ändra ägare på hårdiskar
ändra ägare på hårdiskar
tjena igen. har nu ett nytt problem.
har 2 st extra hårdiskar som jag har mountat upp i /media/hdd och /media/hdb men det är root som är ägaren.
nör jag sen kör "kdesu konqueror" för att ändra permissions så får jag reda på att jag inte har rättigheter att ändra. Mitt Krusader kraschar även när jag försöker köra i root mode.
nu e frågan/frågorna
1. hur ska jag skriva i terminalen för att unmounta hårdiskarna och sen mounta upp dem med "user" som ägare? helst så ska de mountas upp automatiskt vid varje reboot också.
2. varför får jag upp "could not find mime type" "application/octet-stream" när jag försöker starta krusader i root mode. har precis installerat det så har inte pillat med några inställningar
har 2 st extra hårdiskar som jag har mountat upp i /media/hdd och /media/hdb men det är root som är ägaren.
nör jag sen kör "kdesu konqueror" för att ändra permissions så får jag reda på att jag inte har rättigheter att ändra. Mitt Krusader kraschar även när jag försöker köra i root mode.
nu e frågan/frågorna
1. hur ska jag skriva i terminalen för att unmounta hårdiskarna och sen mounta upp dem med "user" som ägare? helst så ska de mountas upp automatiskt vid varje reboot också.
2. varför får jag upp "could not find mime type" "application/octet-stream" när jag försöker starta krusader i root mode. har precis installerat det så har inte pillat med några inställningar
Senast redigerad av 1 katxor, redigerad totalt 9 gånger.
Ubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
SV: ändra permission på hårdiskar
kör inte Krusader själv, men en google på fråga två så hittade jag detta
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-206713.html
kanske det kan vara lite till hjälp?
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-206713.html
kanske det kan vara lite till hjälp?
blogg @ Gargamel.NU
SV: ändra permission på hårdiskar
tackar det funkade... men nu vill jag ju helst att de båda hårdiskarna ska ägas av "user" så att man slipper starta alla program som root
Ubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
SV: ändra ägare på hårdiskar
För att du ska kunna montera som användare så lär du lägga till "users" under options i fstab.
Annars är det väl bara att ändra med chown och chmod.
Annars är det väl bara att ändra med chown och chmod.

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
hur?Emil.s skrev: För att du ska kunna montera som användare så lär du lägga till "users" under options i fstab.
Annars är det väl bara att ändra med chown och chmod.![]()
de jag vill ha till heter hdd och hdb bägge är i ntfs format. hur ska jag lägga till dem så att user "katxor" ska vara ägare?
så här ser min fstab ut nu
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
/dev/hdc1 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1
/dev/hdc5 none swap sw 0 0
/dev/hda /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0
menar du att jag ska skriva dit
/dev/hdd /media/hdd nfts katxor 0 0
och göra likadant på hdb
försöker förstå denna men.... som sagt jag e inte särskild snabb....
http://ubuntu-se.org/Wiki/Filr%C3%A4ttigheter
Senast redigerad av 1 katxor, redigerad totalt 9 gånger.
Ubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
Det är alltså NTFS diskar?
Då lär du ta dig en titt på "ntfs-3g"
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
kan jag inte bara skriva in nån lustig rad i terminalen och ändra ägare från root till "katxor" det skulle lösa många problem så här i början när jag bara vill komma åt min musikEmil.s skrev: Det är alltså NTFS diskar?

också, den ena disken är helt tom men i ntfs format så den skulle jag kunna formatera i FAT32. om jag bara visst hur man unmountade, formaterade och monterade igen

Ubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
sudo chown DITTANVÄNDARNAMN /SÖK/VÄG/TILL/HÅRDDISKENkan jag inte bara skriva in nån lustig rad i terminalen och ändra ägare från root till "katxor" det skulle lösa många problem så här i början när jag bara vill komma åt min musik![]()
till exempel för att sätta mig som ägare till en fil som heter hej.txt som ligger i /usr/share/pixmaps så skriver jag alltså så här
sudo chown leif /usr/share/pixmaps/hej.txt
skriv in följande i ett terminalfönsterockså, den ena disken är helt tom men i ntfs format så den skulle jag kunna formatera i FAT32. om jag bara visst hur man unmountade, formaterade och monterade igen
sudo apt-get install gparted
starta sedan upp gparted och lista ut resten själv.

Senast redigerad av 1 Bossieman, redigerad totalt 9 gånger.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
* Detta meddelande har granskats av FRA *
tack så hemskt mycket.Bossieman skrev:sudo chown DITTANVÄNDARNAMN /SÖK/VÄG/TILL/HÅRDDISKENkan jag inte bara skriva in nån lustig rad i terminalen och ändra ägare från root till "katxor" det skulle lösa många problem så här i början när jag bara vill komma åt min musik![]()
till exempel för att sätta mig som ägare till en fil som heter hej.txt som ligger i /usr/share/pixmaps så skriver jag alltså så här
sudo chown leif /usr/share/pixmaps/hej.txtskriv in följande i ett terminalfönsterockså, den ena disken är helt tom men i ntfs format så den skulle jag kunna formatera i FAT32. om jag bara visst hur man unmountade, formaterade och monterade igen
sudo apt-get install gparted
starta sedan upp gparted och lista ut resten själv.![]()
börjar med detta, sen lär jag väl försöka mig på att kunna skriva till ntfs

Ubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
hmm satt och lekte lite, och nu mountas de inte upp alls vid boot?
har någon nån n00bie wiki där man kan se steg för steg hur man monterar / avmonterar på ett enkelt sätt
har någon nån n00bie wiki där man kan se steg för steg hur man monterar / avmonterar på ett enkelt sätt

Ubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
Xubuntu 7.10