Gnome Commander

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Okänd

Gnome Commander

Inlägg av Okänd »

Efter ett tips av DimensionX i en tråd så har jag undersökt programmet och det
är alldeles lysande   :D

http://www.nongnu.org/gcmd/

Nedladdning, observera att det nu finns Ubuntupaket om man tar sig ner på sidan... ;)
http://www.nongnu.org/gcmd/download.html

Samt att det även finns i Ubuntus förråd....  sudo apt-get install gnome-commander

Utmaningar...det här med "root"... ;)

- Redigera är enkelt att fixa via meny inställningar > fliken program och lägga till ett sudo före gedit...

- Vad jag inte kommer på är enklaste sättet för att att ha tillfälligt root access för att flytta filer..???
Hittar inget smart sätt....med en rootlösen dialog...

--------

EDIT efter lite mer kollande...
För att få root så kan jag inte komma på nåt annat sätt än att göra en terminalstart...

plun@dunder:~$ sudo gnome-commander
Password:
Skapar katalogen /root/.gnome-commander... Skapar katalogen /root/.gnome-commander/plugins...

Krusader har ett menyalternativför att starta en rootterminal... inget större besvär hursomhelst.

;)
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 1 gånger.
Okänd

SV: Gnome Commander

Inlägg av Okänd »

Är man van vid Total Commander (som jag är) så var det härligt att det fanns en bra motsvarighet till Ubuntu. När man väl kommit in i sättet att jobba med dubbla paneler och dessutom lärt sig alla tangentbordsgenvägar, så går det oslagbart smidigt och snabbt att jobba med filer.

Tack och lov för Gnome Commander. :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

DimensionX skrev: Är man van vid Total Commander (som jag är) så var det härligt att det fanns en bra motsvarighet till Ubuntu. När man väl kommit in i sättet att jobba med dubbla paneler och dessutom lärt sig alla tangentbordsgenvägar, så går det oslagbart smidigt och snabbt att jobba med filer.
Yup....Jag har kört Krusader men den här är mycket snabbare... :D

Sen den här "tvistefrågan" då om rootbehörigheter och filhanterare  8) men
vet man sedan förhoppningsvist vad man håller på med så går det ju klart snabbare än att
pillra långa terminalkommandon som man inte kommer ihåg.

:)
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Inlägg av Dick Lundberg »

Gnome-commander ser trevlig ut. Själv är jag sedan gammalt beroende av Midnight Commander. Så smidigt att bara öppna en terminal och skriva "sudo mc" för att bli kung i sin egen dator. Med MC läser jag textfiler, packar upp paket, flyttar filer, ändrar rättigheter på filer m.m. Ett tips!
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Okänd

Inlägg av Okänd »

Dick Lundberg skrev: Gnome-commander ser trevlig ut. Själv är jag sedan gammalt beroende av Midnight Commander. Så smidigt att bara öppna en terminal och skriva "sudo mc" för att bli kung i sin egen dator. Med MC läser jag textfiler, packar upp paket, flyttar filer, ändrar rättigheter på filer m.m. Ett tips!
Håller med. Jag kör också Midnight Commander, men Gnome Commander är ett interessant alternativ, förrutom det där med root-access :-\
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det finns många "Commanders" och alla bygger de på orginalet, Norton Commander.

Det är bra om de lyckats att behålla orginal kommandona, "Alt+F5" (packa filer), "Alt+F7" (sök) osv. Men en sak är säker, en "commander" måste man ha. ;)

Den som byggde Gnome Commander ville göra en bra kopia på Total Commander, som i sin tur är en kopia på Norton Commande (dos). Fördelen med Gnome Commander är att man känner sig rätt hemma om man kört/kör Total Commander för Windows.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Gjorde en till upptäckt...... ;)

För editering via F4 så räcker inte sudo utan det måste vara gksudo gedit av någon anledning
i programalternativen.  Sen får man lösendialogen och kan editera ostört...

Vet man att man ska flytta filer till "förbjudna" mappar så är det då sedan ganska enkelt
att köra via terminalen med sudo gnome commander...

Meget bra... :D
Okänd

Inlägg av Okänd »

plun skrev: Gjorde en till upptäckt...... ;)

För editering via F4 så räcker inte sudo utan det måste vara gksudo gedit av någon anledning
i programalternativen.  Sen får man lösendialogen och kan editera ostört...

Vet man att man ska flytta filer till "förbjudna" mappar så är det då sedan ganska enkelt
att köra via terminalen med sudo gnome commander...

Meget bra... :D

Jahaa, då ska jag genast prova det. Layouten tycker jag om i Gnome Commander  ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Samma här, det är en både snygg och tydlig layout i Gnome Commander.
Skriv svar

Återgå till "Guider"