Hej.
Jag skulle vilja ha hjälp med hur man loggar in som Root.
jag har skapat lösenord för Root användaren men när jag skall logga in så får jag bara svaret: root kan inte logga in från denna sida.
jag vill logga in som root för att kunna installera printer brother dcp-117c jag följer installations bskrivningen men "apt-get install sane xsane" som man skall sriva i terminalen ifråga sätter om jag har rättigheter till detta då jag inte kan logga in som root.
tacksam för svar
PS " var snälla jag har bara kört Ubuntu i 2 dagar så jag är van vid operativsystemet som ej får nämnas vid namn "DS
Logga in som Root[LÖST]
Logga in som Root[LÖST]
Senast redigerad av 1 Jimmanen, redigerad totalt 1 gånger.
- DeepThought
SV: Logga in som Root
Du behöver inte ha en rootanvändare, ty rootanvändaren är bortplockad i Ubuntu och istället använder man sudo.
Då skall det räcka med att du skriver sudo programnamn för att få administratörsrättigheter. Skall du göra det grafiskt skriver du istället gksudo (om du kör Kubuntu är det kdesu). Om du skall göra mycket som kräver administratörsrättigheter kan du skriva sudo -i för att behålla rättigheterna tills terminalen/sessionen avslutas.
Det lösenord som efterfrågas är ditt eget lösenord.
Eller måste du av någon anledning ha en root-användare? Jag rekommenderar dig att låta bli om du inte känner att du måste, mest av säkerhetsskäl. Det känns lite ovant till en början, men man vänjer sig
Då skall det räcka med att du skriver sudo programnamn för att få administratörsrättigheter. Skall du göra det grafiskt skriver du istället gksudo (om du kör Kubuntu är det kdesu). Om du skall göra mycket som kräver administratörsrättigheter kan du skriva sudo -i för att behålla rättigheterna tills terminalen/sessionen avslutas.
Det lösenord som efterfrågas är ditt eget lösenord.
Eller måste du av någon anledning ha en root-användare? Jag rekommenderar dig att låta bli om du inte känner att du måste, mest av säkerhetsskäl. Det känns lite ovant till en början, men man vänjer sig

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Tack.
Funka med det samma.
Funka med det samma.
- gholen
- Hedersmedlem
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
om man som jag är inbiten föredetta debian och slackwareanvändare, kan man AKTIVERA OOT genom att skriva förljande i en terminal:
sudo -s (tryck enter och du får ange ditt lösen)
sudo passwd root (repetera det lösenord du vill ha två gånger)
Klart!
sudo -s (tryck enter och du får ange ditt lösen)
sudo passwd root (repetera det lösenord du vill ha två gånger)
Klart!