Jag tror fakiskt att det är den enda jobbiga saken med *buntu... Har edgy nu och kommer uppgradera till feisty när den kommer ute ett litet tag. Just nu har jag satt /bin/sh till bash och allt fungerar för att vara helt ärlig, skitbra.
Antagande:
Dist-upgrade till feisty kommer peka om /bin/sh till dash
Fråga:
Kan man fula till filen /bin/sh på så sätt att den inte kan ändras av apt? I fall det går, skulle det på nått sätt stöka till upgraderingen?
Jag föredrar när saker funkar, och det hade vart en fördel om man slapp göra det efter varje uppgradering på mina 2 burkar, eller att man slapp fixa samma grej för folk som frågar.
Dash as /bin/sh
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
SV: Dash as /bin/sh
Lär fråga:
Varfö har de satt sh till "dash" från början?
Varfö har de satt sh till "dash" från början?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
-
SV: Dash as /bin/sh
För mig som användare blir ju det här ett vardagsproblem, så jag bara undrade om man kunde "permanenta" /bin/sh -> /bin/bash på nått sätt
Läste en del på launchpad om det i går och det behöver inte sägas att det finns olika meningar om det. Jag tycker att det låter lite som vi vs. emacs.
Det spelar ingen roll varför tycker jag, dom har redan gjort det. I och med att dom har gjort det så har dom pålagt användarna att handteras med den här trots allt ganska lilla grejen. För att det är en detalj. Ubuntu som helhet rockar ju stenhårt!

Det spelar ingen roll varför tycker jag, dom har redan gjort det. I och med att dom har gjort det så har dom pålagt användarna att handteras med den här trots allt ganska lilla grejen. För att det är en detalj. Ubuntu som helhet rockar ju stenhårt!