Dual boot MiniXP/TinyXP med Ubuntu?

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
Greven
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Dual boot MiniXP/TinyXP med Ubuntu?

Inlägg av Greven »

Hej!

Jag skall först och främst klargöra att jag kör dual boot XP(laglig nyckel)/Ubuntu för tillfället.

Jag hörde från en polare att det finns "mini" versioner av XP som tar ca 500Mb utrymme och 30Mb RAM istället för orignal XP som tar ca 1300Mb utrymme och 300Mb RAM (Jag tänker inte länka till diverse torrents då forumets regler knappast tillåter detta.).

Min fråga till er är om dessa "mini" versioner fungerar bra/stabilt och om de fungerar på laptops? Min tanke är att köra en "mini" version av XP på min T60 Laptop för att spara hårddiskutrymme men ändå få samma möjlighet att köra XP ifall jag skulle vilja köra någon applikation som kräver Windows. Jag skall dual boota med Ubuntu givetvis... ;)
Mvh Greven
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: Dual boot MiniXP/TinyXP med Ubuntu?

Inlägg av Hund »

Dra hem nLite och ta bort det du själv vill ist. :)
Dessa överstrippade versioner är väl inget man kan lita på direkt.

Vad är det för specifikation på din laptop?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

Greven! Jag Har testat några Mini och TiniXP och de fungerade, men det fattades drivisar till Ljud och annat. Det kan du stoppa in efteråt om du är händig. Har också testat XPLive i olika storlekar. Samma sak där. Det verkar som att de som bränner dessa Mini/Tini tar bort det som inte behövs på deras dator, men som kanske behövs på din. Är du händig så kan du väl strippa en XP ganska mycket från orginal. Jag har klätt av en XP 40% av "onödigt" och visst blev det snabbare och visst funkade det_ _ _på min dator.  Om du skaffar XP Manager så kan du direkt plocka bort backup och annat och minska 25% har jag för mej. Ett annat program "DLLArchive" plockar bort alla dll som du "inte" behöver. Bara dll kan bli över 100mb. Ta bort hlp och htm-filer  samt jpg bmp wav mid zip ochjag vet inet vad så blir den ännu mindre. LYCKA TILL!  ;) ;)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Med nLite tog jag bort ganska precis 60% av skivan. :)
Det blev en skillnad på prestandan.
Men den största anledningen var att man kan "automtisera" installationen helt, alltså hela installationen sköter sig själv.
Installationen av Windows tog ca 10-15 min med min avskalade skiva.
Och att jag kunde integrera SP2 på skivan, vilket jag inte hade innan.
Det som jag värderade mest.

Sedan finns Windows update Manager (tror det heter så?) ett tredjepartsprogram som du kan dra hem alla uppdateringar med och sedan integrera dem direkt på skivan via nLite.

http://nliteos.com/
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tackar för tipsen. :)
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"