Jag ber nu alla som kan det, att förklara, vad detta betyder så att en nybörjare förstår
vad det handla om . Någon som kan beskriva det pedagogisk ??

/peter
Men hur gör jag som nybörjare ??så måste man först "kompilera den själv", sedan kan man köra programmet.
Kod: Markera allt
cd programmet-0984
ls
less README
./configure
make
sudo make install
emil@servern: ~/program $ cat HelloWorld_2.cpp
#include <iostream>
int main()
{
std::cout << "Tja" << std::endl;
return 0;
}
emil@servern: ~/program $ g++ HelloWorld_2.cpp -o tja
emil@servern: ~/program $ ./tja
Tja
emil@servern: ~/program $
1. Ja, det lär du göra. Men det är inte så svårt som det verkar.katxor skrev: om man vill ha en boot splash då måste man kompilera själv eller hur? har letat efter nått grafiskt program för det för jag e lite rädd () för att kompilera själv...
ytterligare en fråga... skulle jag t.ex kunna skicka denna http://www.kde-look.org/content/show.php?content=42804
till min kompis så han kan göra den till en själv installerande fil? så jag slipper kompilera själv
jaja ni får skratta![]()
nope och när jag försöker med en ./configure så får jag felmedelandeEmil.s skrev: 2. Det är väl bara att packa upp filen och lägga i nån tema-katalog?
Vilket medelande?katxor skrev:nope och när jag försöker med en ./configure så får jag felmedelandeEmil.s skrev: 2. Det är väl bara att packa upp filen och lägga i nån tema-katalog?![]()
Det ska det inte göra.Kerath skrev: När man packar upp katalogen skriver man kommandot tar följt av bokstäverna xfvz, min fråga är om det spelar någon roll i vilken ordning bokstäverna xfvz skrivs?
Det låter som att du saknar paketet build-essentials, men det är en gissning, posta fullständiga felmeddelanden!katxor skrev: hmm kan inte på rak hand nu, sitter på jobbet.
har för mig att det var något i stil med "can not find $ make" och så klagade den på att den inte hittade någon kompilator även fast jag installerat en