Partitioner, platser för installerade program, etc.

al.ex

Partitioner, platser för installerade program, etc.

Inlägg av al.ex »

Det gick ju sa bra sist jag ställde en fråga, så jag testar igen. :)

Fick upp edUbuntu och har några olika "applications" installerade. Men nu var det som så att jag även har windows isntallerat på burken, och när jag installerade ubuntu vill den dela upp min redan klena HD i två partitioner till, vilket gav mig en ubuntu partition på 8GB. Dels så har jag en extern HD (som funkar som den ska), och en partition på 17GB som oavkortat gick till windows (den är helt tom, windows ligger på en 3e nnspartition som är på 9GB).

Min fråga är: Hur tilldelar jag ubuntu den tomma partiitonen?

Det kännns som om mina 8GB kan försvinna rätt så snabbt när jag sitter och leker med olika ubuntu tillbehör, så, kan jag inte installera på t.ex den externa?

Mvh,
Alex
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

SV: Partitioner, platser för installerade program, etc.

Inlägg av Urban Anjar »

Hmm, intressant!

Är det en USB-disk eller hur är den ansluten?

Du borde kunna lägga hela linux eller delar av det på den externa disken, men jag har inte testat det, så jag kan inte lova att det funkar.

Ett uppslag är att lägga / och swap på den interna disken och att ha /usr (programmen) och /home (dina egna filer) på den externa disken. Någon som kan tala om ifall jag är ute och cyklar?

Rent principiellt kan man dela upp Linuxinstallationen på ett gäng partitioner. Standard i Ubuntu är / (rotpartitionen) och swap (för växlingsfilen), men mapparna under / kan man lägga i egna partitioner också.

Hur eller hur 8G är nog lite i minsta laget för att ha rubbet på.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
katxor

Inlägg av katxor »

al.ex skrev: Det gick ju sa bra sist jag ställde en fråga, så jag testar igen. :)

Fick upp edUbuntu och har några olika "applications" installerade. Men nu var det som så att jag även har windows isntallerat på burken, och när jag installerade ubuntu vill den dela upp min redan klena HD i två partitioner till, vilket gav mig en ubuntu partition på 8GB. Dels så har jag en extern HD (som funkar som den ska), och en partition på 17GB som oavkortat gick till windows (den är helt tom, windows ligger på en 3e nnspartition som är på 9GB).

Min fråga är: Hur tilldelar jag ubuntu den tomma partiitonen?

Det kännns som om mina 8GB kan försvinna rätt så snabbt när jag sitter och leker med olika ubuntu tillbehör, så, kan jag inte installera på t.ex den externa?

Mvh,
Alex
bra att det funkade till slut.
vad jag vet så kommer du behöva 2 partitioner till din linux installation.

vad jag menade med att du skulle lägga in edubuntu och sen installera på det så menade jag att din dator skulle se ut såhär ungefär.

hda - windows
hdb - edubuntu/ubuntu
hdc - blir din (ext)? swap partition.

menar du att du håller på att få ytterligare 2?

återigen, kolla om du i edubuntu kan gå in i konsolen och skriva "sudo apt-get install ubuntu-desktop"    kom ihåg att vi bara la in edubuntu för att installationen hängde sig... du kommer ju inte använda den mer ;)

låter det vettigt? jag kollar simpsons samtidigt så kanske låter osammanhängande    :P
Ubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
al.ex

Inlägg av al.ex »

Alltså, jag är rätt nöjd med edubuntu... den stora frågan jag hade var egentligen: kan jag få tillgång till den 17G HD som windows hade som en egen partition tidigare? Laddar jag windows så har jag 9G c:\ och 17G d:\, och den senare är helt tom och används inte alls.

Den externa är USB ansluten. Jag har fått ner det mesta som jag (tror och hoppas) kommer behöva, så mer mjukvara hoppas jag kunna hålla mig undan. Det borde inte vara några större problem nu. :) Det är dock som en tagg i sidan att veta att den där 17G'arn ligger och samlar damm... :(

-- En grej till: Om jag laddar ner X till desktop, flyttar till ext. HD, och installerar, hamnar allt på externa då? Känns inte som om jag har haft ngt att säga till om när jag installerat grejjer tidigare nämligen (iof bara använt "walkthroughs").
katxor

Inlägg av katxor »

ah ok, den 17gigaren kan du mounta upp i ditt linux. här har du en guide hur man gör.
http://ubuntu-se.org/Wiki/MonteraPartit ... iGuider%29

sök funktionen är jättebra.

-- En grej till: Om jag laddar ner X till desktop, flyttar till ext. HD, och installerar, hamnar allt på externa då? Känns inte som om jag har haft ngt att säga till om när jag installerat grejjer tidigare nämligen (iof bara använt "walkthroughs").

förstår inte riktigt vad du menar. x har du ju redan på desktopen. Vad är det du inte har fått säga till om? meningen med ubuntu är ju att allt ska löpa så smärtfritt som möjligt. om du inte vill ha det så såa kanske debian är ett bättre alternativ  där du måste göra allting själv.

aja, hoppas allt löser sig för dig :) som sagt jag kanske är ute och cyklar då jag själv är ny.
Ubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
epierik

Inlägg av epierik »

Hej Jag har tvenne hår-diskar, 80 Gb och 40 GB. Jag har på bägge hårddiskarna 4
primärpartitioner. Jag kan unna endast en primärpartition till kubuntu. Jag har swap på
bägge hårddiskarna (1 Mb), Centralminne 768 MB.

Jag installerar om det är möjligt med tilldelande av en enda primärpartition.

Erik
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"