Raid med mdadm
Raid med mdadm
Hej!
Nyligen tillkom det en ny hårddisk i min lilla filserver hemma eftersom det började bli brist på HD utrymme. Jag har tänkt att göra en raid 5 eller raid 0 array av mina diskar i servern. Problemet är att det redan ligger massa information på den disken som redan sitter i servern som ska bli medlem i arrayen. Kommer informationen att försvinna när man skapar en md partition?
Nyligen tillkom det en ny hårddisk i min lilla filserver hemma eftersom det började bli brist på HD utrymme. Jag har tänkt att göra en raid 5 eller raid 0 array av mina diskar i servern. Problemet är att det redan ligger massa information på den disken som redan sitter i servern som ska bli medlem i arrayen. Kommer informationen att försvinna när man skapar en md partition?
SV: Raid med mdadm
mig veterligen ja...
Du är tvungen att göra partitioner av typen "fd : Linux Raid".
M.a.o. måste du partionera om diskarna och då försvinner data.
Du är tvungen att göra partitioner av typen "fd : Linux Raid".
M.a.o. måste du partionera om diskarna och då försvinner data.
blogg @ Gargamel.NU
Så lösningen vore att göra backup av all data till en tredje hårddisk?
Nästa fråga är följande:
Hur går jag tillväga när jag satt upp en Raid 0 array och vill uttöka med ytterligar en hårddisk. Kan man bara göra den medlem eller måste man ta bort och skapa hela arrayen på nytt?
Nästa fråga är följande:
Hur går jag tillväga när jag satt upp en Raid 0 array och vill uttöka med ytterligar en hårddisk. Kan man bara göra den medlem eller måste man ta bort och skapa hela arrayen på nytt?
jag använder inte raid0 själv för att den saknar redundans, så jag vet faktiskt inte om det går att lägga till ytterligare an disk i ett befintligt raid0 -set. 
Men även om det gick så vinner du ingen prestanda på att göra det, så vill man verkligen göra det?
Låt mig förklara.
raid0 kommer att splitta dit skriv I/O i delar som är lika stora som den "chunk-size" du specificerar när du skapar ditt raid0-set och skriva dessa chunkar parrallellt mot samtliga diskar i ditt raid0 set.
så, om du har fyra diskar i et raid0 set med en chunk-size på 4kB och du skickar ett skriv I/O på 16 kB till din md-device så splittas detta i 4 st 4kB stora chunks och skrivs samtidigt mot disken.
Om det nu skulle gå att lägga till ytterligare en disk till detta raid0 set så skulle prestandan inte bli mycket bättre eftersom filsystemet skickar 16kB stora I/O och chunk-size på raid0-settet är 4kB.
Så resultatet skulle vara detsamma
om du inte formaterar om filsystemet eller bygger om raid-settet
Det enda som igentligen hänt är att du ökat risken att förlora all data med 25%, eftersom det räcker med att en disk i ditt raid0-set går sönder för att all data skall gå förlorad.
Desstuom så är inte ext2 (förmodligen inte ext3) ett bra filsystem för raid0 eftersom den har en tendes att använda ext2fs har en större aktivitet mot början av blockgrupperna, så om dessa blockgrupper hamnar på samma fysiska disk blir detta en hotspot och en flaskhals....
Om det är volymen du är ute efter, alltså ETT stort filsystem så kanske lvm är ett bättre alternativ?

Men även om det gick så vinner du ingen prestanda på att göra det, så vill man verkligen göra det?
Låt mig förklara.
raid0 kommer att splitta dit skriv I/O i delar som är lika stora som den "chunk-size" du specificerar när du skapar ditt raid0-set och skriva dessa chunkar parrallellt mot samtliga diskar i ditt raid0 set.
så, om du har fyra diskar i et raid0 set med en chunk-size på 4kB och du skickar ett skriv I/O på 16 kB till din md-device så splittas detta i 4 st 4kB stora chunks och skrivs samtidigt mot disken.
Om det nu skulle gå att lägga till ytterligare en disk till detta raid0 set så skulle prestandan inte bli mycket bättre eftersom filsystemet skickar 16kB stora I/O och chunk-size på raid0-settet är 4kB.
Så resultatet skulle vara detsamma

Det enda som igentligen hänt är att du ökat risken att förlora all data med 25%, eftersom det räcker med att en disk i ditt raid0-set går sönder för att all data skall gå förlorad.
Desstuom så är inte ext2 (förmodligen inte ext3) ett bra filsystem för raid0 eftersom den har en tendes att använda ext2fs har en större aktivitet mot början av blockgrupperna, så om dessa blockgrupper hamnar på samma fysiska disk blir detta en hotspot och en flaskhals....
Om det är volymen du är ute efter, alltså ETT stort filsystem så kanske lvm är ett bättre alternativ?
blogg @ Gargamel.NU
Det är volym jag är ute efter. Hur går det till med LVM?
här har du howto guide
http://tldp.org/HOWTO/LVM-HOWTO/
blogg @ Gargamel.NU
Tack så mycket. Funkar kanonbra!Barre skrev: här har du howto guide
En fundering bara. Vad händer vid en HD krash? Förloras all data på samtliga diskar inom LVM gruppen?
Generellt JA!themis skrev: En fundering bara. Vad händer vid en HD krash? Förloras all data på samtliga diskar inom LVM gruppen?
Men det gör det även med raid0 som du tänkte använda från början.
Jag kör personligen på detta sätt, skapar raid1 och raid5 volymer av mina diskar (olika partitioner på olika diskar)
av dessa raid1 respektive raid5 volymer skapar jag LVM-grupper
Så jag har en LVM grupp som är byggs av raid1 volymer (som kräver lite bättre skriv prestanda)
och en LVM grupp som byggs av raid5 (där volym är viktigare än hastighet)
Sen "karvar" jag ut "diskar" från den volymgrupp som är lämplig för den tänkta datan som skall vara på disken.
Komplicerat och omständligt till en början, men oj vad flexibelt det blir

(dessutom ganska roligt att "leka" med)
på så sätt är samtliga LVM grupper skyddade med någon form av RAID.
blogg @ Gargamel.NU
Barre, du har inte lust att göra en liten skiss? 

Jag ska se vad jag kan göra...
väldigt mycket på jobbet och privat just nu...
Men jag ska försöka lägga ner lite tid i denna fråga
Men jag ska försöka lägga ner lite tid i denna fråga

blogg @ Gargamel.NU
Underbart, tack!Barre skrev: Jag ska se vad jag kan göra...
Men jag ska försöka lägga ner lite tid i denna fråga![]()