Vart bör jag skapa nya mappar?

xciso

Vart bör jag skapa nya mappar?

Inlägg av xciso »

Tjena.
Vet att det kan låta väldigt larvigt, men jag kommer från en windows värld ;)
Jag har precis installerat ubuntu och ska göra lite mappar för bilder, txt filer osv.
Vart bör jag lägga dem på disken?
Har inte partionerat disken så jag har nu allting på samma.

Stort tack på förhand :D
hanzukun
Kontakt:

SV: Vart bör jag skapa nya mappar?

Inlägg av hanzukun »

Allra bäst är väl i din hemmapp (~/). Då blir allt samlat och systematiskt som det är tänkt att vara!
Okänd

Inlägg av Okänd »

hanzukun skrev: Allra bäst är väl i din hemmapp (~/). Då blir allt samlat och systematiskt som det är tänkt att vara!
Håller med hanzukun, hemmappen är den bästa.
I menyn, gå in i Platser>Hemmapp och sen högerklicka därinne och skapa ny mapp.

/Peter
Användarvisningsbild
Sigge

Inlägg av Sigge »

Jag håller också med. Hemma (mappen) katalogen är bäst.
Men jag retar mig på att vi kallar det mappar, det heter ju kataloger i Ubuntu.
Är vi så indoktrinerade av Windows eller är det översättarna som gjort fel?
Jag talade med min syster via telefon igår och då uppstod problem när jag sade katalog och hon använde Windows som snvänder mappar.  ;)
Ubuntu (=medmänsklighet) kan förena världen!
drwxr-xr-x

Inlägg av drwxr-xr-x »

När jag var helt ny linuxanvändare var det ganska stridigt å vänja sig vid att det bara finns ett katalogträd, att det viktikgsta är inte vad en enhet heter utan vart den är monterad. Men symlänkar gillade jag från första början, hur behändiga som helst!

Det som är relevant till den här tråden är att man ochså lärde sig använda hemkatalogen på riktigt, det gör man inte i windows utan det blir liksom delat på "My Documents" och D:\
Senast redigerad av 1 drwxr-xr-x, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

En liten notering för de nya som läser det här.
Under /home så finns det ett antal underkataloger, är du bara en användare så är det bara en, är ni två så är det två etc. Under varje användares katalog så finns alla inställningar för denne användare, även deras skrivbord. Så om ni sparar saker på skrivbordet så sparar ni det automatiskt under eran egen home-katalog.
Abusus non tollit usum
Okänd

Inlägg av Okänd »

En liten till reflektion... 8)

Det här med mappar är ju ett ganska bra namn...jag använder iaf
mappar för mina papper.... alternativt mer sällan pärmar.

Kataloger har jag avskaffat tex Telefonkatalogen... 8)  Eniro /Hitta finns ju, eller
ELFA katalogen på nätet.

"The Dragon from Redmond" har avskaffat "My" före Dokument i Vistan, bilder etc och
bara kallar det Documents osv sedan har man då junkat till det med en konstig svensk
översättning/spegling till den engelska definitionen.

Hursomhelst är inte mapp så tokigt att använda.. ;)  IMHO  :D
hanzukun
Kontakt:

Inlägg av hanzukun »

Jag brukar lägga mina papper i en låda eller så sätter jag in dem i en pärm. Ibland häftade. Oj, nu blev det visst lite off-topic.

Angående att det heter mapp i Windows så hette det från tidigare (DOS, Win 3.11, kanske även Win95?) även där kataloger. På Mac har det däremot hetat mapp så länge jag kan minnas.
drwxr-xr-x

Inlägg av drwxr-xr-x »

Mapp, katalog, spela roll egentligen. Har nog alltid av gammal vana använt "katalog". Engelskan har ochså flera ord för samma sak (folder/directory), där "directory" är nog det som är det helt korekta namnet (mkdir/cd).

Spelar ingen roll vilket ord man använder bara man blir rätt och lätt förstådd som han Fredrik på tv skulle ha sagt.

EDIT: Rättade till en mening.
Senast redigerad av 1 drwxr-xr-x, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
matzas

Inlägg av matzas »

Jag håller med om att det är en vaghet i termerna som ärvts från engelskan och som inte blir bättre när vi översatt dem, för då lägger vi till vagheterna i svenska språket.

Directory=register, katalog, förteckning. (jag ser fram emot att höra någon definiera skillnaden mellan ett register och en katalog, och då menar jag inte datamässigt utan språkligt. En katalog och ett register är väl t.ex. båda förteckningar?) ;)

Folder=mapp, pärm, eller en liten broschyr.

Kanske skulle vi kalla det för "Ööh, det där stället du vet... där man lägger de där sakerna man gör i datorn du vet..."   
;)
De dårskaper man ångrar mest i sitt liv är de man begick när man inte hade tillfälle.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"