Så... tog upp mitt ubuntu användande för några dagar sedan efter att ha spenderat en längre tid med att spela spel i windows istället... som vanligt så har jag då alltså dualboot (Ubuntu 32-bit/WinXP Home). Så när jag surfat runt lite på wikin så upptäckte jag att en ny version släpts... breezy... körde en apt-get update och apt-get dist-upgrade efter att ha ominstallerat ubuntu från skiva. allting fungerar jätte bra, uppdaterar firefox till 1.5, installerar blender, drivisar till mitt grafikkort (nVidia) och slutligen lite spel oO inget som jag tycker iaf ska röra mitt nätverkskort. Så jag stänger av datorn för natten, startar på morgonen väljer ubuntu linux i GRUB och väntar glatt på att det ska boota, märker att det tar väldigt lång tid för den att starta upp network interface, och när den ska stämma av klockan så blir det ett illrött [FAIL]. När allting startat så öppnar jag firefox... inget internet, försöker pinga google... inget svar, försöker pinga min router, inget svar!! försöker i desperation att pinga mitt ip... ja gissa... försöker pinga loopback, fungerar utmärkt. Alltså ingen anslutning alls utåt, så jag startar om i windows och upptäcker att allt fungerar utmärkt. Startar om i linux, fungerar inte... startar om i windows och skriver detta meddelande efter att ha trakasserat folk på irc...
Finns det någon som kan berätta vad det kan tänkas vara för fel eller om jag har glömt att nämna något? jag har ett k8Neo 3 moderkort med nvidia chip-set och ett innbyggt nätverkskort.
Snälla för gudsskull hjälp mig någon.
Mvh
Adsum
P.S. ursäkta felstavningarna.
Närverkskortet går och hänger sig...
- Krister Svanlund
- Kontakt:
(\ /)
(O.o) Copy the bunny to your presentation to help him achieve world domination,
(><) and come join the dark side. (They have cookies.)
/_|_\
(O.o) Copy the bunny to your presentation to help him achieve world domination,
(><) and come join the dark side. (They have cookies.)
/_|_\
Starta System -> Administration -> Nätverksinställningar. Har du en ethernet-anslutning? Vad står det på raden under den, och vad står det när du går till Egenskaper för den anslutningen?
Också: starta en terminal (Program -> Tillbehör -> Terminal) och skriv ifconfig -a. Skriv resultatet här.
Också: starta en terminal (Program -> Tillbehör -> Terminal) och skriv ifconfig -a. Skriv resultatet här.