installationer

mattias1989

installationer

Inlägg av mattias1989 »

Hej e ny ubuntist. Kan någon vänlig människa förklara för mig hur man installerar spel på ubuntu? Så vitt jag förstått behöver man ett program som heter wine och det har jag laddat hem men vet inte vad jag ska göra för att installera det. Spelet som jag vill installera heter Camelot.
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: installationer

Inlägg av vulfgar »

Hej mattias1989 och välkommen till forumet!  :)

wine ska du kunna installera via synaptic. System > Administration > Pakethanteraren Synaptic. Sök på wine.  Är spelet ett windows-spel? I så fall föreslår jag att du tittar lite i den här tråden också. http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,5786.0.html
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
mattias1989

Inlägg av mattias1989 »

tack så mycket... men jag hittar inte wine i synaptic trotts att jag söker efter den.... Ja det e ett windows baserat spel...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Hmmm, har absolut för mej den ska finnas där. Vilken version av av ubuntu har du?

Hittade en länk till av intresse http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,4331.0.html
mattias1989

Inlägg av mattias1989 »

jag kör 6.06 LTS
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Har inte för mig att det finns i Synaptic, utan att man får lägga till ett förråd. Kolla in: http://www.winehq.com/site/download-deb och fråga gärna om det är något du inte förstår eller sådär!

Kan f.ö. tipsa om en tråd på forumet som handlar om Windowsspel i Ubuntu: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,5786.0.html.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Den kanske inte finns i förråden för Dapper (6.06). För feisty finns den och jag har för mej att den finns även för edgy, men kan inte kolla det just nu.

Finns den inte i förråden så är det absolut bäst att följa DeepThoughts förslag, då kommer också alla uppdateringar till wine automatiskt.
The_Serp

Inlägg av The_Serp »

Tjenare..
Jag har ungefär samma sorts problem..Jag har installerat Wine men jag hittar den inte..Hur kör man programmet?Var ligger det någonstans?Kan man göra en genväg till skrivbordet så man lättare kan komma åt det ???
mattias1989

Inlägg av mattias1989 »

när man fått ner och installerat wine så ska man bara skriva wine före namnet på filen du vill köra i terminal... :D
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Som sagts i trådarna innan så måste man lägga till ett förråd innan man kan installera wine i synaptic. Det går även att ladda ner en deb fil från nätet.

När man väl installerat wine så kan man installera windows-program inkl spel.
Det finns två sätt att göra detta:
1.Öppna en terminal, bläddra er fram till mappen där installationsfilen finns (med hjälp av cd)
  och skriv sedan wine "installationsfilens namn"
2.Ett enklare sätt, bläddra er fram till skivan eller mappen med installationsfilen (brukar heta setup.exe eller install.exe). Högerklicka och välj öppna med wine (detta tror jag blir standard efter man installerat wine, så de borde räcka att dubbelklicka). Finns inte wine bland alternativen så välj öppna med annat program och välj "använd ett annat anpassat kommando" och skriv wine.

Vid installationen kan du välja vart du vill installera programet. Som default står det som det skulle gjort i windows typ c: nånting. Väljer ni att installera som det föreslås så kan ni sedan hitta programet under /home/ditt användarnamn/.wine/drive_c/Program Files
Med andra ord under din hemmapp som en dold mapp ligger wine  (visa dolda filer o mappar genom ctrl+h)

Hoppas detta hjälpte dig att få igång camelot
Abusus non tollit usum
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"