xmessage över SSH? (tty - X chatt?)

Emil.s
Kontakt:

xmessage över SSH? (tty - X chatt?)

Inlägg av Emil.s »

Ingen aning om var jag ska posta det här...  :P
Men men...

Om man är inloggad med SSH på en dator där X är igång och vill skicka ett meddelande till den personen som använder X, hur gör man då?
Ett chattprogram vore också bra. Jag i en tty och andra användaren i X.

Är något av det möjligt?  :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

SV: xmessage över SSH? (tty - X chatt?)

Inlägg av Sprak »

Det låter ju som om det borde fungera på något sätt...

Typ att man gör iordning två program - ett textbaserat och ett grafiskt. Säg att användare X sitter i det grafiska skalet och användare T har ssh:at in i terminalen.

Om användare T kör terminalprogrammet så läer den av filen X.txt som ligger i X.s hemmamapp säg var 5:te sekund. Står det något i filen så tömmer terminalprogrammet filen och skriver ut det på skärmen för användaren T. När T väl skriver något i programmet så sparas det i filen T.txt i T:s hemmamapp.

På samma sätt har X igång ett motsvarande grafiskt program som läser av filen T i T:s hemkataolog och skriver ned det som X skriver till X.txt.

Det borde fungera :P

Gäller bara att hiita någon som är villig att programmera det :)
Användarvisningsbild
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Sprak »

Eller du finns det inte något som heter Linpopup (motsvarane Winpopup) ? isf så kan ju han som är sshinloggad använda det för att kommunicera med han som sitter med det grafiska GUIt
drwxr-xr-x

Inlägg av drwxr-xr-x »

Jag är ju så gammaldags att jag använder helst telefonen eller irc för å hålla kontakt, annars tänkte först att det lät som problem som kan lösas med dbus och t.ex. telepathy (om jag nu har uppfattat dbus rätt). Det lättaste hade vart om nån skrev ett program där man kunde skicka meddelande mellan två terminaler via dbus.

http://telepathy.freedesktop.org/wiki/

Jag har ingen aning hur man "sätter upp" det här, för att jag har inte ens sett ett praktiskt exempel ens, ännu mindre en howto. Har jag helt fel när jag antar att dbus kan lösa det här problemet?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Sprak skrev: Eller du finns det inte något som heter Linpopup (motsvarane Winpopup) ? isf så kan ju han som är sshinloggad använda det för att kommunicera med han som sitter med det grafiska GUIt
LinPopUp is a GTK port of Winpopup, running over Samba. It permits communication with a Windows-running computer that runs Winpopup, sending or receiving messages. Please note that LinPopUp is not only a port, as it includes several enhanced features like it doesn't need to run permanently, full message base management, can be run minimized, full message editor capabilities, clipboard cut&paste, documentation, etc.
Verkar krångligt att fixa något... :P

Är nog lika bra att använda MSN eller liknande :P
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"