avaktivera fsck?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
avaktivera fsck?
hoppas jag postar rätt nu
varje gång jag startar datorn så startar fsck och kör en lång disk kontroll, hur får jag bort det?
varje gång jag startar datorn så startar fsck och kör en lång disk kontroll, hur får jag bort det?
SV: avaktivera fsck?
Hej och välkommen hos oss, DrFinkelstein ! ( låter tysk
)
Kanske den här länken hjälper dig vidare ?
http://www.debianadmin.com/bonager-the- ... sktop.html
/Peter

Kanske den här länken hjälper dig vidare ?
http://www.debianadmin.com/bonager-the- ... sktop.html
/Peter
-
okej, nej inte tysk
DrFinkelstein är ju från nightmare before christmas 
ska kolla in den senare, är på skolan nu, återkommer senare

ska kolla in den senare, är på skolan nu, återkommer senare
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Om filsystemen kontrolleras varje gång datorn startas så tyder det på att något är fel. Hur gör du när du stänger av datorn? Får du några andra felmeddelanden?
-
hmm, den säger att inget är fel när den gör kontrollen. alla diskar är ok. nopp, inga felmeddelanden vid avstängning.
en i min klass sa att det kan bero på att diskarna alltid är monterade och måste bytas till automontering när datorn startas, men vet inte om de kan ha ngt med det att göra
en i min klass sa att det kan bero på att diskarna alltid är monterade och måste bytas till automontering när datorn startas, men vet inte om de kan ha ngt med det att göra
Samtliga mina diskar monteras vid start och ingen kontroll utförs. Du har inte pillat med inställningarna hur ofta diskarna ska checkas?
-
okej, men jag menar att jag har mina diskar ALLTID monterade eller nåt sa han :S , hmm, nopp inget sånt har jag fingrat på, inte ens hittat nån sån inställning
Alltid? När din kompis menar "alltid" tror jag att det betyder att de monteras (mountas) automatiskt vid start till skillnad från CD-skivor som monteras när de sätts i. Han menar nog inte att diskarna alltid är fysiskt monterade (fastskruvad och hopkopplade med sladdar till moderkortet i datorn). Snarlika uttryck men olika betydelser.
Således när datorn är avslagen eller under uppstart så är de icke monterade. Sen när datorn startas sker monteringen av operativsystemet men innan dess genomförs av någon anledning din diskkontroll.
Således när datorn är avslagen eller under uppstart så är de icke monterade. Sen när datorn startas sker monteringen av operativsystemet men innan dess genomförs av någon anledning din diskkontroll.
-
okej, jag vet inte hur han menade, men de var något sånt han sa
vet du om det finns nån inställning för fsck? , jag såg nånstans att man skulle kunna bli av med diskkontrollen genom att skriva shutdown -f now tror jag det var. men det gick inte alls, den låste sig efter ett antal försök och var tvungen att klicka resetknappen :/

Att skriva shutdown -f now säger till datorn att inte köra fsck vid uppstart. Att datorn låser sig vid nedstängning verkar konstigt men kan vara orsaken till att den kontrollerar diskarna vid uppstart. Hänger sig datorn alltid när du stänger av den? Om så är fallet och diskarna inte kopplats från (avmonterats) korrekt kommer den vilja kontrollera att filsystemet på diskarna är okej nästa gång du startar datorn.
För mig verkar det inte som om det är någon inställning utan att datorn stängts av felaktigt. Någonting verkar galet med din dator.
(Inställningar för hårddiskar av filsystemstyp ext2 eller ext3 finns tune2fs där man kan ändra hur de ska hanteras av operativsystemet, tex tune2fs -C 20 för att säga till datorn att köra fsck var 20:e boot).
För mig verkar det inte som om det är någon inställning utan att datorn stängts av felaktigt. Någonting verkar galet med din dator.
(Inställningar för hårddiskar av filsystemstyp ext2 eller ext3 finns tune2fs där man kan ändra hur de ska hanteras av operativsystemet, tex tune2fs -C 20 för att säga till datorn att köra fsck var 20:e boot).
-
aha, nej den hänger sig inte när jag stänger av den vanligt. men när jag skrev shutdown -f now so kom den svarta bilden med text upp och sa att när jag vill stänga så ska jag skriva EXIT .. skrev exit flera gånger men samma text kom upp om och om igen. och efter ett tag så låste den sig. kunde alltså inte komma bort från den svarta rutan.
jag har fat32 så antar att dedär inte kommer funka. kör fat32 för att de ska kunna funka i windows också
jag har fat32 så antar att dedär inte kommer funka. kör fat32 för att de ska kunna funka i windows också
- ninetwozero
- Utgåva: 6.06 Dapper LTS
-
jag har provat på massa sätt och allt ni sagt flera gånger men inget hjälper
finns det någon inställning för fsck nånstans?