III gick utmärkt men sedan har det varit värre... Men oftast faller det faktiskt för mig på att spelet rapporterar att det inte hittar original-CD:n fast det ÄR original-CD:n som sitter i. (Förbannade jävla kopieringsskyddsåtgärder!) Dualboot är inget roligt alls men jag har det också pga min sons spel, så lyckligtvis behöver jag bara starta Ful-OS när han är på besök. Tror att spel är det enda som förhindrar en ordentlig Linux-boom faktiskt. Men Ubuntu har ju blivit riktigt stort ändå!
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
NightCircle

Inlägg av NightCircle »

Fick ner en kopia utav Cedega nyss. Source: Unknown. Funderar skarpt på att prova på min äldre dator. Minns att jag tidigare har testat StarCraft på P2:an genom ubuntu med hjälp av Wine, men det hackade som en gammal Saab 96 med gul lack. Ska bli kul att se om Cedega ger ett bättre resultat.

[quote="lundberg"]Den stora skillnaden mellan Cedega och Wine är väl att Cedega har DirectX innbyggt om jag förstått det rätt..?[/quote]
Kolla på länken som ozamosi gav oss så ser du att Cedega har stöd för flera spel än Wine. Två stora skillnader isåfall! :)
Äntligen ubuntu!
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

du kan ju testa cedga iallafall. Det finns en 14 dagars demo på deras hemsida. Sen finns ju alltid det andra alternativet :P
Jag har testat cedega lite men jag har inte fixat det med BF2 helt än :P
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

[quote="lundberg"]Den stora skillnaden mellan Cedega och Wine är väl att Cedega har DirectX innbyggt om jag förstått det rätt..?[/quote]
Det har Wine också. Den stora skillnaden är att Cedega har anställda som skriver större och bättre stöd för t ex DirectX snabbare än vad de oavlönade Wineutvecklarna klarar av.
Belsebub
Kontakt:

Inlägg av Belsebub »

Steam (Natural Selection, Counter-Strike) med wine version 0.9.13 presterade exakt lika väl som med cedega 5.1 när jag senast testade. Säger inte att det var direkt spelbart med hackigt ljud och oskarp bild (med cedega 4.4-1 på min gamla breezy fungerade det däremot kanon).

Dualboot ftw... fortfarande
Skriv svar

Återgå till "Spel"