Den här gången handlar det om att integrera med ubuntu.
Ubuntu Sverige ska (tycker jag) vara Ubuntu på svenska. Ubuntu Sverige bör inte vara något helt annat.
Forumet är nog den detaljen jag är mest stolt över, faktiskt. Det finns en stor mängd aktiva medlemmar som hjälper nybörjare med deras frågor på ren svenska. Det är en av de saker som enbart svenskar kan göra - alltså ett jobb för oss. Men hur sprider vi den här aktiviteten vidare, hur kanaliserar vi den till att gälla hela Ubuntu? Alla är inte sånna att de vill sitta och svara på frågor hela dagarna, men jag tycker vi är för dåliga på att visa dessa människor hur de kan hjälpa till bättre.
Vi kan ta dokumentation som ett exempel. Det senaste mötet (?) började det pratas i kanalen om att skriva intressant dokumentation. Här börjar (numera) mina varningsklockor ringa: varför ska det skrivas dokumentation av/för svenskar enbart, när resten av världen är så mycket större? Det måste vara bättre att sammarbeta med dokumentationsförfattare antingen för Ubuntu speciellt, eller för allt (TLDP t ex), och sedan översätta de författade texterna. Annars blir det bara så att en person sitter i ett par månader och sliter häcken av sig, innan han/hon säger "skit samma! Det är ändå ingen som bryr sig!", och går sedan och gör något annat. Samtidigt som massor andra människor i världen redan sitter och gör exakt samma sak! Vi behöver kanalisera kreativiteten så att den kommer till nytta.
Min undran är alltså hur vi gör det tydligare att det går att gå med i Ubuntu docs (i det här exemplet)? Hur gör vi det mer uppenbart att Ubuntu Sverige bara är en liten del av hela Ubuntu? Som jag ser det är det viktigt att göra det tydligt att Ubuntu är ett projekt bestående av mängder delgrupper, där vi är den delgruppen som ska se till att Ubuntu är så bra som möjligt på svenska - vi är inte den gruppen som ska se till att ubuntus grafik är så snygg som möjligt - det är ubuntu art:s uppgift.
Men samtidigt är det lite omvänt också: hur gör vi det tydligare hur man hittar till Ubuntu Art's kreationer? Hur hittar man Ubuntus dokumentation?
Idag bloggade kent på vår planet om att det borde finnas en lista över svenska företag som erbjuder Ubuntu-tjänster. Bra, men hur får vi den att inte avvika från officiella Ubuntus lista? Vi vill inte skapa mer förvirring och kopiering av arbete än nödvändigt. Den listan är dessutom på engelska - hur får vi vår lista att vara på svenska, utan att skilja sig från den officiella listan?

Aktiviteten i wikin har börjat avstanna på sistone, och nu har dokumentationen där börjat bli utdaterad, hemskt nog. Vi skulle nog kunna fräsha upp den, men vad händer om 6 månader då? När det börjar bli utdaterat igen?
Jag funderade på om det skulle vara möjligt att göra något slags script som laddar ner alla ändringar från en mängd dokument vi väljer, och sedan lägger dessa ändringar i någon slags databas där vi kan ändra motsvarande saker, och uppdatera våra dokument. Men det skulle vara ett mastodontprojekt att dra igång här. Nu är vi tillbaka på frågan vad som är Ubuntu Sveriges uppgift - borde inte alla loco:s ha behov av det här?
Så... Hur integrerar vi oss med officiella Ubuntu, utan att tappa den lokalisering vi ändå genomför? Hur kanaliserar vi våra medlemmars kreativitet på bästa sätt? Hur kan vi göra ett bättre jobb än vi gör med att sprida Ubuntu?