Inkompatibilitet åäö i filnamn mellan Windows och Ubuntu
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Inkompatibilitet åäö i filnamn mellan Windows och Ubuntu
Jag har problem med att öppna filer med åäö som jag sparat under Windows i Ubuntu (filerna har jag FTPat upp till en server eller lagt på en extern hårddisk som jag sedan kopplar till min "Ubuntu-dator"). Jag får bara felmeddelanden om att filen inte finns när jag dubbelklickar på en sådan fil. Byter jag filnamn så går det bra att öppna filen. Finns det något smidigare sätt att lösa detta på?
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
SV: Inkompatibilitet åäö i filnamn mellan Windows och Ubuntu
Någon har säkert ett bra konverteringstips, men min regel är att undvika åäö liksom mellanslag och andra konstiga tecken i fil- och mappnamn. Minustecken '-' och underscore '_' har jag aldrig haft problem med.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
-
- Kontakt:
Hej,
Hur blir det med åäö i filnamn mellan Commodore 64 och Ubuntu ?
Bästa hälsningar,
Gunne
Gunne
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Den gamla goda tiden när Commodore 64 och Spectrum slogs om herraväldet.Gunne Steen skrev: Hej,
Används Commodore 64:an av någon fortfarande?
Tror inte jag ens hade åäö i min ZX Spectrum 48kB.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
-
Jag har nog inte provat att överföra filer med ÅÄÖ men ÅÄÖ på svenska C64:or motsvaras på internationella C64:or av []£. Dessa tecken använder liksom alla andra tecken på C64 PET ASCII- (PETSCII-)koder som inte är kompatibla med standard-ASCII. C64 har två teckenuppsättningar; standard-teckenuppsättningen har normalt stora bokstäver och SHIFTat grafiktecken. Den alternativa teckenuppsättningen har normalt små bokstäver och SHIFTat stora. Om man under Windows skriver en liten bokstav så blir det på en C64 med standardteckenuppsättning ett grafiktecken. Om man under Windows skriver en stor bokstav (som inte är ÅÄÖ) så blir det dock samma stora bokstav på C64 med standardteckenuppsättning. Har man den alternativa teckenuppsättningen på C64 så blir det tvärtom mellan Windows och C64; en liten bokstav under Windows blir en stor på C64 och vice versa (gäller nog inte för ÅÄÖ/[]£ där jag inte vet riktigt hur det blir).
-
Ja, det gör den. Titta bara på mitt C64-forum på svenska eller på forumet på Lemon 64.k_jermeus skrev: ...
Används Commodore 64:an av någon fortfarande?
...