Dålig ljudkvalité

Stork

Dålig ljudkvalité

Inlägg av Stork »

Hej

Jag har problem med ljudet på min dator. När jag spelar upp mp3 musik så är ljudet lite burkigt eller metalliskt och det är inte så roligt.

Jag använder Amarok men jag har testat andra spelare också och ljudet är det samma.

Mitt ljudkort heter Advance AC97 Audio for VIACR Audio Controller.

Vad ska jag testa för att få bättre ljud?
Okänd

SV: Dålig ljudkvalité

Inlägg av Okänd »

Nu har jag inget AC97 utan ett Creativekort men det borde vara lika dvs med Alsamixern.

Dubbelklicka på högtalarsymbolen > Inställningsfönstret öppnas  > Fliken  Växlar

Bocka i "tone"  > sedan fliken "uppspelning" dra på mer bas... ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Har du testat med spelaren xmms ?
Olle Eriksson
Kontakt:

Inlägg av Olle Eriksson »

Annars kan det vara ett så enkelt att du har en hög utnivå från datorn, men låg volym till exempel dina högtalare. Det ger ett sprakigt och rent ut sagt fördj*vligt ljud. Det är precis det här man utnyttjar när man "distar" ljud medvetet, till exempel med elgitarrer.

Edit: Får du bara problem när du spelar MP3:or?
Senast redigerad av 1 Olle Eriksson, redigerad totalt 28 gånger.
NVRO

Inlägg av NVRO »

Samma här, ljudet är inget vidare. Har ett inbyggt (skit)ljudkort där basen är aningens distad. Jag läste någonstans att det hade med MP3-formatet i sig att göra. Måste tillägga att distorsionen inte finns om jag lyssnar på OGG eller FLAC.

Ljudet var betydligt bättre i XP. Men vem vill använda det?  ;)
Stork

Inlägg av Stork »

hej igen

Nu har jag testat allt ni har föreslagit.
Eller föresten, Pluns förslag kunde jag inte riktigt kolla. Jag kör ju kde så det är kanske därför. Men jag klickade upp en meny på högtalarsymbolen men jag hittade ingen "tone" dock.

xmms funkade dessvärre inte heller.

Olle Erikssons förslag låter väldigt bra men det blev varken förbättrat eller försämrat ljud.

Kanske är det därför så som NVRO nästan antyder att det inte går att göra något åt ljudet.

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Inlägg av Dick Lundberg »

Kolla menyn System/Inställningar/Väljare för multimediasystem (eller... det är förstås Gnome men nån kanske känner till motsvarigheten i KDE). Där kan man hursomhelst välja om man vill ha ALSA, OSS (eller ESD) som ljuddrivrutin. Kanske kan det vara nåt..? Ljudet ska ju inte vara sämre än i Ful-OS, tycker jag. Jag använder mitt Ubuntu till seriösa musikproduktioner och skulle aldrig ha råd med nån ljudförsämring.
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Stork

Inlägg av Stork »

Just det ja, jag glömde att skriva att jag hade testat det där med alsa och det där andra också. Det gjorde jag i amarok. Men det blev ju varken bättre eller sämre.

Jag håller med dig fullständigt. Jag har heller inte råd med någon ljudförsämring och jag måste få ljudet att fungera annars måste jag använda Ful-OS.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"