Tjenahej,
Jag har precis beslutat mig för att köpa en ny bärbar dator (Zepto 6615WD) med diverse tillbehör. Då jag tidigare kört mest Windowsplattformar tyckte jag det var dax att kolla vilka andra alternativ det finns. (Windows Vista käns inte alls intressant) Så som jag förstår det så verkar Ubuntu ha precis det som jag vill att mitt OS skall ha men jag är osäker på två saker.
1. Är det någon här på forumet som har kört Ubuntu på någon av Zeptos nya, 66xx-maskiner, (64bitars core) och i så fall hur bra funkade det/vilka problem stöttes på? Finns det en Ubunturelease för 64bitars intel cpu? Jag kan bara hitta för AMD.
2. Zeptos 66xx-serie kan konfigureras med ett inbyggt 300Mbit wlankort samt digitaltvkort. Vet någon här om det finns drivrutiner till dessa eller om man kan anta att det finns någon slags generell drivrutin för sådana enheter, till Debian/Ubuntu?
Tacksam för alla kreativa svar som kan fås.
/Gasher
Ubuntu på Zepto
- DeepThought
SV: Ubuntu på Zepto
Hej och välkommen Gasher!
Lite kortfattat kan jag säga såhär (utan att veta något alls om datorn du funderar på):
- ATI-kort kan vara besvärliga, så om du kan välja en dator med nvidiakort är det att föredra (tror att intel-kort är ok, då deras drivisar är open source).
- Änsålänge (iallafall tills Feisty har släppts i April, för jag tror att det blir bättre då) så rekommenderas det att köra med 32-bitarsversionen om man inte mer eller mindre måste ha 64-bitarsversionen. Prestandaförlusten skall tydligen vara så pass liten att de andra fördelarna väger upp det många gånger om.
Det kommer säkert förbi någon annan som har bättre koll på just din dator, och som lär skriva något utförligare snart
Lite kortfattat kan jag säga såhär (utan att veta något alls om datorn du funderar på):
- ATI-kort kan vara besvärliga, så om du kan välja en dator med nvidiakort är det att föredra (tror att intel-kort är ok, då deras drivisar är open source).
- Änsålänge (iallafall tills Feisty har släppts i April, för jag tror att det blir bättre då) så rekommenderas det att köra med 32-bitarsversionen om man inte mer eller mindre måste ha 64-bitarsversionen. Prestandaförlusten skall tydligen vara så pass liten att de andra fördelarna väger upp det många gånger om.
Det kommer säkert förbi någon annan som har bättre koll på just din dator, och som lär skriva något utförligare snart

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
SV: Ubuntu på Zepto
Tack för ett snabbt svar. Jag bifogar en länk till specifikationen för datorn som jag köpt. Om någon har tid att ta en titt vore det toppen. Tack.
Länk till Zepto 6615WD på Zepto.se
/Gasher
Länk till Zepto 6615WD på Zepto.se
/Gasher