Efter att ha lyckats få igång mitt trådlösa nätverkskort drabbades jag av övermod och satte igång och försökte få min externa skärm att fungera till min laptop i Ubuntu. Det skulle jag aldrig ha gjort.
Jag gjorde ett försöka att följa guiden på http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Edgy_Installation_Guide eftersom jag har för mig att jag har ett ATI Mobility-kort. Jag kan ärligt talat inte säga om jag följde instruktionerna särskilt bra för jag gjorde det hela lite väl snabbt.
Resultatet blev hur som helst att jag inte kom in i det som jag skulle kalla Ubuntu (som ni kallar X?) utan bara fick ett terminalfönster att skriva i. Nu har jag på något magiskt sätt lyckats använda "dpkg-reconfigure xserver-xorg" och genom ett helt chansartat svarande på obegripliga frågor fått igång fönsterhanteraren igen. Dock känns det som att jag svarat fel på hälften och jag skulle bli mycket lugnare om någon kunde berätta det idiotsäkra sättet att återställa grafiken till sådan den var efter installation.
Vad jag alltså behöver är en steg-för-steg-instruktion som återställer X (om det nu heter så) till originalinställningar. Kan någon hjälpa mig så blir jag nästan evigt tacksam! (Vilket jag nog redan är med tanke på all hjälp jag fått de senaste dagarna här.)
Hjälp! Hur återställer jag grafiken till ursprungsinställningarna?[LÖST]
Hjälp! Hur återställer jag grafiken till ursprungsinställningarna?[LÖST]
Senast redigerad av 1 krs, redigerad totalt 1 gånger.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: Hjälp! Hur återställer jag grafiken till ursprungsinställningarna?
Det bästa sättet är att ta en kopia på /etc/X11/xorg.conf innan man pillrar på X-konfigurationen. Men det är för sent för din del och jag vill berömma dig för din modiga och duktiga insats med dpkg-reconfigure xserver-xorg. 

KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Inställningarna för X (ja det heter så, eller 'Fönstersystemet X' om man orkar trycka många tangenter) ligger i en fil som heter xorg.conf och som ligger i en mapp som heter X11 som i sin tur ligger i en mapp som heter etc och som ligger längst uppe i filsystemets rot. Det där skriver vi mer kortfattat /etc/X11/xorg.conf.
Har du tur (eller har varit smart) så har du undansparade versioner av den här filen, sedan innan du pillade sönder filen.
Sätt igång en terminal och titta efter:
ls -l /etc/X11/xorg*
Du hittar kanske en hoppingivande fil som heter xorg.conf-070115, men sakta i backarna, börja med att spara undan den fil du har, som trots allt funkar.
cd /etc/X11
sudo cp xorg.conf xorg.conf-backup-070226
byt fil
sudo cp xorg.conf-070115(eller vad den nu heter) xorg.conf
Starta om och se hur det gick
Har du tur (eller har varit smart) så har du undansparade versioner av den här filen, sedan innan du pillade sönder filen.
Sätt igång en terminal och titta efter:
ls -l /etc/X11/xorg*
Du hittar kanske en hoppingivande fil som heter xorg.conf-070115, men sakta i backarna, börja med att spara undan den fil du har, som trots allt funkar.
cd /etc/X11
sudo cp xorg.conf xorg.conf-backup-070226
byt fil
sudo cp xorg.conf-070115(eller vad den nu heter) xorg.conf
Starta om och se hur det gick
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
mcNisse: Tack för berömmet! 
Urban Anjar: Tack för tipset! Jag hittade en backup-fil som fungerade alldeles utmärkt. Nu kan jag lugnt börja härja med inställningarna igen.

Urban Anjar: Tack för tipset! Jag hittade en backup-fil som fungerade alldeles utmärkt. Nu kan jag lugnt börja härja med inställningarna igen.

- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: Hjälp! Hur återställer jag grafiken till ursprungsinställningarna?[LÖST]

KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho