Linux router

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
jonblund

Linux router

Inlägg av jonblund »

Någon som provat Ipcop eller Smoothwall, vilken skall man välja. Tänker köra en äldre dator som router i ett blandat hemnätverk med Ubuntu, Mandriva och Windows. Går det att konfigurera router-datorn som skrivarserver över parallellporten med dessa program. Synpunkter på lämplig hårdvara? Tacksam för alla konfigureringstips.
Okänd

SV: Linux router

Inlägg av Okänd »

Har du provat Freesco som är också linuxbaserat ?

http://www.freesco.org/

Jag har kört freesco under nästan 5 år med en gammal 486:a och bara diskettstation!
jonblund

Inlägg av jonblund »

Tack för tipset! Freesco är helt fantastiskt! Både lättbegripligt och kraftfullt. Kör nu freesco 036 från floppy.
Har testat brandväggen mot flera siter den tycks helt stabil.
Skrivarservern sköter uskrift från tre olika datorer och tre olika os på en HP laserjet från 1994, utan problem.
Tp test raporterar samma genomsrömning som utan router ~10Mbps (det är vad jag betalar för hos Ownit).
Freescon körs på en celeronII (coppermine) 633 MHz. Lådan står under skrivbordet och går ljudlöst med cpu och psu fläktarna nedställda till 7,5v och med en drifttemp på ~30 grader.

Nu har jag en fråga som kanske är enkel men likväl: Vad är bästa och säkraste sättet att skapa en utdelad mapp i varje dator (XP, Mandriva, Kubuntu) och ge de andra har tillgång till denna mapp.
Okänd

Inlägg av Okänd »

GRATTIS, jonblund! Jag visste att du kommer att tycka om Freesco!

Nya frågor som du hade här, ber jag dig att starta en ny tråd med. Då ser alla vad som gäller
redan i rubriken. (Just nu står dina frågor under Linux Router  ;) )
Härrligt att har en till som tycker om Freesco!  ;D ;D ;D
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"