Skärmegenskapsfönster sökes

krs

Skärmegenskapsfönster sökes

Inlägg av krs »

I W*ndows så kan man högerklicka på skrivbordet och få upp egenskaper för skärmen. T.ex. kan man välja att "utöka skrivbordet" till ytterligare en inkopplad skärm. Finns det någon motsvarande funktion i Ubuntu?

Frågan grundar sig i att jag inte vet hur jag ska få min "externa" widescreenskärm att fungera med min Ubuntu-laptop.
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Skärmegenskapsfönster sökes

Inlägg av DeepThought »

Har du nvidia-kort? Isåfall finns det ett fint program som heter nvidia-settings som du kan köra. (Jag är inte helt säker på att du har det även om du har drivaren installerad, men börja med att kolla det). Vet inte om det finns motsvarigheter för andra kort ex.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Okänd

Inlägg av Okänd »

Kommer med en länk här:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=221174

/Peter
krs

Inlägg av krs »

DeepThought skrev: Har du nvidia-kort? Isåfall finns det ett fint program som heter nvidia-settings som du kan köra. (Jag är inte helt säker på att du har det även om du har drivaren installerad, men börja med att kolla det). Vet inte om det finns motsvarigheter för andra kort ex.
Jag har ett gammalt ATI Radeon Mobility 7500.
Little John skrev: Kommer med en länk här:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=221174

/Peter
Jag har nu försökt följa instruktionerna först för Xinerama och sedan för MergedFB. Får ingen av dem att fungera.

Grejen är dessutom den att jag använder bara min externa skärm när jag ser på film så jag vill helst  inne i Ubuntus fönsterhanterare kunna koppla in skärmen, klicka någonstans och vips så är den igång som en klon eller liknande. Så som det fungerar i W*indows helt enkelt...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"