Tja
Lade in Ubuntu 6.06 på min jobb-laptop för några månader sedan. Gav det väl inte så mycket chans men märkte att Ubuntu verkade vara schysst. Blev råsur på att mitt trådlösa nätverk hemma som är WPA2 skyddat inte ville fungera.
Några resor senare dog min laptop på jobbet helt. Köpte en ny och tog då tillfället i akt att partitionera om lite.
/dev/sda1 = NTFS (10GB)
/dev/sda2 = /boot ext3
/dev/sda4 = /home (40GB)
/dev/sda5 = 2GB swap
/dev/sda6 = / ext3 (14GB)
Nu kör jag alltså mest Linux på disken. ext3-partitionen fungerar bra i Windows med http://www.fs-driver.org/.
Har min Windows-installation till 2 program, Skype och Audible (köpta audioböcker). I övrigt kör jag Ubuntu för hela slanten*.
Såhär efter att ha gått igenom nästan 1 arbetsvecka i Ubuntu istället för Windows så måste jag säga att jag är VÄLDIGT nöjd!
Vad jag saknar:
- E-postklient med Exchange-stöd
- Vettig SSH-klient (att byta från SecureCRT till Putty är ju som att byta från en MB AMG till Skoda)
- ÅÄÖ i filnamn för mina gamla filer (detta går nog att lösa)
Och gällande Feisty Fawn.. hade ju lite problem med det trådlösa på 6.06 (och även på 6.10 som jag uppgraderade till) så jag ville ju ha det senaste vassaste nu, så jag tog Feisty Fawn Herd 5. Direkt efter installationen lade jag på alla nya paket som fanns och har sedan dess ignorerat alla uppdateringar som kommer och hade så tänkt göra tills det att den slutgiltiga releasen kommer den 19:e April. Kör man detta så verkar det ju lugnt att köra developmentrelease?
* Ja, nästan iallafall. Jag kör Outlook 2003 i VMware pga. att jag är tvingad att använda Exchange på jobbet. Visst, man kan använda Evolution via OWA men det är ju sjukt långsamt. Med en Core 2 Duo CPU på laptopen och gott om minne fungerar det bra.
Min Feisty-strategi som fungerar bra
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Min Feisty-strategi som fungerar bra
Senast redigerad av 1 ThomasNovin, redigerad totalt 9 gånger.
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
SV: Min Feisty-strategi som fungerar bra
Thunderbird stödjer exchange.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
* Detta meddelande har granskats av FRA *
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Har för mig att Evolution också stödjer Exchange.
Skype finns för Ubuntu:
http://www.skype.com/download/skype/linux/
Skype finns för Ubuntu:
http://www.skype.com/download/skype/linux/
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- Jabberwock
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Jo, sant, men det verkar vara mest för textmeddelanden eller om man nöjer sig med headset.k_jermeus skrev: Skype finns för Ubuntu:
Det verkar inte finnas stöd för trådlösa usb-telefoner tyvärr. De jag hittat kräver windows.