Integrera med Ubuntu

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Integrera med Ubuntu

Inlägg av ozamosi »

Hej, det är en av mina "nu behöver jag gnälla av mig lite, och kräver att ni skriver massor intressanta svar så jag slipper tänka själv"-trådar igen. Jupp.

Den här gången handlar det om att integrera med ubuntu.

Ubuntu Sverige ska (tycker jag) vara Ubuntu på svenska. Ubuntu Sverige bör inte vara något helt annat.

Forumet är nog den detaljen jag är mest stolt över, faktiskt. Det finns en stor mängd aktiva medlemmar som hjälper nybörjare med deras frågor på ren svenska. Det är en av de saker som enbart svenskar kan göra - alltså ett jobb för oss. Men hur sprider vi den här aktiviteten vidare, hur kanaliserar vi den till att gälla hela Ubuntu? Alla är inte sånna att de vill sitta och svara på frågor hela dagarna, men jag tycker vi är för dåliga på att visa dessa människor hur de kan hjälpa till bättre.

Vi kan ta dokumentation som ett exempel. Det senaste mötet (?) började det pratas i kanalen om att skriva intressant dokumentation. Här börjar (numera) mina varningsklockor ringa: varför ska det skrivas dokumentation av/för svenskar enbart, när resten av världen är så mycket större? Det måste vara bättre att sammarbeta med dokumentationsförfattare antingen för Ubuntu speciellt, eller för allt (TLDP t ex), och sedan översätta de författade texterna. Annars blir det bara så att en person sitter i ett par månader och sliter häcken av sig, innan han/hon säger "skit samma! Det är ändå ingen som bryr sig!", och går sedan och gör något annat. Samtidigt som massor andra människor i världen redan sitter och gör exakt samma sak! Vi behöver kanalisera kreativiteten så att den kommer till nytta.

Min undran är alltså hur vi gör det tydligare att det går att gå med i Ubuntu docs (i det här exemplet)? Hur gör vi det mer uppenbart att Ubuntu Sverige bara är en liten del av hela Ubuntu? Som jag ser det är det viktigt att göra det tydligt att Ubuntu är ett projekt bestående av mängder delgrupper, där vi är den delgruppen som ska se till att Ubuntu är så bra som möjligt på svenska - vi är inte den gruppen som ska se till att ubuntus grafik är så snygg som möjligt - det är ubuntu art:s uppgift.

Men samtidigt är det lite omvänt också: hur gör vi det tydligare hur man hittar till Ubuntu Art's kreationer? Hur hittar man Ubuntus dokumentation?

Idag bloggade kent på vår planet om att det borde finnas en lista över svenska företag som erbjuder Ubuntu-tjänster. Bra, men hur får vi den att inte avvika från officiella Ubuntus lista? Vi vill inte skapa mer förvirring och kopiering av arbete än nödvändigt. Den listan är dessutom på engelska - hur får vi vår lista att vara på svenska, utan att skilja sig från den officiella listan? :)

Aktiviteten i wikin har börjat avstanna på sistone, och nu har dokumentationen där börjat bli utdaterad, hemskt nog. Vi skulle nog kunna fräsha upp den, men vad händer om 6 månader då? När det börjar bli utdaterat igen?

Jag funderade på om det skulle vara möjligt att göra något slags script som laddar ner alla ändringar från en mängd dokument vi väljer, och sedan lägger dessa ändringar i någon slags databas där vi kan ändra motsvarande saker, och uppdatera våra dokument. Men det skulle vara ett mastodontprojekt att dra igång här. Nu är vi tillbaka på frågan vad som är Ubuntu Sveriges uppgift - borde inte alla loco:s ha behov av det här?

Så... Hur integrerar vi oss med officiella Ubuntu, utan att tappa den lokalisering vi ändå genomför? Hur kanaliserar vi våra medlemmars kreativitet på bästa sätt? Hur kan vi göra ett bättre jobb än vi gör med att sprida Ubuntu?
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Integrera med Ubuntu

Inlägg av n4h0j »

Det är mycket bra frågor du tar upp. Lite svåra att svara på på stående fot...

Ska låta det mogna lite innan jag säger något.
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Integrera med Ubuntu

Inlägg av HOLMEN »

Samma här...
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Integrera med Ubuntu

Inlägg av ozamosi »

Meh... Då säger ju ingen något!

Idag fick jag förslaget från Malcom Yates (ansvarar för Ubuntus... ja, jag vet faktiskt inte vad, men något är det :) ) att skapa en egen Ubuntu-baserad dist, dvs någon slags swebuntu (kanske norrmän och danskar vill vara med och istället skapa något slags scandubuntu?). Det skulle göra det lättare att skicka folk hit, så att folk upptäcker oss, och ger oss en lite större roll i det hela, men det gör att det blir ännu viktigare att vidarebefodra folk.
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Integrera med Ubuntu

Inlägg av Quartus »

Jag tror inte det är någon större idé att skapa ännu en avknoppning, då kommer vi ju längre från officiella Ubuntu vilket du inte ville i första inlägget. Dessutom är vi nog för lite kunnigt folk för att det ska gå smärtfritt.
Sen skrev du om att på något sätt automatisera dokumentation och översättande. Att göra skript som översätter är nog ingen bra idé (se bara på babelfish). Det måste göras medan hjärnan är inkopplad så att saker och ting blir rätt.

Det man däremot skulle kunna göra är att göra det mer attraktivt och roligt att skriva i wikin. Dels i någon form av uppskattning (en stjärna under namnet på forumet, lista på de mest aktiva på förstasidan) eller gemensamma ansträngningar vid vanliga träffar då en av punkterna kan vara att alla skriver/översätter varsin liten artikel innan programmet går vidare osv. Eller med andra ord få folk att känna sig delaktiga, uppskattade och medvetna om att det dem gör kommer till nytta.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Okänd

Integrera med Ubuntu

Inlägg av Okänd »

[quote="Quartus"]Det man däremot skulle kunna göra är att göra det mer attraktivt och roligt att skriva i wikin. Dels i någon form av uppskattning (en stjärna under namnet på forumet, lista på de mest aktiva på förstasidan) eller gemensamma ansträngningar vid vanliga träffar då en av punkterna kan vara att alla skriver/översätter varsin liten artikel innan programmet går vidare osv. Eller med andra ord få folk att känna sig delaktiga, uppskattade och medvetna om att det dem gör kommer till nytta.[/quote]
Bra idér. Jag hade i.a.f. skrivit för en stjärna i forumet ;)

ozamosi: Swebuntu eller scandubuntu.. en egen dist som innehåller vadå förrutom ubuntu?
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Integrera med Ubuntu

Inlägg av ozamosi »

Hackathlons, fast för översättning/dokumentation... Mej gilla :)

För resten skulle jag behöva lista ut hur MoinMoin funkar... :)
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Integrera med Ubuntu

Inlägg av ozamosi »

[quote="sebastean"]ozamosi: Swebuntu eller scandubuntu.. en egen dist som innehåller vadå förrutom ubuntu?[/quote]
Inget. Inget alls. Bara att allt är specialgjort för svenska - det installeras på svenska som standard, alla standardlänkar är på svenska, osv. Kort sagt Ubuntu med svenskt langpack auto-installerat (om jag förstår rätt).
Användarvisningsbild
n4h0j

Integrera med Ubuntu

Inlägg av n4h0j »

[quote="ozamosi"][quote="sebastean"]ozamosi: Swebuntu eller scandubuntu.. en egen dist som innehåller vadå förrutom ubuntu?[/quote]
Inget. Inget alls. Bara att allt är specialgjort för svenska - det installeras på svenska som standard, alla standardlänkar är på svenska, osv. Kort sagt Ubuntu med svenskt langpack auto-installerat (om jag förstår rätt).[/quote]
Ingen dum idé iofs. Det borde vi väl kunna fixa med lite ansträngning? Vore en morot att jobba mot i alla fall...
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Integrera med Ubuntu

Inlägg av Quartus »

ozamosi: Han vill alltså att vi ska skapa en specialgjord dist för att slippa det första ynka lilla steget i den vanliga installationen?

EDIT: Se följande inlägg...
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Integrera med Ubuntu

Inlägg av ozamosi »

Det var som sagt inte min idé...
Okänd

Integrera med Ubuntu

Inlägg av Okänd »

[quote="ozamosi"]Det var som sagt inte min idé...[/quote]
Riktigt bra idé tycker jag.Tror det blir lättare att ta till sig ubuntu då. Ett steg i rätt riktning helt klart. Känslan för ubuntu är det avgörande! :)

Men skulle steget välj språk verkligen försvinna då? (Vilket jag tyckt hade varit bra.)

Installation på svenska?

Och går det att fixa cd-fodral på svenska?

Och jag antar att Canonical fortfarande skulle stå för tryck av cd?

Onödigt tillägg: Är det förresten någon som automatiskt fått Firefox på svenska. Mitt är på engelska och är det så är det värdelöst. För mej går det väl an. Men övrigt folk tror jag ganska bestämt vill ha sin webbläsare på svenska.
Användarvisningsbild
n4h0j

Integrera med Ubuntu

Inlägg av n4h0j »

Det vore ju precis sådant vi skulle jobba med...
Användarvisningsbild
Retardedpope

Integrera med Ubuntu

Inlägg av Retardedpope »

OK nu har jag lite åsikter om allt möjligt...

Wikin:
Det är ju så att varje version uppdateras under 18 månader efter släppet (dapper 5 år). Detta för att man ska kunna vänta med att byta upp sig. Då tycker jag att det är viktigt att vi har kvar breezy-specifik information även efter dappersläppet, eftersom att alla kanske inte vill uppdatera (varför man nu inte vill det). Jag vet inte hur det bör lösas, om man bör ha olika sektioner i wikin, en för varje release, eller om det ska stå i sidan att om du har dapper gör du så här, men om du har breezy gör du så här (det är väl så det är nu). Annars får det väl stå på förstasidan i wikin att informationen bara gäller för den senaste versionen av ubuntu.

Sen tycker jag att vi egentligen i första hand ska ägna oss åt att översätta den internationella wikin. Handlar sidan om något som inte finns på den internationella wikin, så bör vi först lägga till sidan på den internationella wikin och sedan översätta den till vår egen wiki (undantagen är ju ubuntu sverige specifik information). Så borde för övrigt alla loco:s göra, för då kommer vi att integrera mer med ubuntu folk från andra länder, vilket kommer att leda till att både vi och de får fler wiki-sidor med mer relevant innehåll. Annars finns ju risken att att våra loco:s blir små öar oberoende av varandra och det tycker i alla fall inte jag är bra.

Swebuntu:
Absolut inte! Vad vi däremot kan göra är ubuntu skivor på svenska, med fullt stöd för svenska, med svenska som förvalt språk. För att det ska finnas någon mening med detta, så bör även fodralen vara på svenska. Det skulle ju vara något sinnesförvirrat om vi gör en skiva med ubuntu på svenska, men delar ut den internationella ifrån shipit.ubuntu.com. Ska det finnas en svensk (eller möjligtvis skandinavisk, vilket egentligen är bättre i sammanhanget) så måste den gå att beställa via shipit, annars ser jag absolut ingen mening med det hela. Sen bör andra loco:s följa efter så att denna utveckling sprider sig. Om man av misstag har råkat få tag på en svensk skiva och vill installera ubuntu på spanska, så ska det gå precis lika bra som att installera på spanska ifrån den internationella skivan.

Dokumentation m.m:
Som jag ser det så är Ubuntu Sveriges uppgift att erbjuda det som den internationella Ubuntu (sidan? föreningen? organisationen? vet inte riktigt betäckningen :)) redan erbjuder, fast på svenska. Vill vi på Ubuntu Sverige ta initiativ, så bör vi gå via den internationella Ubuntu så att alla kan ta del av våra initiativ och inte bara vi på Ubuntu Sverige. Att vi skulle börja skriva helt egen svensk dokumentation känns ju helt absurt. Det ska vi inte göra, vi ska översätta befintlig dokumentation.

Sammanfattning:
Jag vet inte om det är rätt att kalla detta sammanfattning, men vad jag kortfattat tycker är att loco:s ska vara lite mindre självständiga och lite hårdare knutna till internationella (eller menar jag officiella :)) Ubuntu. För då blir det hela mer enhetligt och vi kommer att få ett bättre sammarbete mellan loco:s. Till exempel tycker jag att det är helt fel att en loco:s hemsida kan se ut hur som helst och ha vilken domän som helst. Ubuntu Sveriges hemsida är bra på så sätt att den liknar den officiella sidan, men istället för att ha domänen ubuntu-se.org borde vi hellre ha domänen ubuntu.com/se. Jag förstår att det jag vill ha är en omstrukturering av hur alla ubuntus loco:s ska fungera (och kanske även ubuntus helhet) och att det ligger över ubuntu sveriges makt att genomföra något sådant, men vi kan ju i alla fall gå i spetsen och försöka driva utvecklingen åt rätt håll. Vi skulle ju kunna bli alla andra loco:s förebild :)

Hoppas att det är någon som förstår vad jag menar :P
Okänd

Integrera med Ubuntu

Inlägg av Okänd »

[quote="Retardedpope"]För då blir det hela mer enhetligt och vi kommer att få ett bättre sammarbete mellan loco:s. Till exempel tycker jag att det är helt fel att en loco:s hemsida kan se ut hur som helst och ha vilken domän som helst. Ubuntu Sveriges hemsida är bra på så sätt att den liknar den officiella sidan, men istället för att ha domänen ubuntu-se.org borde vi hellre ha domänen ubuntu.com/se. Jag förstår att det jag vill ha är en omstrukturering av hur alla ubuntus loco:s ska fungera (och kanske även ubuntus helhet) och att det ligger över ubuntu sveriges makt att genomföra något sådant, men vi kan ju i alla fall gå i spetsen och försöka driva utvecklingen åt rätt håll. Vi skulle ju kunna bli alla andra loco:s förebild :)

Hoppas att det är någon som förstår vad jag menar :P[/quote]
Jag forstod det sista ;)

Jo,jag har tänkt på det med adressen. Och kom att tänka på ubuntu.com/se eftersom ubuntu.se är upptaget. Kul att höra det från någon annan!

Håller också med om det med "loco:s" hemsidor. De bästa vore om allt vore enhetligt. Inte lika dant, det behöver det inte vara och är kanske trevligt om det inte är, men ändå enhetligt? Fårstår ni? :)
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Integrera med Ubuntu

Inlägg av ozamosi »

[quote="Retardedpope"]OK nu har jag lite åsikter om allt möjligt...

Wikin:
Det är ju så att varje version uppdateras under 18 månader efter släppet (dapper 5 år). Detta för att man ska kunna vänta med att byta upp sig. Då tycker jag att det är viktigt att vi har kvar breezy-specifik information även efter dappersläppet, eftersom att alla kanske inte vill uppdatera (varför man nu inte vill det). Jag vet inte hur det bör lösas, om man bör ha olika sektioner i wikin, en för varje release, eller om det ska stå i sidan att om du har dapper gör du så här, men om du har breezy gör du så här (det är väl så det är nu). Annars får det väl stå på förstasidan i wikin att informationen bara gäller för den senaste versionen av ubuntu.

Sen tycker jag att vi egentligen i första hand ska ägna oss åt att översätta den internationella wikin. Handlar sidan om något som inte finns på den internationella wikin, så bör vi först lägga till sidan på den internationella wikin och sedan översätta den till vår egen wiki (undantagen är ju ubuntu sverige specifik information). Så borde för övrigt alla loco:s göra, för då kommer vi att integrera mer med ubuntu folk från andra länder, vilket kommer att leda till att både vi och de får fler wiki-sidor med mer relevant innehåll. Annars finns ju risken att att våra loco:s blir små öar oberoende av varandra och det tycker i alla fall inte jag är bra.[/quote]
Det finns dokumentation för både breezy, hoary och i vissa fall för warty. Men inget för dapper. Och det är det som är problemet

[quote="Retardedpope"]Swebuntu:
Absolut inte! Vad vi däremot kan göra är ubuntu skivor på svenska, med fullt stöd för svenska, med svenska som förvalt språk.[/quote]
Du såg inte att jag sa att swebuntu är ubuntu, fast på svenska..?

Jag tror inte Canonical är intresserade av att distribuera någon fork - de distribuerar i alla fall inte Baltix eller Tilix i nuläget.

[quote="Retardedpope"]Dokumentation m.m:
Som jag ser det så är Ubuntu Sveriges uppgift att erbjuda det som den internationella Ubuntu (sidan? föreningen? organisationen? vet inte riktigt betäckningen smile) redan erbjuder, fast på svenska. Vill vi på Ubuntu Sverige ta initiativ, så bör vi gå via den internationella Ubuntu så att alla kan ta del av våra initiativ och inte bara vi på Ubuntu Sverige. Att vi skulle börja skriva helt egen svensk dokumentation känns ju helt absurt. Det ska vi inte göra, vi ska översätta befintlig dokumentation.[/quote]
Men hur gör vi folk intresserade av att hjälpa till med dels att skriva internationell dokumentation, och dels att översätta den till svenska?

[quote="Retardedpope"]Till exempel tycker jag att det är helt fel att en loco:s hemsida kan se ut hur som helst och ha vilken domän som helst. Ubuntu Sveriges hemsida är bra på så sätt att den liknar den officiella sidan, men istället för att ha domänen ubuntu-se.org borde vi hellre ha domänen ubuntu.com/se.[/quote]
Vilken domän som hellst? Det är ju det vi inte har - alla har ubuntu-cc.org, för att få den enhetligheten. Till exempel kan ni besöka ubuntu-va.org för vatikanstatens LoCo :)
Okänd

Integrera med Ubuntu

Inlägg av Okänd »

Jag tror inte Canonical är intresserade av att distribuera någon fork - de distribuerar i alla fall inte Baltix eller Tilix i nuläget.
Ubuntu, fast på svenska, kan inte det vara något de är intresserade av att distribuera? Enda skillnaden mot vanliga ubuntu vore väl språket. Annars ser inte jag att det skulle löna sig, eftersom jag skulle tro att gratis skivor är viktigare än språket? (Om distributionen sköts från sverige (som borde ge lägre kostnader och snabba leveranser) eller från holland som idag, ser jag spelar mindre roll bara Canonical står för kostnaden.)
Vilken domän som hellst? Det är ju det vi inte har - alla har ubuntu-cc.org, för att få den enhetligheten. Till exempel kan ni besöka ubuntu-va.org för vatikanstatens LoCo
Kollade precis in vatikanens ;) (men inget där än)
Tittade runt på adresser till andra loco och jo, många har adressen ubuntu-cc.org.
Men adressen ubuntu.com/cc hade knytit loco:s närmare ubuntu vilket jag håller med retardedpope skulle vara något bra.
Sen tror jag en org adress inte är lämplig för en bredare svensk publik eftersom få svenska webbplatser använder org och få i sverige vet vad org står för. Och att introducera ett nytt domänprefix är väl ändå inte vår uppgift. ;)

Sedan är adresser med skiljetecken svårare att komma ihåg.

Jag ser att det skulle vara bra för ubuntu att gå i fotspåren efter större företag typ samsung som kör med företag.com/land med en lokalisering som är annorlunda men ändå ligger mycket nära orginalet.

ozamosi: Sen är jag nyfiken på att höra lite med om vad Malcom Yates sa.. vad tanken var och vad skillnaden skulle vara mot vanliga Ubuntu..
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Integrera med Ubuntu

Inlägg av ozamosi »

[quote="sebastean"]Ubuntu, fast på svenska, kan inte det vara något de är intresserade av att distribuera? Enda skillnaden mot vanliga ubuntu vore väl språket. Annars ser inte jag att det skulle löna sig, eftersom jag skulle tro att gratis skivor är viktigare än språket? (Om distributionen sköts från sverige (som borde ge lägre kostnader och snabba leveranser) eller från holland som idag, ser jag spelar mindre roll bara Canonical står för kostnaden.)[/quote]
Varför skulle de vilja det? Canonical utvecklare Ubuntu, och de betalar skivorna till folk för att folk så småningom ska köpa tjänster av dem. De har inget med en lokaliserad dist att göra - de vet inte vad vi gör med deras dist - så jag förstår inte varför de skulle vara intresserade.

[quote="sebastean"]ozamosi: Sen är jag nyfiken på att höra lite med om vad Malcom Yates sa.. vad tanken var och vad skillnaden skulle vara mot vanliga Ubuntu..[/quote]
Han föreslog att vi skulle göra en lokaliserad Ubuntudist. Inget mer än så.
Okänd

Integrera med Ubuntu

Inlägg av Okänd »

[quote="ozamosi"]Varför skulle de vilja det? Canonical utvecklare Ubuntu, och de betalar skivorna till folk för att folk så småningom ska köpa tjänster av dem. De har inget med en lokaliserad dist att göra - de vet inte vad vi gör med deras dist - så jag förstår inte varför de skulle vara intresserade.[/quote]
ok, jag förstår vad du menar.

Tillägg: Men en tanke bara, om den lokaliserade disten endast innebär exempelvis installation på svenska, svenska som språk förvalt, firefox på svenska och fodral på svenska, så tänker jag att det helt är i enlighet med, som du säger, Canonicals mål att få folk att köpa tjänster från dom.

Speciellt om den svenska ubuntu-sidan är tätt knuten till ubuntu.com (vilket som jag ser det att den redan är).

Sen förstår jag nog förresten inte riktigt vad du menar nu när jag tänker efter :/ eftersom det var Canonical som föreslog den svenska disten, och det borde ju då ligga i enlighet med Canonicals intressen..
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"