programmerings böcker! tips?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
madbear

programmerings böcker! tips?

Inlägg av madbear »

Tänkte skaffa mig nåra PHP, javascript och Mysql böcker. Hittar massor så det är svårt att välja.
Svenska eller engelska spelar ingen roll. Blir glad om jag får några tips :).
Användarvisningsbild
ninetwozero
Utgåva: 6.06 Dapper LTS

SV: programmerings böcker! tips?

Inlägg av ninetwozero »

En polare till mig köpte en asp.net bok från pagina, han säger att den är jävligt bra och har även rekommenderat att jag borde köpa phpvarianten (sen jag är phpare :D) :)

kan det vara något?

[phpbok från pagina]
Användarvisningsbild
madbear

Inlägg av madbear »

jag köpte http://butik.pagina.se/FB_Produkt.asp?art=63608014  PHP 5 och MySql handboken, idag, blev den för att dom hade så dåligt utbud hos lokala försäljaren. Dom hade massa jox om windows servers på flera tusen sidor osv. Får säga till dom att skaffa in några vettiga böcker.
Användarvisningsbild
ninetwozero
Utgåva: 6.06 Dapper LTS

Inlägg av ninetwozero »

du får gärna säga till vad du tycker om php5boken :)
drwxr-xr-x

Inlägg av drwxr-xr-x »

Hei!

Va grymmt att det fanns en så stor svensk ubuntu community. Installerade Hoary som första linux det vart ubuntu från första ögonkastet. Var inne på freenode för kanske nått år sen och var inte på den svenska kanalen den var iofs ganska välbesökt, men jag har ändå trott att det inte var så många foss entusiaster i sverige, men helskotta va fel man hadde... GRYMMT GRABBAR OCH BRUDAR! (nu till själva tråden)

Deitel & Deitel ger ut böcker hos Prentice Hall i dom flesta stora språk, Jag hadde deras java bok som kurliteratur. Vi hade kurs i C först, sen objektorienterade språk. Sen kan det va så att det är först i efterhand som man litegranna börjar förstå, kanske lol!

Engelska kursböcker och kurböcker skrivna av svenskar är som regel starkt olikt utformade. Svenska böcker är kortfattade och kan upplevas som kryptiska om författaren inte är så duktig på å förmedla. Jag tycker att engelska böcker är att föredra, då kapitlen innehåller olika former sammanfattningar, viktiga punkter är insprändga i texten och flear olika former övningsupgifter finns oftast ochså. Dom engelska böckerna går i stora upplagor och är, i mitt tycker, genomgående mera proffesionella.
Användarvisningsbild
madbear

Inlägg av madbear »

HÅller med, böckerna på svenska är tunna och urvattnade. Men komigen nu folket ge mig tips!
BUMP
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Böcker från förlaget O'Reilly blir man sällan besviken på. Kolla in deras sortiment.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
madbear

Inlägg av madbear »

Ska bli, tack :).
Olle Eriksson
Kontakt:

Inlägg av Olle Eriksson »

Kan bara hålla med Urban. Köpte två Python-böcker därifrån och är helnöjd hittills (efter att ha läst en fjärdedel i den ena).
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"