Taking Back Our IM är ett projekt som har som uppgift att upplysa allmänheten att det finns faktiskt ett bättre och fungerande protokoll än t.ex det väldigt populära MSN-protokollet. Det verkar helt ha dött nu men förhoppningsvis kan vi fortsätta upplysa allmänheten vad det är för något.
---
Jabber är ett så kallat snabbmeddelandeprotokoll för att kunna skicka snabbmeddelanden likt det populära protokollet MSN Messenger. (Engelska: IM; Instant Messaging). Fördelen med Jabber är att det bygger på öppen källkod. Jabber-projektet startades redan 1998 av Jeremie Miller, och dess första stora allmänna release skedde i maj 2000.
- Vad är fördelarna med Jabber?
Säkert
Du kan välja att kryptera dina konversationer med dina kontakter så att du är riktigt säker på att bara du och dina kontakter kan se de meddelanden som skickas.
Konferensrum
Det finns s.k konferensrum (gruppchattar) vilket gör att flera personer kan prata med varandra samtidigt, med ett IRC-liknande upplägg. Dessa rum finns alltid tillgängliga och man kan ansluta till dessa när man vill. Det går även att lösenordsskydda Jabber’s konferensrum.
Snabbare filöverföringar
Snabba filöverföringar tack vare direktanslutningar mellan dig och personen du får filen från. Ddu kan även skicka filer som inte blockeras av Microsoft!

Flera klienter
Möjlighet till att ha flera klienter anslutna samtidigt, på flera olika ställen. Jag har alltid min dator på hemma och är alltid ansluten till Jabber där, just nu sitter jag på en altan och surfar via en laptop och är ansluten till samma konto även här. Fördelen med detta är mina kontakter fortfarande kan nå mig via den klient som jag har ansluten hemma när jag loggat av här.
Transports
Stöd för såkallade transports, som gör att du kan använda övriga protokoll, till exempel MSN Messenger genom Jabber. Med detta menas att när du ansluter till ditt Jabberkonto så ansluts du automatiskt till ditt MSN Messenger konto. Inget jag personligen rekomenderar dock.
Offlinemeddelande
Stöd för offlinemedelande, vilket gör att du kan skicka medelande till någon som inte är online, så kan personen läsa det när han/hon loggar in igen.
Inga gränser
Du kan ha hur många kontakter du vill, du slipper alltså MSN-gränsen på 256 kontakter.
Jag är dock osäker på om Microsoft höjt denna gräns nu? Har du info om det så informera mig gärna!
Öppen källkod
Jabber är ett öppet och standardiserat protokoll som bygger på XML-teknik. Fördelen med att protokollet består av öppen källkod är bl.a att vem som helst kan skapa en klient för Jabber som har ett mycket bra stöd för alla dess funktioner som finns för protokollet.
Man kan även ha en egen Jabberserver med sin egna jabberdomän.
Ingen censur
Med MSN Messenger finns en viss censur, om detta är till en fördel eller nackdel är högst personligt. Själv tycker jag att det är en självklar rättighet att kunna skriva precis det jag vill och kunna länka till allt utan att det finns en massa filter som tar bort vissa saker. För inte så länge sedan uppmärksammades det att Microsoft filtrerade alla Youtube länkar i MSN Messenger, lagomt till det att Microsoft lanserade deras egna tjänst som ska konkurera med Youtube.
Jabber är tuffare än MSN!
Vi lovar, det är verkligen det!
- Klienter
Det finns en hel uppsjö med klienter för Jabber och det finns alltid en klient som passar just dig och dina behov. Nackdelen är att det är väldigt lätt att gå vilse i djungeln, men nedan har jag listat de klienter jag kan rekomendera.
Windows
Pidgin
Pandion
PSI
Linux
Pidgin
Kopete
Gajim
OS X
Adium
PSI
iChat
Lista över mer klienter.
- Webbchat
Det går även utmärkt att chatta med dina Jabber-kontakter via webbläsaren utan att behöva installera något program på datorn.
Du går surfar bara in på Jabber.se och klickar på "Webbchat".
Jag är osäker på om Jabber.org erbjuder webbchat. Har du info om det så informera mig.
- Jabber via mobilen
Bombus är en fri Jabber-klient för Jabber-protokollet. Den är skriven i Java och kan användas på mobiltelefoner med stöd för J2ME/MIDP.
http://babelfish.altavista.com/babelfis ... 3Ddownload
- Komma igång
Att skaffa ett Jabber-konto är väldigt enkelt. Jag rekomenderar orginalet, dvs Jabber.org. Dom använder sig av ejabberd som finns under GNU General Public License och körs på en Debianserver. Absolut enklaste sättet att skapa ett konto är via Pidgin klienten genom att skapa nytt konto och bocka för valet att skapa kontot på servern. Pidgin är den klient som jag rekomenderar över alla andra.
- Forumets medlemmar med Jabber-konton
Här finns en tråd där medlemmarna har uppgivit sin adress för er som vill ha någon att snacka med.